Kometa Nishimura 10. září

Kometa Nishimura 6. září
Kometa Nishimura
3
Fotogalerie

Obloha se zelenou kometou Nishimura. Příležitost, která se naskytne jednou za 489 let. Jak úkaz pozorovat v Česku?

Letos 11. srpna amatérský astronom a fotograf Hideo Nishimura objevil novou kometu a ta nyní nese jeho jméno. Její vědecký název je C/2023 a k naší planetě se vrátí až za 489 let. Nyní je k vidění na severní polokouli, a to až do 18. září.

Velkou kouli kamení a ledu, jejíž velikost je stále neznámá, jste tento víkend mohli spatřit pouhým okem. Podle astrofyzika z pařížské observatoře Nicolase Bivera je vzácné, že se k nám kometa dostane na dohled pouhý měsíc poté, co byla objevena. Pro deník The Guardian uvedl, že většina komet je objevena měsíce, ne-li roky před tím, než je možné je spatřit ze země.

To ale není jediná zvláštnost komety Nishimura. Je specifická svojí nazelenalou září. Když komety prolétají kolem Slunce, jejich ledové jádro se teplem začne měnit na prach a plyn, které pak za ní tvoří ohon. A od toho se odráží sluneční svit. Plyn v Nishimuře ale svítí i sám o sobě, protože je ionizovaný.

Jak kometu najít?

Kometa byla ze zeměkoule nejviditelnější po západu slunce tuto neděli nebo dnes ráno před svítáním. Stále je ovšem možné ji spatřit, a to až do 18. září. Stačí vyjet za jasného počasí z města a najít místo bez světelného smogu. Nejlépe bude vidět před východem a po západu slunce. Záležet bude na tom, co s její jasností udělá blízkost Slunce. Tomu nejblíže proletí v neděli 17. září. Zároveň se ale bude čím dál víc blížit k obzoru a za něj.

Nishimuru hledejte vlevo dole od Venuše nebo směrem doleva od hvězdy Regulus, nejjasnější hvězdy v souhvězdí Lva. Nečekejte, ale obří kometu spatříte pouhým okem. Pokud ano, bude to tak tři centimetry dlouhá svítící šmouha. Profesionální vybavení ale taky nepotřebujete, bude vám stačit obyčejný dalekohled.