Kandidáti na pražského primátora: Petr Hlaváček, Patrik Nacher, Zdeněk Hřib a Jan Čižinský

Kandidáti na pražského primátora: Petr Hlaváček, Patrik Nacher, Zdeněk Hřib a Jan Čižinský Zdroj: Koláž reflex

Kandidáti na pražského primátora v Prostoru X. Jejich pohled na cyklopruhy, MHD nebo okruh

V předvolebním období navštívili Prostor X a Čestmíra Strakatého čtyři z kandidátů na pražského primátora, Patrik Nacher, který kandiduje za hnutí ANO, Petr Hlaváček ze STAN, Jan Čižinský z Praha Sobě a Zdeněk Hřib, pražský lídr Pirátů. Oslovili jsme i kandidáta koalice Spolu Bohuslava Svobodu, ale nenašel si ve svém rozvrhu čas. Mluvilo se třeba o dopravě, krátkodobém ubytování, kauze Dozimetr nebo o bydlení a moderních technologiích v řízení města. Tady jsou všechny čtyři rozhovory pohromadě.    

Pokračování 2 / 5

Nacher: Za mě bude líp. Vedení Prahy dělá řidičům naschvály, Hřib si jen stěžuje. V ANO vás k ničemu nenutí

Čestmír Strakatý 2. srpna 2022 • 06:00

Video placeholde
Prostor X: Rozhovor s Patrikem Nacherem • Videohub

Dříve amatérismus, dnes profesionální komunální politika, tak je podle poslance a kandidáta na pražského primátora Patrika Nachera interpretována kolabující doprava v metropoli. Kde si současné vedení Prahy usmyslí, vznikají bez ohledu na skutečné potřeby a bezpečnost účastníků silničního provozu nové cyklopruhy. Ideologický aktivismus je vizitkou vládnoucí koalice, která proti sobě staví jednotlivé skupiny obyvatel. „Z řidičů dělá nepřátele města, omezuje parkovací místa, počty pruhů, uměle vytváří špunty a vznikají zácpy nikoliv pouze tím, že je větší množství aut, ale že ze dvou pruhů je jeden, nebo že je rozšířená tramvajová zastávka. Výsledkem toho je kolona a odpovědí na to: ‚Když nechcete stát v koloně, jeďte MHD, nebo na kole‘,“ odmítá takovou revoluci.

Svou kampaň staví na volebním sloganu, že za něj bude ještě líp. V praxi to podle poslance a lídra kandidátky hnutí ANO do pražského parlamentu Patrika Nachera znamená třeba to, že pokud by uspěl v podzimních volbách a stal se příštím primátorem, nebude se řídit tím, jaká lobby je nejvíc slyšet. Ta cyklistická je podle něj aktuálně tak hlasitá, že vznikají cyklopruhy i na místech, kde si je často nepřeje ani místní městská část, a pak se vše přemalovává zpátky. „Uměle neomezovat automobilovou dopravu, rozvíjet cyklostezky spíš než cyklopruhy, nesrovnávat Prahu s Berlínem, s Vídní, a ještě tím méně s Amsterdamem nebo s Haagem. Kdo byl v těch městech, tak vidí, že jsou to úplné nesmysly, kopcovité město srovnávat s rovinným prostě nedává smysl,“ nabízí své řešení, ve kterém akcentuje koexistenci všech zájmových skupin, protože „řidiči jsou také lidé“.

Dalším z jeho závazku je snížit obyvatelům hlavního města náklady, což může podle něj fungovat i tak, že jim vzrostou příjmy. Bohatá Praha totiž neznamená, že je bohatý i každý Pražan. Realita je taková, že lidé s tabulkovými příjmy se vystěhovávají za hranice metropole a ta v některých oblastech poskytuje služby většímu počtu jedinců, než v ní skutečně bydlí. Na tento fakt upozorňoval i coby poslanec ve sněmovně, ale neprošlo to. Hluší zůstali jeho kolegové ve Strakově akademii i k návrhu regulace krátkodobého ubytování. „Snažil jsem to zařadit na bod programu šestkrát. Šestkrát mi to vládní koalice zamítla a teď před volbami budou říkat, že to řeší, ale pro centrum města návratem turistů je to fakt velký problém,“ upozorňuje a pozastavuje se přitom nad oddalováním problému, který vázne u Pirátů, resp. na dohodě primátora Zdeňka Hřiba s ministrem pro místní rozvoj Ivanem Bartošem.

