Kopřivnická automobilka se od ostatních nákladních automobilů liší tzv. tatrováckou koncepcí

Kopřivnická automobilka se od ostatních nákladních automobilů liší tzv. tatrováckou koncepcí Zdroj: CSG

Společnost Job Air Technic opravuje také letouny Airbus A320 či ­Boeing 737
Kombinovaný primární a sekundární přehledový radar. Na radary společnosti Eldis Pardubice můžete narazit v téměř třiceti zemích světa.
Dako-CZ je jediný český výrobce brzd pro kolejová vozidla a jeden ze tří v Evropě
Firma Prim dokáže jako jedna z mála vyrobit vlastní hodinový strojek
Kopřivnická automobilka se od ostatních nákladních automobilů liší tzv. tatrováckou koncepcí
5
Fotogalerie

Impérium Czechoslovak Group dál expanduje, sází na vyspělé technologie

Tatra Trucks, Job Air Technic, Elton hodinářská, DAKO-CZ, Eldis Pardubice či Retia. Všechny tyto zajímavé a prosperující firmy spojuje členství v průmyslově-technologickém holdingu Czechoslovak Group (CSG). Dnešního průmyslového titána vybudoval prakticky z ničeho český podnikatel Jaroslav Strnad a jeho další rozvoj svěřil nedávno svému synovi Michalovi. Jaký byl vznik a růst impéria postaveného na záchraně a rozvoji českých a slovenských podniků, který již masívně expanduje i do zahraničí?

Historie CSG spadá do roku 1994, v příštím roce tedy oslaví 30 let své existence. Prvopočátky podnikání Jaroslava Strnada nenapovídaly tomu, že za tři dekády vyroste z jeho firmy, zabývající se obchodem se šrotem a nepotřebným vojenským materiálem, strojírenský gigant s pověstí zachránce českých značek.

Jako klíčové se ukázalo podnikatelovo rozhodnutí získat vlastní výrobní kapacity v areálu zkrachovalé vojenské opravárenské firmy v Přelouči. V roce 2008 pronikl Jaroslav Strnad na Slovensko kapitálovou investicí do společnosti MSM Martin, zabývající se opravami a likvidací munice. O dva roky později se rostoucí síť podniků rozšířila o Dako­CZ, výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla.

Zásadním mezníkem v růstu skupiny byl rok 2013. Společnost Excalibur Army zvítězila ve výběrovém řízení na prodej vojenské opravárenské firmy ve Šternberku, dnes nejvýznamnějším výrobci pozemní techniky v České republice. Nejdůležitější však bylo ovládnutí kopřivnické Tatry. Jaroslav Strnad ji získal jako většinový vlastník spolu s Promet Group dalšího českého podnikatele – René Matery. Tatru, již prakticky zkrachovalou, koupili noví majitelé v exekuční dražbě a vrátili ji k prosperitě.

Základ skupiny CSG byl položen. V roce 2014 vznikla holdingová struktura a začátkem roku 2016 se původní holding Excalibur Group přejmenoval na Czechoslovak Group. Tento rok je spjat s nejmasovějším růstem skupiny. Uskupení se rozrostlo o letecké opravny Job Air Technic, pardubického výrobce radarů Retia a společnost Elton hodinářská, výrobce českých hodinek Prim. V areálu kopřivnické Tatry byla také otevřena nová zbrojovka Tatra Defence Vehicle. V následujícím roce ještě přibyly podniky Eldis Pardubice a vývojář systémů letového provozu CS Soft.

V roce 2018 předal Jaroslav Strnad holding svému synovi Michalu Strnadovi a sám založil holding CE Industries. Pod vedením nového majitele se skupina dále rozvíjela, byť zprvu již méně překotně, a začala vznikat divizní struktura podle hlavních průmyslových segmentů, v níž CSG působí. Akviziční apetyt neustal, v roce 2020 se stal součástí nové divize Aerospace softwarový vývojář, společnost Atrak. A CSG se rozkročila za hranice československého regionu, když získala španělského výrobce munice Fábrica de Municiones de Granada, podnik s téměř sedmisetletou historií.

