Trumpův projev v Kongresu (březen 2025)

Trumpův projev v Kongresu (březen 2025) Zdroj: ČTK / AP / Alex Brandon

Trumpův projev v Kongresu (březen 2025)
Trumpův projev v Kongresu (březen 2025)
Trumpův projev v Kongresu (březen 2025)
Trumpův projev v Kongresu (březen 2025)
Trumpův projev v Kongresu (březen 2025)
8 Fotogalerie

Pavel Páral: Trumpova cla na cestě. Česko může být jednou z nejpoškozenějších zemí EU

Pavel Páral

Donald Trump si Evropskou unii zřejmě nechal na konec svého celního běsnění a teprve před několika dny ohlásil, že od dubna uvalí na evropskou produkci clo 25 procent. Netušíme, jak to nakonec dopadne: zda budou selektivní, nebo plošná, a zda budou těch 25 procent, nebo spíše deset, o nichž se mluvilo dříve. Ale clu se nevyhneme a dopad na ekonomiku bude velký.

Nejvíce biti v EU

Ještě před tímto oznámením publikovala poradenská společnost Oxford Economics studii, v níž označila dokonce Českou republiku jako zemi, kterou mohou Trumpova cla na dovoz z EU poškodit z unijních zemí vůbec nejvíc.

Oxford Economics pracují se scénářem desetiprocentního plošného cla na dovoz zboží z EU, jež by Trump oznámil v nadcházejících týdnech či měsících, takže by do praxe vstoupilo v průběhu druhého čtvrtletí letošního roku. Scénář už přitom zahrnuje dopad oznámeného 25procentního cla na dovoz hliníku a oceli. Počítá také s tím, že by EU zavedla odvetná cla, ovšem nikoli plošná, ale cílená na dovoz z USA. Novému clu EU by samozřejmě nepodléhal například dovoz energií, zejména zkapalněného zemního plynu, z USA, což je objemově vůbec největší dovozní položka EU ve vztahu k USA.

V posledním čtvrtletí roku 2027 by Česko v takovém scénáři ztrácelo kvůli clům takřka jeden procentní bod svého ekonomického růstu, a bylo by tak na tom nejhůř ze zemí EU. Především z důvodu své silné závislosti na zahraničním obchodě a silnému automobilovému průmyslu, pro nějž budou mít cla největší dopad. Škodovky sice do USA nevyvážíme, ale dodáváme snad pro všechny evropské automobilky – a ty jsou už v současnosti v nedobré situaci. Takový Volkswagen propouští 35 tisíc lidí a zavírá závody. Propouští i americký Ford a další automobilky. A stejně se děje u dodavatelů, jako je Bosch nebo ZF Friedrichshafen. Mnoho fabrik je vytíženo na méně než osmdesát procent, což se považuje za hranici přiměřené ziskovosti. Prodeje aut v Evropě jsou stále o pětinu nižší než před covidem.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!