Ondřej Sokol ve hře Ujetá ruka v Činoherním klubu

Ondřej Sokol ve hře Ujetá ruka v Činoherním klubu Zdroj: Činoherní klub/Pavel Nesvadba

Ředitel Činoherního klubu Vladimír Procházka: „Největším paradoxem pro mě je, že Ujetá ruka je hra, ze které právě bělošské postavy vycházejí jako naprosto ujetí magoři – ale my ji nemůžeme hrát, protože nemáme člověka, který by pro její uvádění splňoval rasové předpoklady.“
Režisér Ondřej Sokol a snad navždy poslední blackface českého divadla: skvělá Ujetá ruka v Činoherním klubu, zleva Markéta Stehlíková, Martin Finger a Marek Taclík
Ondřej Sokol ve hře Ujetá ruka v Činoherním klubu
Ondřej Sokol ve hře Ujetá ruka v Činoherním klubu
Ondřej Sokol ve hře Ujetá ruka v Činoherním klubu
5
Fotogalerie

Ondřej Sokol nesmí hrát černocha. Jak řeší šéf Činoherního klubu Vladimír Procházka zákaz blackface?

Londýnská agentura Knight Hall Agency Ltd., která zastupuje slavného britského dramatika Martina McDonagha, neprodloužila pražskému Činoherního klubu licenční smlouvu na inscenaci Ujetá ruka v režii Ondřeje Sokola. Divadlo muselo titul stáhnout z repertoáru (plánovaná repríza 5. prosince už byla zrušena), protože novou podmínku, totiž aby roli Tobyho v Ujeté ruce hrál herec černé pleti, není v tuto chvíli schopno splnit. S dlouholetým ředitelem Činoherního klubu Vladimírem Procházkou jsme si povídali o tom, proč tomu tak je.

Premiéra Ujeté ruky Martina McDonagha byla v Činoherním klubu 14. ledna 2011. Jak to, že jste hru hráli bezmála jedenáct let bez problémů?

Když zahraniční agentury udílejí licenci na provozování inscenace, poskytují ji na časově omezený úsek. Licence se tedy musí obnovovat, většinou po dvou letech, a protože mnoho z našich inscenací se hraje dlouho, činíme tak poměrně často (například jiná McDonaghova hra, Osiřelý západ, je v repertoáru divadla už od března roku 2002; pozn. red.). O prodloužení provozování inscenace hry Martina McDonagha Ujetá ruka jsme žádali jako obvykle prostřednictvím české agentury Aura-Pont. Ta odpověděla, že licence sice přišla, ale s touto nově zvýrazněnou podmínkou.

Čím si to vysvětlujete?

Skutečnostmi, které teď, ať se nám to líbí, nebo nelíbí, hýbou západním světem. Pro mě divadlo je a zůstane uměním, jehož estetika je založena na představování, hraní postav i prostředí. Herci nemusejí být zločinci, aby mohli na jevišti vraždit. Doba se ale mění, špatné svědomí, které má Amerika vůči svým černým spoluobčanům, má i tyto absurdní důsledky a je třeba se s nimi nějak vyrovnat. Třebaže v našem prostředí nedávají smysl, a dokonce jsou diskriminační.

Proč přesně?

Vynikajících afroamerických herců, vyškolených shakespearovskými rolemi i dalšími náročnými dramatickými úkoly, je v anglicky mluvícím prostředí řada. My v českém prostředí takový luxus nemáme.

Původně ale tuto roli v Činoherním klubu černošský herec hrál…

Začali jsme Ujetou ruku uvádět s mladým, původem angolským hercem Domingosem Correiou, který žil v Česku a měl anglické divadelní vzdělání. Po čase ale odešel do angolských diplomatických služeb. Dalšího černošského herce jsme už nebyli schopni najít, i když jsme dělali konkurs. Je to náročná role a my potřebovali mladého a zkušeného herce, který může dobře hrát činoherní divadlo.

Ujetá ruka měla 9. listopadu 2014 v Činoherním klubu obnovenou premiéru; tehdy začal roli Tobyho hrát režisér Ondřej Sokol. Proč zrovna on?

Ondřej jednou přišel do divadla, ukázal nám fotku a říkal: „A co byste říkali tomuhle?“ – „No ten je perfektní!“ odpověděl jsem a teprve po chvíli mi došlo, že to je sám Sokol, kterého na Barrandově v maskérně mistrně nalíčili na černocha. Tak jsme roli přezkoušeli, a pro Ondřeje Sokola pak dokonce na každé představení najímali speciální maskérku, která ho vždy připravila tak, aby byl na jevišti „černý“. A je také třeba říct, že tu roli hrál bravurně, hlouběji než jeho předchůdce.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!