„On si furt na něco stěžuje, ale přitom je primátor a může to ovlivnit. Já jsem neměl nikoho ve vládě, jsem opoziční zastupitel v této chvíli i opoziční poslanec a nefňukám tak často jako on. Jako koaliční poslanec jsem ve vztahu k Praze změnil, navrhl, nebo inicioval minimálně čtyři změny zákonů, které se dotkly života Prahy,“ říká Nacher na konto současného nejvyššího pražského zastupitele a vypočítává své úspěchy. Na ty by v případě, že bude zvolen, rád navázal s těmi, kteří nepovažují politiku za aktivismus. Zda to udělá jako člen hnutí Andreje Babiše, se rozhodne až po volbách, do kterých vstupuje „jen“ jako lídr kandidátky ANO. Teď se chce soustředit na kampaň.

Zlevnil by v Praze jízdné? Kdo připravil hlavní město o stamiliony? Nevadí mu, že do voleb vstupuje se stejným sloganem jako Tomio Okamura? Za co si hnutí ANO váží? A co mu vadí na současné politice? Na tyto a další otázky odpovídal v Prostoru X Patrik Nacher, poslanec a lídr kandidátky hnutí ANO do pražského parlamentu.

Pokračování 3 / 5

Rezignace Rakušana? Měl by se zachovat správně, říká lídr kandidátky STAN v Praze Petr Hlaváček

Čestmír Strakatý 17. srpna 2022 • 06:00

Video placeholde
Prostor X: Rozhovor s Petrem Hlaváčkem • Videohub

První náměstek pražského primátora a lídr kandidátky STAN v Praze Petr Hlaváček říká, že po kauze kolem Petra Hlubučka zvažoval, že z kandidátky odstoupí, ale nechtěl v tom své kolegy nechat. Zároveň dostal možnost kandidátku radikálně překopat. V Praze zastává takzvaný „až bude okruhismus“ a stojí si za tím, že toho koalice v čele s primátorem Hřibem hodně dokázala.

Politik musí podle Hlaváčka řešit základní problémy, jako jsou klimatická změna, urbanismus a infrastruktura, a nad kauzy a s nimi spojené problémy se musí tak trochu povznést. I proto teď v politice zůstává. Současné vedení Prahy muselo překopat plán městského okruhu, který je ale prý teď lepší. Na něj jsou pak navázané další plány, jako je moderace provozu v centru města, třeba formou mýta. Hlaváček myslí hlavně na chodce a veřejnou dopravu, ale zdůrazňuje, že nezapomíná ani na řidiče automobilů. O svých plánech v rozhovoru podrobně mluví.

Kolik bytů se v Praze v příštích letech postaví? Co chce Petr Hlaváček dělat s krizí bydlení, ale i s rozvojem Prahy obecněji? Jak se teď cítí v čele kandidátky STAN? A jaké má reálně šance? Dozvíte se v rozhovoru.

Pokračování 4 / 5

Čižinský: Ve Spolu jsou šíbři a kmotři, Prahu chceme protkat cyklostezkami, zakážeme průjezd částí centra

Čestmír Strakatý 15. září 2022 • 06:00

Video placeholde
Prostor X: Rozhovor s Janem Čižinským • Videohub

V koalici Spolu jsou šíbři a kmotři, myslí si kandidát na primátora hlavního města Jan Čižinský, který věří, že voliči v komunálních volbách rozhodnout tak, aby se k moci dostali poctiví politici. Takoví, jakým je třeba Adam Scheinherr, který před dvěma lety upozornil policii na nekalé praktiky vedení dopravního podniku a nevědomky odstartoval kauzu Dozimetr. Čižinský je přesvědčen, že pokud by se všichni chovali jako jeho stranický kolega z hnutí Praha Sobě, korupce zmizí. Tvrdí, že jemu samotnému se ji během osmiletého starostování na Praze 7 podařilo zničit úplně, teď se stejnou ambicí usiluje o zvolení do čela magistrátu. A taky s tím, že protká metropoli cyklostezkami a zakáže průjezd centrem.

