Boeing společnosti Singapore Airlines vlétl do silných turbulencí.

Boeing společnosti Singapore Airlines vlétl do silných turbulencí. Zdroj: reprofoto síť X

Boeing Singapore Airlines
Boeing společnosti Singapore Airlines vlétl do silných turbulencí.
Boeing společnosti Singapore Airlines vlétl do silných turbulencí.
Boeing Singapore Airlines vlétl do extrémně silných turbulencí.
Boeing Singapore Airlines vlétl do extrémně silných turbulencí.
7
Fotogalerie

Viliam Buchert: Připoutejte se! Smrt a zranění při turbulencích Singapore Airlines jsou varující a šokující

Jeden mrtvý a 32 zraněných, z toho sedm velmi těžce. To je výsledek podivného incidentu, který se odehrál v úterý v letadle společnosti Singapore Airlines nedaleko Myanmaru při letu číslo 321 na trase Londýn – Singapur. Letadlo při mohutných turbulencích spadlo do vzduchové kapsy a velmi rychle se propadlo o 900 metrů. Bylo to v době podávání snídaně a cestující, kteří nebyli připoutáni, byli vymrštěni do vzduchu. Fotografie z letadla po nouzovém přistání v thajském Bangkoku šokovaly celý svět, protože devastace uvnitř stroje byla značná. Turbulence jsou přitom naprosto běžná věc na mnoha letech, nelze jim předejít a někdy na ně nedokáží přístroje a palubní personál dopředu upozornit. Jediná rada pro všechny, kdo létají letadlem, je – pokud možno, buďte v průběhu celého letu připoutáni. Ale jak víme, není to dodržováno.

Cestující po celém světě se po neštěstí ptají, zda je možné u turbulencí zajistit bezpečnost lidí na palubě. Odpověď není moc potěšující – u těch menších ano, v případě extrémních případů, jaký podle všeho potkal v úterý stroj Singapore Airlines, ne. Vysloužilý pilot této společnosti například vysvětlil, že technologie, které mají piloti během letů k dispozici, nebyla schopna takovou věc jasně detekovat a meteorologický radar na displeji podle všeho nic nezachytil. „Když se setkáte s náhlými menšími turbulencemi, posádka zapne znamení na zapnutí bezpečnostních pásů a sníží cestovní rychlost,“ řekl. Teď to ale všechno proběhlo příliš rychle a otřesy byly příliš velké. A jak bylo řečeno, někteří cestující nebyli připoutáni. Možná i z toho důvodu, že se podávala snídaně. Každý, kdo cestuje letadlem, ví, že je pohodlnější u jídla nebýt připoután. Navíc v době jídla opadne pozornost jak posádky, tak pasažérů.

Klasickým problémem, z kterého pramení při turbulencích nebezpečí, je i to, že cestující někdy nedbají na varování, aby si připoutali, což posádkám a leteckým společnostem komplikuje život, i kdy dodržují všechny bezpečnostní předpisy. A opět, zná to každý – když se rozsvítí červená světla, abychom se připoutali, tak lidi to zejména po upozornění posádky udělají, ale někteří po chvilce pás zase vypnou. Důvody mohou být nejrůznější – chtějí zejména v ekonomické třídě při dlouhých letech alespoň trochu více pohybu, nebo jsou prostě nedisciplinovaní (ano, také jste to někdy dělávali).

Sdělení, že ideální je být připoután v průběhu celého letu, je zhruba na stejné úrovni, jako že Země není placatá. Ale zejména při delších cestách musíte na toaletu, nebo se ze zdravotních důvodů (kvůli možnému ohrožení trombózou) protáhnout v uličce, trochu si tělo procvičit. Dokonce je to odborníky na leteckou dopravu a zkušenými cestovateli doporučováno. Problémem bývá i připoutání menších dětí, které pořád sebou šijí. A když na dlouhém letu máte vedle sebe volná sedadla, tak se mnozí na ne natáhnout a nejsou připoutaní. Při něčem takovém, co se stalo teď v letadle Singapore Airlines, se tak ohrozí sami na životě. Ovšem představa, že by vždy poslechli posádku, ať zůstanou sedět na svém místě celou dobu letu připoutání, je v takových případech spíše z jiného světa.

Takže co s tím? Především je nutné respektovat pokyny posádky, která je na různé nebezpečné situace školena. I když při turbulencích ani největší opatrnost někdy nepomůže, protože příroda je občas silnější. Ale pravidlo znějící připoutejte se, připoutejte se, a ještě jednou, připoutejte se, bude po poslední nehodě vyžadováno v letadlech daleko razantněji. Budou na to cestující reagovat vstřícně? Můžeme o tom pochybovat.

Paradoxní u tohoto konkrétního případu je, že Singapore Airlines je jednou z nejlépe hodnocených leteckých společností na světě a také se může pochlubit vysokou mírou bezpečností. Podle databáze Aviation Safety Network, která poskytuje informace o bezpečnostních otázkách a nehodách leteckých společností, měla společnost ve své historii jen sedm nehod.