Antonín Kočí řídí Euromedia Group už šestým rokem

Antonín Kočí řídí Euromedia Group už šestým rokem Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Ředitel Euromedia: Čtenáři budou řešit vánoční dárky ještě později než vloni, v prosinci nastanou knižní orgie

Antonín Kočí je ředitelem jedné z největších firem na českém knižním trhu; Euromedia Group vlastní na tucet nakladatelských značek, vlastní distribuční síť i knižní e-shopy. Jak se daří jejich knihám? Je velikost a diverzita firmy obranným štítem proti nepříznivé situaci v odvětví? Ptali jsme se v souvislosti s projektem Vyložme knihy na stůl.  

Pane Kočí, jak vaše nakladatelství poznamenal lockdown během pandemie?

Pandemie znamenala pro naše nakladatelství spoustu práce navíc. Nejprve zastavení produkce z důvodu zavřených obchodů, pak nastala fáze posunování vydání knih na další měsíce či roční období – z jara na podzim, z podzimu na jaro... Následně zase honička – to když se načas obchody zase otevřely, a tak bylo potřeba rozpracované knihy urychlit, aby na trh mohly jít co nejdříve…

V roce 2020 jsme omezili počet titulů oproti plánu o 20 %, v roce 2021 jsme se opět vrátili na počty vydaných knih z roku 2019.

Pak ale na podzim 2021 došlo k prudkému nárůstu cen papíru a zároveň k neočekávanému naplnění kapacit tiskáren, které bohužel trvá doteď. A následně loňská předvánoční nabídka nebyla tak bohatá, jak bychom si přáli. Zvýšené ceny tisku jsme do konečné ceny knih promítli až v letošním roce, zdá se ale, že čtenáři toto zdražení (v průměru ani ne o 10 %, přičemž vstupní ceny vzrostly někdy i o 100 %!) nejsou ochotni akceptovat. Proto se paradoxně často lépe prodávají starší tituly, kde zůstaly ceny na původní úrovni, než novinky. Vánoční sezóna ale ještě naplno nezačala, proto s hodnocením letošního roku počkáme až na leden. Celé knižní odvětví, tak jako i mnohé další obory, čekají nelehké roky.

Po pandemii přišla válka a zdá se, že s ekonomickou krizí spojenou s Putinovou invazí kupujícím dochází dech. Jak hodně se prodeje vašich knih propadly?

Není to tak špatné, jak se zdá. Například kolegové ze sítě prodejen Luxor ve srovnání s loňským rokem letos mají skvělé výsledky. Samozřejmě, v loňském roce byly obchody až do dubna zavřené, a tak jsou všichni rádi, že letos žádné restrikce nepřišly. Dosavadní výsledky jsou v posledních měsících asi o 5 % horší než ve stejném čase vloni. Na listopad a prosinec ale ještě přicházíme s mnoha zajímavými tituly. Počítáme s tím, že čtenáři budou řešit vánoční dárky ještě později než vloni, a že prosinec bude znamenat pravé knižní orgie.

Jak s tou situací bojujete? Omezili jste nákup zahraničních práv, vydáváte jen část titulů, avizovaných v edičních plánech, v nižších počtech výtisků? Propouštíte nebo hodláte propouštět zaměstnance? Změnil váš podnik nebo vaše produkce strukturu a směr?

Počet titulů jsme oproti loňsku omezili již po vypuknutí války a prvních zprávách o zdražování energií. Tím jsou také dané o něco nižší obraty z prodeje. Ale snažíme se lépe odhadovat počet vydaných kusů u každé knihy z poptávek a objednávek, což znamená nižší riziko neprodaných zásob. Nicméně mnozí knihkupci, protože za zboží platí, teprve až když knížky prodají, stále často objednávají velký počet kusů, čemuž pak neodpovídají prodejní čísla.

Jak to bude dál, bude jasné opravdu až na začátku příštího roku, protože v období října až prosince se prodá asi polovina z celkového ročního počtu knížek. Zatím se tedy žádné převratné změny u nás nedějí, naopak doufáme, že v příštím roce by se mohla situace zklidnit. Samozřejmě to záleží na mnoha vnějších okolnostech.

Snažíte se tlačit cenu knih na minimum – nebo jakou zaujímáte taktiku, pokud jde o naceňování knih?

Věříme, že některé výjimečné knihy si u čtenářů vyšší cenu obhájí. Ale je jasné, že mnozí lidé letos v zimě budou muset primárně řešit cenu energie a na knížky nemusí zbýt tolik co v jiných letech. Pro ně tu stále máme širokou nabídku mnoha titulů za rozumné ceny. Prodej knih je extrémně konkurenčním prostředím s mnoha vydavateli, a tak si nikdo nemůže dovolit knížky nabízet o moc dráž než jiní, protože často jde o tituly snadno zaměnitelné.

V Česku se jeví jako velký problém distribuce knih. Zejména malí nakladatelé si v posledních letech stěžují na to, že velcí distributoři jejich ceny bez předchozí domluvy snižují, že zůstávají za prodané knihy i několik měsíců dlužni a drží tak nakladatele s menším obratem v šachu a občas na hraně bankrotu… Co s tím?

Já tyhle zprávy nemám, jen nedávno jsem s překvapením zjistil, že jedna exkluzivní kniha, kterou jsme vydali vloni s cenou 1399 Kč, je u Kosmasu za necelých 800 Kč – to je podobná cena, za kterou si od nás knihu kupují. Neumím to hodnotit. Ale jde o to, aby vydrželi i v příštím roce pokud možno všichni knihkupci. Kdyby se nedejbože stalo, že padne některý z větších knihkupců nebo distributorů, budou v problémech i nakladatelé, kteří nedostanou peníze ani za knihy, které se do Vánoc prodaly. Celý obor je podfinancovaný a velmi křehký. Naštěstí my, kdo knížky děláme, nehledíme v prvé řadě na zisk – největší radostí pro nás je, když vezmeme novou knihu do ruky, a pak také reakce okolních lidí.

Jaká je vaše prognóza a strategie pro další dva roky, kdy se bude ekonomická situace velmi pravděpodobně nadále zhoršovat?

Nechci hledět do budoucna s růžovými brýlemi, ale také bych nerad náš obor viděl jako mizející svět. Knihy už přežily mnoho krizových období, věřím, že se nakladatelé i knihkupci budou opět schopni přizpůsobit. Jedna z konkrétních změn může nastat díky snaze udržet ceny knih na rozumné úrovni – totiž že bude vycházet více tzv. paperbacků. Měkčí desky nejsou tak drahé, pro mnoho čtenářů i praktičtější a lehčí. Tím se přiblížíme zvyklostem na západních trzích.

Na jaké tituly z vaší aktuální produkce před Vánoci spoléháte nejvíce?

Máme v letošním roce několik velice úspěšných knih. Jednak objemnou poctu Janě Brejchové od její dcery Terezy Brodské, také se skvěle daří Výživné knize o jídle Karoliny Fourové. Pro dětské čtenáře máme třeba knihu Dědečku, vyprávěj o Vánocích od Ladislava Špačka. V beletrii pro dospělé si hodně slibujeme od knížky Země, kterou napsal Marek Epstein – to je pro mě kniha desetiletí. Samozřejmě máme spoustu světových autorů, třeba od francouzského provokatéra Michela Houellebecqa vychází nový román Zničit. Pro mladší dospělce zase od fenomenální Colleen Hooverové, která válcuje žebříčky po celém světě, vydáváme novinku Kosti v srdci.