Jaroslav Beck

Jaroslav Beck Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Jaroslav Beck
Jaroslav Beck
Jaroslav Beck
Hvězdní skladatelé v Praze odhalí tipy a triky pro kompozici hollywoodské hudby
Hvězdní skladatelé v Praze odhalí tipy a triky pro kompozici hollywoodské hudby
9
Fotogalerie

Skladatel Jaroslav Beck spoluzaložil úspěšnou hru Beat Saber. Pochází z Čech a teď se představí v Praze

Jaroslav Beck (34), jeden z hlavních hostů letošního 2. ročníku mezinárodního festivalu filmové hudby COMPOSERS SUMMIT PRAGUE 2023, se narodil ve Strakonicích a studoval v Plzni strojařinu. Ve 24 letech se rozhodl dostat na Oxford na SAE Institute, vysněnou školu zaměřenou na audio produkci. Pak žil a úspěšně pracoval v Los Angeles, v roce 2017 ale uviděl prototyp hry pro virtuální realitu (VR) Beat Saber, dnes nejstahovanější titul pro VR v historii. Chtěl zjistit, kdo za ní stojí; nikdy by jej nenapadlo, že dva kluci ze Slovenska žijící v Praze. „Chtěl jsem pro Beat Saber složit hudbu, a tak jsem byl povolán zpátky do Česka,“ usmívá se dnes globálně úspěšný hudební skladatel a zvukový designer. 

Na pražském COMPOSERS SUMMITU, který se koná od 14. do 20. dubna, budete mít workshop. Jaký přesně?   

Svou kariéru jsem začínal tak, že jsem při studiu na SAE Institut Oxford a v Londýně skládal hudební trailery pro filmy a videohry. Později jsem tyto upoutávky komponoval pro různé světové značky, pak jsem odjel na vlastní pěst přímo ke zdroji do Kalifornie, kde jsem skládal hudbu pro různé filmy, například Trailer Park, později jsem založil vlastní společnost Epic Music Productions (Beck má na kontě hudbu k trailerům zásadních počítačových her, pracoval pro největší herní firmu na světě Blizzard Entertainment, podepsán je mimo jiné pod spoty k jednomu z dílů Terminátora či k pokračováním ságy Hvězdných válek, pozn. aut.). Když jsem přijížděl na návštěvu do Čech, byl jsem šokován, že podobné věci u nás moc lidí nedělá, což je hrozná škoda. 

Co jste udělal? 

S českými hudebními skladateli jsme tehdy začali pořádat takzvané „listening sessions,“ tedy náslechové semináře, kdy jsme vzájemně poslouchali vlastní díla a říkali si, co je dobré a co ne, co zní dobře a co ne. Pak se tady začali objevovat lidé, kteří začali, stejně jako já úspěšně komponovat trailery na světové úrovni, a proto mě kontaktoval COMPOSERS SUMMIT, abych v rámci festivalu udělal workshop, který by mladé skladatele motivoval podobným způsobem. Tu nabídku jsem přijal, nechci dělat přednášky o sobě: je mnohem důležitější poslechnout si hudbu začínajících tvůrců a pomoci ke kariéře jim. Protože dnes, když řekne mladý člověk rodičům „chci dělat muziku“, stále ještě se chytají za hlavu, jako tomu bylo před 50 nebo 100 lety. Přitom hudba jako univerzální jazyk má obrovský potenciál a neuvěřitelné možnosti nového sdílení.  

V posledních letech se intenzivně věnujete projektu hry pro virtuální realitu Beat Saber. Klasická filmová hudba vás nebaví? 

Když děláte trailer nebo soundtrack ke hře, to nejlepší, co se vám může stát, je, že budete dělat hudbu k celovečernímu filmu, třeba ke Star Wars. Vyletíte nahoru, budete pracovat na těch nejlepších filmech a bát se o příští nabídku, protože jediná cesta z vrcholu je dolů. Ale i ty nejlepší umělecké projekty, ke kterým vás přizvou, musí někdo schvalovat. To je samozřejmě kámen úrazu, protože hudba je totálně subjektivní a to, co se líbí vám, se nemusí líbit někomu jinému. Takže když jsem dělal ty trailery k hollywoodským snímkům, bylo to fajn, ale ve filmovém byznysu je hodně ega. Každý si touží prosadit svoje, ve výsledku pořád plníte přání nějakému režisérovi. Ale já chci zodpovídat za svůj originální produkt, mít ho na starosti od A až do Z. Proto jsem si po letech v Los Angeles řekl, že je čas dělat něco svého. Takže když se objevil prototyp Beat Saberu, věděl jsem, že to je přesně to, co hledám: složit hudbu k nové hře v novém fenoménu virtuální reality, vzít na sebe veškerou zodpovědnost. Když to udělám špatně, veškerá kritika půjde na mou hlavu, když to udělám dobře, bude i chvála pro mě.

Investujete do nových talentů, českých startupů. Proč? 

Je pro mě důležité vrátit zpátky České republice, že se mi podařilo uspět. Chci tady podpořit startupový sektor, protože věřím, že střední Evropa má obrovský potenciál v budování nových firem. Generace mých rodičů měla pocit, že nic nejde, že je všechno nalajnováno, ale tahle současná generace myslí ve velkém a nebojí se ohledně nových nápadů a projektů oslovit kohokoli na světě. Třeba Marka Zuckerberga. Pro Českou republiku bude navíc extrémně důležité mít tady do budoucnosti „nové Škodovky“, nové know-how: potřebujeme nové byznysy, které budou oživovat naši ekonomiku. 

Jaké startupy přesně podporujete?

Investuji přímo do zakladatelek a zakladatelů, protože jinak jejich nápad nemá šanci. Všichni máme tisíce nápadů za milion dolarů, uskutečnit je však zůstává mnohem těžší. Hledám lidi s drivem, kteří chtějí měnit svět. Díky sobě vím, že to takhle funguje: když máte tendenci vnímat zdi kolem sebe a přeskočit je, můžete dělat cokoli. Za poslední dva roky jsem investoval asi 40 milionů korun do zhruba 15 projektů, beru to zodpovědně. Letos jsem ale zpomalil, protože investovat do českých startupů je složité. Trošku mě brzdí zdejší legislativní systém, který na vás uvalí nesmyslné byrokratické věci, které vám zbytečně kradou čas – to je podle mě velká překážka v dalším rozvoji investic pro české startupy. 

Žije se vám tady v Praze, kde je i sídlo vašeho studia Beat Games, dobře?  

Žije se mi tady výborně. Když porovnám život v USA a v Česku, myslím, že lidi tady vůbec nedoceňují například naši úroveň zdravotní a sociální péče. Když slyším někoho v Čechách, jak si stěžuje, že na něj byla zdravotní sestřička nepříjemná, jen mi to potvrzuje, že si vůbec neumíme vážit mnoha vysoce kvalitních věcí, které tady máme; i když na servisu musíme ještě zapracovat.