Ostře sledované pohádky

Ostře sledované pohádky Zdroj: Bontonfilm

Ostře sledované pohádky
Ostře sledované pohádky
Hodinářův učeň (2019)
Princezna zakletá v čase 2 (2022)
Největší dar (2022)
7
Fotogalerie

Jaké je naše rodinné stříbro? Na starší pohádky nedají Češi dopustit, ale povedly se i nové

V posledních letech se pohádkám daří: vznikají tituly, které z žánru čerpají různým způsobem a s jeho kánonem pracují sebevědomě. Filmy Princezna zakletá v čase nebo O vánoční hvězdě stojí na silných ženských hrdinkách a citacích žánru fantasy, Princ Mamánek či Hodinářův učeň se nebojí hororu, proměňují se role oblíbených figur, jako jsou čerti nebo Krakonoš. I návštěvnost v kinech bývá velmi solidní: Češi rádi kontrolují, jestli si naše „rodinné stříbro“ udržuje kvalitu. Jak je tomu ve skutečnosti?

Novou pohádku Krakonošovo tajemství, kterou Česká televize uvedla loni o Vánocích, sledovalo 3,22 miliónu diváků ve věku čtyři a více let, tedy téměř dvě třetiny všech lidí, kteří měli v tu dobu puštěnou televizi. Jde o „božohodový“ rekord: od roku 1997, kdy se sledovanost začala měřit, žádnou pohádku vysílanou v ČT premiérově 25. prosince si nepustilo víc diváků. Vánoční pohádky České televize patří mezi suverénně nejsledovanější pořady u nás, trumfnou je jen některé politické debaty, ale třeba nedávná Prezidentská Super­debata nasbírala na ČT1 a ČT24 „jen“ 1,54 miliónu diváků.

Mezi reakcemi na Krakonošovo tajemství se objevily i texty kritiků Ireny Hejdové a Martina Svobody, které k filmu přistoupily z různých úhlů (výpravnost versus ideologie), ale na jednom se shodly: nové české pohádky prý nejsou pro děti. „Nejsou určené primárně dětem, nestarají se o jejich zájmy, vkus ani intelekt, nerozumějí jim a nepokoušejí se jim rozumět… Jsou tak vrcholným aktem generačního sobectví, jehož obětí jsou děti,“ tvrdí Svoboda, podle něhož se tyto snímky točí pro rodiče a prarodiče, aby je utvrzovaly v sebedojímavém vzpomínání na jejich mládí.

„V těchto pohádkách jako by se zastavil čas. Soudě dle kostýmů či dekorací a bukolických skanzenovitých chaloupek ulpěl kdesi v době českého národního obrození… To spolu s jejich vleklým tempem ještě znesnadňuje přijetí těchto děl nejmladším, dynamickými netflixovými pořady už odkojeným publikem,“ soudí zase Hejdová.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!