Osnovy pro digitální generaci: Startuje největší změna ve vzdělávaní za 20 let. Jak se budou nově učit naše děti?
Méně vzorců a biflování, víc komunikace, jazyků i návrat předmětů manuální zručnosti. Už od června začnou první základní školy v Česku pilotně zkoušet výuku podle osnov nového vzdělávacího programu. Díky němu mají ve výuce dohnat realitu dnešní doby a přiblížit se světu, ve kterém děti žijí. Reforma slibuje posun od memorování k porozumění a větší důraz na praktické a kritické myšlení. Od začátku ji provází i kritika – část škol změny vítá, část mluví o chaosu. Nad některými předměty se vedou ostré spory i mezi odborníky. Sjednotí změny úroveň výuky napříč školami a zvýší kvalitu? Nebo se ještě víc „rozevřou nůžky“? Změnit se toho může hodně. Anebo téměř nic.
Žena, růže, píseň, kost. Čtvrťáci v pražské základní škole na Spořilově zrovna opakují skloňování podstatných jmen. „Víte, že kdysi se neskloňovalo podle vzoru růže, ale nůše? A víte, proč už to tak není?“ ptá se dětí vyučující. „Protože už je to staré slovo,“ zní z lavic. „Přesně tak, už byste mu asi nerozuměli. Víte, co to je?“ Třída přemýšlí. „Košík na záda!“ zazní nakonec.
Nahradit zastaralé slovo novým je jen drobný krok, jak přiblížit jazyková pravidla nové generaci. Novější učebnice už ve vyjmenovaných slovech po b nemají babyku, v zadáních chtějí namísto dopisu napsat SMS nebo doplnit komentář na blogu. To jsou ale jen kosmetické změny, zásadní mají přijít. Nové rámcové vzdělávací programy nemění pravidla, ale to, jak je učit. Některá přicházejí nově povinně, o jiných si budou moci školy ještě víc rozhodnout samy. Stejně jako teď o tom, zda si chtějí změny pilotně vyzkoušet.
„Za mě by se měl dát dětem větší prostor na ústní vyprávění. A naopak méně toho písemného, slohu,“ míní učitelka českého jazyka Václava Zajícová ze Základní školy Jižní v Praze. Tato škola ale možnost učit podle nových programů už od září 2025 nevyužije. „Všechno bylo opožděně zveřejňované, žádný z termínů nebyl stoprocentně dodržen. Vnímáme již nyní řadu věcí, které budou muset být upravené. Jít do nejistoty a risku? Raději se budeme dva roky připravovat na to, v čem budeme dělat změny a proč. Náš školní vzdělávací program navíc v současnosti v mnohém odpovídá inovovanému rámcovému vzdělávacímu programu základních škol,“ říká ředitel Základní školy Jižní v Praze Daniel Kaiser.
Jedna reforma, dvě školy
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!