Stopa předchůdce člověka nalezená na Krétě

Stopa předchůdce člověka nalezená na Krétě Zdroj: Archív

Dobrodružství poznání: Byly objeveny nejstarší stopy našich předků

Zkamenělé stopy jakéhosi tvora chodícího po dvou sice byly na západě Kréty poblíž vesnice Trachilos nalezeny už před několika lety, ale teprve nyní mezinárodní tým vědců zveřejnil výsledky jejich podrobné analýzy. Ukázalo se, že jde o vědeckou senzaci: před více než šesti milióny let tu po pláži kráčel některý z homininů, tedy evolučních následníků společného předka lidí a šimpanzů. Jde o vůbec nejstarší památku na vzpřímeně chodícího tvora, jenž na evolučním žebříčku stojí mezi lidoopy a moderními lidmi.

„Stopy jsou ještě o 2,5 miliónu let starší než fosilní pozůstatky slavné Lucy (odborným jménem Australopithecus afarensis), jež kdysi způsobily převrat v pohledu na naše předky,“ říká Uwe Kirscher z Tübingenské univerzity, jeden ze dvou vedoucích výzkumného týmu.

Okolo šesti miliónů let jsou staré i fosilizované stehenní kosti objevené již dříve v Keni, jejichž majitel také kráčel vzpřímeně. Jeho kostních úlomků ale bylo tak málo, že o tom, jak se pohyboval, skoro nic neprozradily. Teprve krétský objev umožnil porovnat způsob chůze těchto tvorů s pozdějšími soukmenovci Lucy.

Stopy na Krétě současně naznačují, že kolébkou lidstva nemusela být východní Afrika, jak se doteď věřilo, ale že naši předkové se paralelně vyvíjeli i v Evropě.