Otázka dopravy bude vždycky kontroverzní, odmítá kandidát na primátora Jan Čižinský obvinění z aktivismu. Současně ale přiznává, že pokud ho chce někdo kritizovat za podporu pěších, má pravdu. „Chodci, to je někdo, kdo si zaslouží v Praze ochranu, prostě proto, že v určitých etapách života je chůze jediná možnost, jak se pohybovat po městě, a nutit chodce chodit zbytečnými podchody, nadchody, nemít přechod tam, kde je potřeba – tak ano, Adam Scheinherr měl tu odvahu a tam, kde 30, 40 let nebyla odvaha udělat přechod a byl tam potřeba, tak tam ty přechody udělal, plus řeší bezbariérovost,“ odkazuje na práci svého kolegy z hnutí Praha Sobě, který ve stávající vládnoucí koalici na pražském magistrátu zodpovídá právě za oblast dopravy.

Žádoucí je podle Čižinského usnadnit pohyb po městě i cyklistům, protože „když někdo jede na kole, nejede autem, nezacpává to město,“ což už si podle něj uvědomuje i spousta automobilistů a celý konflikt mezi motorizovanými a nemotorizovanými účastníky provozu je spíš umělý. „Cílem je, aby město Praha bylo protkáno cyklostezkami, protože je ještě spousta Pražanů, kteří se bojí na cyklopruhy, a teprve cyklostezky jim umožní používat kolo, jak chtějí. My nejsme žádní sociální inženýři, nechceme nikomu říkat, jak se má po městě pohybovat, ale potřebujeme MHD, která nebude přeplněná, která se nebude zpožďovat, proto třeba taky navrhujeme vizi okružního metra O, které pokud nezačneme připravovat, tak se za 30 let nestane a nebude fungovat pražský skelet. Už teďka se na některých úsecích v některých dobách dne přecpává třeba linka C a právě to metro O je řešením,“ přibližuje některá z 218 zlepšení, s nimiž kandiduje. Součástí vize pohodlné a rychlé dopravy je i omezení aut v centru. Řidičům, kteří do něj zamíří, bude stát v cestě značka průjezd zakázán.

Nařčení, že kampaň hnutí Praha Sobě byla financovaná z peněz strategického partnera Petra Hlubučka, bývalého starosty Lysolají a náměstka pražského primátora obviněného v korupční kauze Dozimetr, pokládá za „snůšku nesmyslů“ a k vrácení milionového sponzorského daru nevidí důvod. „Mně to přijde legrační, protože oni chtěli střílet na nás a ve skutečnosti se trefili sami do nohy,“ říká na konto svého primátorského soka Bohuslava Svobody a radní Hany Marvanové, kteří reprezentují koalici Spolu a kteří s informací přišli.

K čemu je iniciativa usilující o dostupnost záchodů v Praze? Je boj hnutí Praha Sobě proti korupci dostatečný, když se dva roky poté, co Adam Scheinherr podal trestní oznámení, nic nedělo? Proč by měli Pražané volit jeho kandidáty? A kde plánují další cyklopruhy a cyklostezky? Na tyto a další otázky odpovídal Jan Čižinský, starosta Prahy 7 a lídr kandidátky hnutí Praha Sobě.

