Pavel Kohout

Pavel Kohout Zdroj: Foto Aha! – Marek Pátek, ara

Pavel Kohout v knize Letorosty samomluv vtírá své ego do historie světa

Richard Erml
Diskuze (0)

Opáčko, nebo páčko? Divadelní kritik Richard Erml má na mysli obojí, když se ohlíží za „fenoménem Kohout“, kouzlem i sebestředností slavného spisovatele a jednoho z posledních žijících tvůrců své generace.

Vždy jsem obdivoval nezdolnou vitalitu předválečné generace. Za všechny, které jsem dobře poznal, dvě jména: Sergej Machonin a Pavel Kohout. Ten první, můj mentor, mě před svým kamarádem varoval: Nepodléhej jeho kouzlu, měj se na pozoru. Sergeje jsem poslouchal na slovo, ale znáte to. Podlehnout – nepodlehnout. Ke Kohoutovu dramatickému dílu jsem si kritický odstup udržel, avšak obstát před Pavlovým osobním kouzlem, jeho připraveností pomáhat a zachovávat kamarádům věrnost je náročné. Člověk by jej musel buď nenávidět za hříchy z padesátých let (stejně jako Machonina), nebo nesnášet celoživotní sebestředné ukotvení Pavlova naturelu.

Dočetl jsem poslední knihu „nejstaršího českého spisovatele“, čerstvě čtyřiadevadesátiletého Pavla Kohouta, Letorosty samomluv, a je to zvláštní čtení. Nejprve vás autor oslní, jak si stále dokáže stylisticky zahrávat a překvapovat. Použije formu čtyřiadevadesáti monologů různých postav z nejrůznějších koutů světa, vztahujících se k dramatickým i tragikomickým okamžikům lidstva, které pečetí kratičký komentář, co se onen rok přihodilo Pavlu Kohoutovi.

Zpočátku autor opravdu překvapuje svým fabulačním umem, s jakým dokáže ozvláštnit více i méně legendární události. Postupně ale do historie lidstva začíná nezadržitelně prosakovat kohoutovské ego. U autora několika autobiografických i biografických knih jde o obsesívní nošení sov do Atén. K posledku však kniha zamrazí, když se Pavel Kohout propíše k posledním letům svého života. Jeho životní souputnice, manželka Jelena, ztratí paměť a Pavel Kohout ztrácí i svou nejširší rodinu, která už nemohla vystát věčně vitálního organizátora „všekohoutích sletů“. Současně ale vrcholí autorská síla: poslední monology Ukrajinky umírající v hromadném hrobě i ten Kohoutův, zaznamenávající manželskou „procházku“ po bytě v čase lockdownů. Ty stojí za přečtení!

Začít diskuzi