Video placeholde

Chytrost, elegance a vtip: Seriál Identita ukazuje to nejlepší, co v grafickém designu máme

Od rodného listu až po náhrobek jsme obklopeni grafickým designem, který má v Čechách nejen silnou tradici a svoje nezpochybnitelné mistry, ale i budoucnost a schopnost budit velké emoce. Podílí se na naší národní identitě: právě o ní a mnoha dalších zásadních (a zábavných) věcech vypráví Identita – příběh českého grafického designu, informačně hutný, hodně zalidněný, kolážovitě sestřihaný seriál ČT. Startuje 11. ledna 2024 i na iVysílání, má sedm čtyřicetiminutových dílů a průvodce mu dělá designér Aleš Najbrt, mimo jiné autor legendárního „X“ časopisu Reflex. Identitě věnujeme tento díl videopořadu Seroš X.

Sedmidílná Identita právem vyzdvihuje kreativitu českých umělců a umělkyň a snaží se v historickém kontextu dokázat, že český grafický design je v mnoha případech na světové úrovni: že má v sobě, jak tam zazní, „chytrost, eleganci i humor“.

Důkazů spatříte dost: dobové časopisy, špičkově graficky upravené knihy, legendární filmové plakáty, kdysi elegantní a ucelený systém pražského metra a další artefakty. Osobně se představí grafičtí designéři od doyenů oboru (je až dojemné, že mezi stovkou protagonistů nechybí v jednom ze svých posledních rozhovorů legendární typograf Zdeněk Ziegler) až po současné mistry pohyblivého digitálního online designu. V rychle stříhané koláži vystupují senioři oboru, ale taky v současnosti tvořící designéři a designérky – Tomáš Machek, Petr Babák, Robert V. Novák, Klára Kvízová, Tomáš Brousil, Marek Pistora, Zuzana Lednická a mnozí další – včetně nejmladší generace.

Čeká vás ale i odborná exkurze do světa vizuálního smogu, který se nás chytil v divokých devadesátých letech a pořád ne a ne naši zemi opustit.

Identita režiséra Jakuba Skalického a scenáristy Petra Hauzírka vznikla v koprodukci grafického studia Mowshe a České televize, o oboru tedy přemýšlí komplexně a je naplněna odbornými a lehce stravitelnými informacemi.

Grafický design, považovaný za královskou disciplínu, potřebují i bankovky, dopravní značky, obaly výrobků nebo třeba Ústava ČR. Seriál tudíž nepopisuje historii české grafické identity chronologicky, ale tematicky skáče od první republiky do současnosti. První část s názvem Veřejný prostor se věnuje vizuální identitě měst, veřejných institucí nebo pražskému metru: uvidíte tam neheraldická loga českých měst, která vznikají od 90. let minulého století a často je provázejí bouře na sociálních sítích – namátkou Vimperk, Frýdek-Místek, Valmez, Plzeň nebo Praha, loga kulturních organizací DOX, GHMP, u(p)m, ale třeba taky logo Lesů ČR či neziskovky Člověk v tísni…

Identita bude k vidění na ČT art od 11. ledna do 22. února 2024 i na iVysílání, které chystá k seriálu tři video bonusy o už zmiňovaném vizuálním smogu, tetování a kaligrafii. Časem se objeví i kniha, série výstav a celovečerní film.