nahoru
Premium Rozhovory

Automobilky do elektromobility investovaly neuvěřitelné peníze. Už nelze jít zpět, říká prodejce aut

Marek Stoniš 25. července 2022 • 12:00
KAREL KADLEC, majitel a předseda představenstva CarTec Group, autorizovaného dealera značky BMW.
KAREL KADLEC, majitel a předseda představenstva CarTec Group, autorizovaného dealera značky BMW.
• foto: 
Nguyen Phuong Thao

„Nedávno jsem se bavil s jednou mladou paní, která pracuje v Bruselu, a pochopil, že jsou tam totálně odtržení od reality. Že to je čistě hra čísel, hra rétoriky, ideologie, ale s praxí to nemá vůbec nic společného,“ komentuje vývoj v tolik sledovaném automobilovém oboru Karel Kadlec, majitel a předseda představenstva CarTec Group, autorizovaného dealera značky BMW.

Evropský parlament v červnu schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Dovedete si představit, že v tu dobu budete prodávat jen elektrická auta? Je to reálné?

Technicky ano. Otázka je, jestli bude klientela. Zákazníci ve střední Evropě jsou konzervativní a k elektromobilům rozhodně nevzhlížejí, takže infrastruktura pro elektromobilitu by musela udělat neskutečný krok dopředu. Spíš se domnívám, že budoucnost prodeje aut přinese kombinaci jiných zelenějších alternativ. Ale to, že z Evropské unie sílí tlak na zavedení Green Dealu, je fakt. A to, že mu automobilky, zvláště německé, plně podlehly, je taky fakt. Investovaly do vývoje elektromobility neuvěřitelné peníze. Takže krok zpět už udělat nelze. Ale třeba konkrétně BMW má linku, na které je schopno zároveň montovat elektrický, hybridní nebo benzínový i dieselový pohon.

Je ale opravdu možné, že po deseti letech budou vedle sebe jezdit všechny tyto typy aut? Nikdo neví, jak se bude vyvíjet cena benzínu nebo nafty, levnější pravděpodobně nebude. Auta se spalovacími motory sice budou jezdit na základě jakýchsi eurovýjimek i nadále, ale jejich provoz bude tak drahý, že vyjížďka bude pro konzervativní automobilisty svátečním zážitkem.

I to je možné. I elektromobilita ale naráží na makroekonomické problémy. Dnes stát žije především ze spotřební daně z benzínu i nafty. A když dojde k totálnímu výpadku příjmu státního rozpočtu z tohoto typu spotřebních daní, půjde o takový zásah, že je vlády budou muset kompenzovat zavedením spotřební daně z elektřiny. A v tu chvíli budeme muset řešit, jestli má elektrická energie sloužit k pohonu aut, pro dům, nebo něco jiného. Hodně domácností i firem v současné době přechází na fotovoltaiku, protože cena elektrické energie je velmi vysoká, byť ji ČEZ vyrábí za neskutečně nízké peníze, ale kvůli zájmům soukromých akcionářů ji nemůže levně prodávat.

Čím si vysvětlujete, že se evropské elity tolik zaměřily na „špinavá“ auta? Člověk by skoro mohl podlehnout dojmu, že vozy se spalovacími motory jsou hlavním škůdcem životního prostředí, přestože se na „znečištění“ planety podílejí jen málo.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.




Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.