Grafik a ilustrátor Jan Šrámek

Grafik a ilustrátor Jan Šrámek Zdroj: Jan Prokopius

Kousek od rušné ulice. Grafik Jan Šrámek bojuje ilustrací za záchranu předlistopadové architektury

Výtvarník Jan Šrámek (40) dokončuje autorskou knihu Ohrožené druhy, v níž se věnuje mizející architektuře z období 1958–1989. Pandánem k ní je stejnojmenná výstava v chebské GAVU, kde je k vidění i jeho nejnovější práce reagující na hrozící zničení nové odbavovací haly pražského hlavního nádraží. Vedle toho také ilustruje knihy pro děti a vede ateliér videa na brněnské FAVU.

V poslední době se věnujete především ilustracím staveb z období socialismu. Proč vás zajímá právě tohle období?

Dostal jsem se k tomu, když jsem v roce 2008 psal diplomku o americkém modernistickém designu a jeho vlivu na generaci tehdejších tuzemských autorů. Propojovacím elementem je kreslíř Saul Steinberg. V roce 1958 měl velkou výstavu na Expu v Bruselu, kterou viděli čeští autoři, a ovlivnilo to jejich styl kresby v 60. letech. V Dikobrazu dokonce na toto téma vycházely vtipy, že spousta lidí kreslí jako Steinberg. Dnes se ale na tyto autory nahlíží pejorativním způsobem kvůli tomu, že byli spojeni s obdobím socialismu, i když spousta z nich neměla s politikou nic společného. S Pavlem Ryškou jsme proto založili projekt Padesátky, který se této výtvarné generaci věnuje, a vydal knihu Pionýři a roboti.

Jak jste se od výtvarného umění této doby dostal k architektuře?

Moje první autorská kniha Zvláštní okolnosti se věnovala sochám z období 1958–1989. Navazuji na ni knihou o architektuře Ohrožené druhy, která se bude věnovat zničeným nebo ohroženým stavbám. Pracuji na ní už dva roky a zbývá mi dodělat jen pár posledních ilustrací. Spolupracuji s historikem architektury Ladislavem Jacksonem, jsem v kontaktu i s Klubem Za starou Prahu nebo spolkem Architektura 489. Ten mi poskytuje například fotografie budov, které kreslím. Materiály mi poskytuje také Pavel Karous, jenž měl perfektně nafocený třeba kulturní dům Eden i s detaily mozaiky nebo Hotel Praha. Pomáhá mi také historička architektury Klára Brůhová, s níž jsem spolupracoval už na knize Pražské vize.

Angažujete se i v záchraně konkrétních staveb?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!