Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 je v polovině cesty z Japonska přes Tichý oceán na Havaj.

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 je v polovině cesty z Japonska přes Tichý oceán na Havaj. Zdroj: ČTK

Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 je v polovině své cesty, míří na Havaj

Solar Impulse 2 je v polovině cesty z Japonska přes Tichý oceán na Havaj. Po více než dvou dnech a dvou nocích nepřetržitého letu má také za sebou první velkou překážku, kterou představovala první studená fronta, s níž se stroj setkal. Informovala o tom agentura AFP s odvoláním na organizační tým výpravy. 

Pilot André Borschberg už strávil v malém kokpitu letadla více než 60 hodin, když z japonské Nagoji odstartoval v pondělí časně ráno místního času (v neděli večer SELČ). Dnes v 09:30 SELČ již uletěl nad Pacifikem 4320 kilometrů, tedy 55 procent osmé etapy cesty kolem světa. Dosáhl tak úctyhodného výkonu, nicméně polovinu cesty má ještě před sebou.

Každopádně si už připsal nový rekord. "Je to poprvé, co letíme třetí den bez přerušení s novým cyklem dobíjení baterií sluncem," oznámil podle AFP oslavně při posledním videospojení. "Je to fascinující okamžik, který ukazuje, že letadlo může letět nepřetržitě díky výrobě vlastní energie," dodal.

Ujistil zároveň, že je stále ve výborné kondici. "Noc byla těžká, ale krásná. Jsem plně v misi," prohlásil.

"Velká překážka je za námi," oddechl si na internetu dvaašedesátiletý Borschberg ještě před videorozhovorem, když minul hrozbu studené fronty. Právě kvůli její hustotě a neproniknutelnosti byl několikrát odložen start z Nagoji.

Borschberg a jeho sedmapadesátiletý kolega Bertrand Piccard, který se s ním v pilotování stroje po etapách střídá, původně chtěli na Havaj letět bez přestávky z čínského Nankingu. Kvůli nepřízni počasí ale 1. června musel Solar Impulse 2 přistát v Nagoji. Poškození křídla a nelepšící se povětrnostní podmínky způsobily, že tam musel zůstat až do uplynulé neděle.

Solar Impulse 2 nenese ani kapku pohonných hmot. Na svém povrchu má 17.248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům. Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Váží ale jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil.

Cesta kolem světa začala 9. března v Abú Zabí ve Spojených arabských emirátech. Má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dní. Celá trasa by odhadem měla být dlouhá asi 35.000 kilometrů.