Nový trend rozvoje potvrdila Czechoslovak Group v roce 2022, od kdy má většinový podíl ve společnosti Fiochhi, předním světovém výrobci malorážové munice s výrobními podniky v Itálii, ve Velké Británii a ve Spojených státech. Skupina se tak definitivně stala významným průmyslovým subjektem v Evropě, který se netají globálními ambicemi. Představme si několik zajímavých firem CSG, jež dělají průmyslové Česko lepším.

Kopřivnická automobilka se od ostatních nákladních automobilů liší tzv. tatrováckou koncepcíKopřivnická automobilka se od ostatních nákladních automobilů liší tzv. tatrováckou koncepcí|CSG

Tatra trucks: Záchrana českého průmyslového stříbra

Rčení Tatra nezná bratra zná v Česku snad každý. Přesto tento tradiční podnik byl před deseti lety na pokraji krachu. Doslova pět minut před dvanáctou ho v exekuční dražbě získaly podnikatelské rodiny Strnadů a Materů a jejich holdingy Czechoslovak Group a Promet Group navrátily Tatru na cestu k prosperitě.

Kopřivnická automobilka se od ostatních nákladních auto mobilů liší tzv. tatrováckou koncepcí, sestávající z centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami. Tyto konstrukční prvky dodávají tatrovkám jedinečné vlastnosti v terénu, které oceňují jak hasiči, tak vojáci i zástupci mnoha civilních profesí.

Tatra rozvíjí svou civilní řadu Phoenix, letos na hasičském veletrhu Pyros představila novou kabinu řady Force, spolu s průmyslovými i akademickými partnery vyvíjí vodíkovou tatru, prototyp vozu poháněného vodíkovými palivovými články. Tatra tedy opět razí a určuje trendy v mobilitě. Navíc prosperuje, protože pod českými majiteli za deset let vyrobila již téměř 11 tisíc automobilů a dále zvyšuje výrobní kapacity.

Společnost Job Air Technic opravuje také letouny Airbus A320 či ­Boeing 737Společnost Job Air Technic opravuje také letouny Airbus A320 či ­Boeing 737|CSG

Job Air Technic: Špička leteckých opraven v Evropě

Společnost Job Air Technic je členem CSG od roku 2016. Skupina je získala, když byly v insolvenci, a podobně jako v případě Tatry je postavila na nohy, finančně ozdravila a pomohla realizovat výstavbu nového opravárenského hangáru s dílenským zázemím. Ten zvýšil kapacitu opraven na osm úzkotrupých letounů rodiny Airbus A320 či Boeing 737.

Firma zvládla fatální omezení letecké dopravy v průběhu pandemie, neustále rozšiřuje nabídku služeb a nové zákazníky si získává nebývalou flexibilitou. Zároveň jde o velmi kosmopolitní firmu, pracují v ní mechanici z více než deseti zemí světa, třetí nejpočetnější národností jsou Filipínci. Opravny tak reagují na nedostatek leteckých mechaniků, jichž celosvětově schází několik desítek tisíc. Že to firma se zaměstnanci umí, dokazuje loňský titul Zaměstnanec roku v Moravskoslezském regionu.

Zajímavá je i stavba původního hangáru, který byl otevřen v roce 2007. Díky své ojedinělé obloukové střešní konstrukci se tato budova dostala do publikace České komory autorizovaných inženýrů a techniků mapující 30 nejlepších staveb realizovaných za posledních 30 let. Hangár je tak ve společnosti přečerpávací nádrže Dlouhé Stráně v Jeseníkách, konstrukce střechy pražské O2 areny nebo rekonstrukce pražského Negrelliho viaduktu.