Pokračování 5 / 5

Hřib: Pražské Spolu dělá premiérovi ostudu, Svoboda je ztělesnění neúcty k občanům, za kauzu dozimetr nemůžu

Čestmír Strakatý 22. září 2022 • 06:00

Video placeholde
Prostor X: Rozhovor se Zdeňkem Hřibem • Prostor X

Katastrofální, takový byl slovy úřadujícího pražského primátora Zdeňka Hřiba stav, ve kterém před čtyřmi lety přebíral hlavní město. Na konci jeho volebního období zažívá metropole rekordní rozvoj a v čele s ním překonala i dvě bezprecentní krize – covidovou a uprchlickou, čímž podle něj nemůže argumentovat žádný z jeho předchůdců, ani současných konkurentů, mezi kterými jsou pokrytci a kumulátoři funkcí. Přímo za ztělesnění neúcty k Pražanům považuje Bohuslava Svobodu. „Otevřeně říká, že by chtěl být primátorem a zároveň poslancem. To podle mě fakt nejde řídit tohle město v pauze na oběd,“ má jasno Hřib s tím, že časovou a mnohdy i fyzickou náročnost funkce může každý posoudit při pohledu do jeho veřejného kalendáře.

Pokud své místo ve vedení Prahy obhájí, má Zdeněk Hřib jednoznačnou představu o tom, s kým bude vyjednávat. „Nejdeme s KSČM, nejdeme s SPD, ale také nechceme v radě trestně stíhané a kumulátory funkcí,“ říká nekompromisně. Z potenciálních debat tím vylučuje i kandidáty hnutí ANO a koalici Spolu, jejíž pražskou organizaci označuje za ostudu premiéra Fialy, a připouští, že situace po volbách bude problematická. „Uvidíme, nakolik se nám podaří odkomunikovat to, co se tady stalo za uplynulé čtyři roky, a odkomunikovat vizi rozvoje do budoucna, protože já opravdu nechci, aby se tady dělo to, co říká Bohuslav Svoboda, že emise z aut lidem neškodí, že to jsou škodlivější erupce na slunci, že Prahu bude mít na vedlejšák, že by chtěl zrušit slevy na MHD,“ nechce předjímat další vývoj, protože o tom, co se bude dít, rozhodnou hlasy voličů.

Odkázán na volbu jiných byl podle svých slov i v kauze Dozimetr. „Těžko mohu zodpovídat za náměstka, který byl zvolen na kandidátce vedené Jirkou Pospíšilem a Hanou Marvanovou do zastupitelstva,“ odmítá přijmout politickou odpovědnost za jednání Petra Hlubučka obviněného z korupce v pražském dopravním podniku. „Základní modus vivendi té organizované skupiny mělo být to, že oni vydírali podnikatele s dlouhodobým kontraktem, kteří už měli smlouvu, to znamená, že nevytváříte žádné zakázky de novo u zadavatele, což opravdu nemáte šanci vlastně odhalit bez nasazení odposlechů, které policie nasadila, a je to záležitost, kterou velice obtížně budete zjišťovat,“ vylučuje vlastní pochybení a brání se tím, že na radnici prosazoval protikorupční opatření, která koaliční partneři bojkotovali.

Vzít na vědomí fakta, která nelze změnit, je potřeba také v případě dlouhodobých dopravních problémů v metropoli. „Musíme se smířit s tím, že v Praze je nějaká kapacita silnic, město má nějaké historické centrum, a to je prostě nějak postavené. Kdybychom chtěli přidat, tak musíme zbourat nějaké baráky,“ konstatuje pragmaticky. Řešení častých kolon vidí ve využití moderních technologií, které umožní dopravu lépe řídit, intenzivní práci s daty a masivních investicích do MHD. „Co se týče cyklopruhů, tak netvrdím, že všechny cyklopruhy ve městě byly nakresleny správně, nicméně osobně jsme za ty čtyři roky dostal zatím pouze jednu informaci od městské části, že chce, abych se nějakým způsobem podíval na rozhodnutí náměstka pro dopravu Adama Scheinherra, že s nějakým cyklopruhem v jejich městské části nesouhlasí. Dorazila, myslím si, tento týden, snad shodou okolností těsně před volbami,“ dodává.

Jakými způsoby chce Pražany motivovat k využívání MHD? V čem je mu sympatická strana Motoristé sobě? O co bojuje s památkáři? Jak si vykládá výsledky průzkumu dotazujícího se na spokojenost obyvatel s jeho vedením města? A co má na seznamu drobných technických novel, které chce prosadit? Na tyto a další otázky odpovídal v Prostoru X pražský primátor Zděnek Hřib.