Firma Prim dokáže jako jedna z mála vyrobit vlastní hodinový strojekFirma Prim dokáže jako jedna z mála vyrobit vlastní hodinový strojek|CSG

Hodinky Prim, ryze český klenot

Již od roku 1949 se píše v Novém Městě nad Metují historie hodinek Prim. Od roku 2016 se na dalších kapitolách rozvoje tradičního podniku Elton hodinářská podílí skupina Czechoslovak Group. V současné době nejde o masového výrobce. Firma, která jako jedna z mála dokáže vyrobit vlastní hodinový strojek, funguje jako manufaktura. Do značné míry soustředí na limitované edice, často ze vzácných kovů, které se vztahují ke slavným modelům historie Primu i k významným historickým událostem.

Například k oslavě 100 let československé státnosti vznikl model Prim Republika. Na trh se dostaly hodinky připomínající osobnosti české historie, jako byli Karel IV., Tycho Brahe nebo třeba Václav Havel. Velké popularitě se těší limitované edice připomínající ikonický model Orlík. Nejzajímavějším loňským produktem byla limitovaná edice Prim Nebeští jezdci, vytvořená jako pocta členům perutí RAF a oslava 100. narozenin jednoho z nich – Filipa Jánského a jeho knihy Nebeští jezdci.

Kombinovaný primární a sekundární přehledový radar. Na radary společnosti Eldis Pardubice můžete narazit v téměř třiceti zemích světa.Kombinovaný primární a sekundární přehledový radar. Na radary společnosti Eldis Pardubice můžete narazit v téměř třiceti zemích světa.|CSG

Eldis a Retia: Dědictví pardubické Tesly

Firma s více než třicetiletou tradicí navazuje na dědictví pardubické Tesly. Vyrábí letištní radary, které dodává nejčastěji v kombinaci primárního, sekundárního a přesného přibližovacího radaru v sadě s obchodním názvem RPL­2000. Na radary tohoto pardubického výrobce můžete narazit v téměř třiceti zemích světa. Letos na mapu nově přibylo Maroko. Největší zajímavostí je, že radary Eldis pokrývají téměř kompletní vzdušný prostor Indie. Firma tam již dodala několik desítek radarů a aktuálně řeší další zakázku. V Indii má Eldis dokonce dceřinou společnost.

V Pardubicích působí i další radarová firma – Retia. Její portfolio je odlišné a mezi nejzajímavější produkty patří ReGuard, víceúčelový 3D radar pro detekci a současné sledování pozemních cílů a pomalých nízkoletících cílů s malou odraznou plochou, typicky dronů. Ten firma integrovala do protidronového systému ReCas. Velký potenciál má také ReTwis 5+, malý přenosný radar, jenž detekuje živé bytosti za zdí nebo za nekovovou překážkou. Retia s ním slaví úspěch mimo jiné v USA, kde jej využívají speciální jednotky.

Dako-CZ je jediný český výrobce brzd pro kolejová vozidla a jeden ze tří v EvropěDako-CZ je jediný český výrobce brzd pro kolejová vozidla a jeden ze tří v Evropě|CSG

Tradiční výrobce brzdových systémů Dako-CZ

Tento výrobce brzdových systémů a komponentů pro kolejová vozidla působí na trhu již více než 200 let. Na výrobu vlakových brzd se firma z východočeské Třemošnice specializuje sedm dekád. Jejich vývoj zahájil v malém městě pod Železnými horami vynálezce Josef Daněk, první brzdový rozváděč byl patentovaný v roce 1956. Do skupiny CSG patří firma od roku 2010, od roku 2021 již stoprocentně.

Dako­CZ je jediný český výrobce brzd pro kolejová vozidla a jeden ze tří specializovaných výrobců v Evropě. Během uplynulých čtyř let firma dokázala zdvojnásobit své tržby, otevřela výrobní podnik v Ostravě, dvě joint venture firmy v Indii a určuje trendy ve vývoji, když například loni představila revoluční elektromechanickou kotoučovou brzdovou jednotku, jež k zastavení vlaků nepotřebuje stlačený vzduch ani olejové hospodářství. Je tedy šetrná k životnímu prostředí.