Průvodce Michelin Guide - ilustrační snímek

Průvodce Michelin Guide - ilustrační snímek Zdroj: visitdubai.com

Pavel Páral: Platba Michelinu je v pořádku, ale ten turistický marketing by chtělo probrat

Pavel Páral
Diskuze (1)

Vláda schválila zaplacení poplatku za zařazení českých restaurací do slavného gastronomického průvodce Michelin ve výši padesát milionů na pět let a od mnoha mudrců to pěkně schytala. V době šetření takhle dotovat privátní byznys pro bohaté. Proč si to nezaplatí sami restauratéři a podobných mouder zaznělo v diskusích na sítích i v médiích mnoho a lidé kolem gastronomie se marně bránili. Vášně planuly, jak je obvyklé nad bagatelní částkou divočeji, než je to u mnohem vážnějších a nákladnějších rozhodnutí.

Asi nemá cenu moc diskutovat o tom, že restauratéři si to sami platit nemohou, protože legendární gastroprůvodce nehodlá připustit diskusi na téma, že si někdo jeho hvězdičky kupuje, a tak je platba státu obvyklá. Ano, je pravda, že v průvodci nejsou všechny státy světa, ale těch relevantních v nich moc nechybí. A samotný Michelin je pak stále dost relevantní i v současnosti, kdy různých srovnávačů je plný internet.

Ano, návratnost té investice se špatně měří a kolik turistů přijede kvůli hvězdné restauraci do Česka a kolik tu utratí, nevíme a nikdy se to nedozvíme. Na druhou stranu povědomí o kvalitní gastronomii není v motivacích cestovatelů vůbec zanedbatelným faktorem.

A je těch deset milionů ročně hodně, nebo málo? Tak třeba Ministerstvo místního rozvoje provozuje na podporu turistiky agenturu CzechTourism. Ta utratí za produktové kampaně šestnáct milionů ročně, takže ve srovnání s deseti miliony za Michelin to vypadá sakra efektivně. Nicméně celý její letošní rozpočet činí přes 370 milionů korun. Z toho zhruba sto milionů je na samotný provoz agentury a dalších 170 milionů na imagové kampaně jejích zahraničních zastoupení. A to už není tak mimo srovnání a efektivita takto vynaložených prostředků se dá zpochybňovat také. A nebude to asi až tak těžké.

Nebo když už jsme u té gastronomie, tak stát podporuje pravidelnou, zhruba čtyřicetimilionovou dotací Vinařský fond, který z ní hradí propagaci českého a moravského vína a vinařskou turistiku.

A to nemluvíme třeba o pravidelné účasti Česka na světových výstavách Expo, které také nejsou ničím jiným než propagací Česka na mezinárodní scéně. Ta příští bude za tři sta milionů. A to už ta prestiž Expo klesla v posledních desetiletích docela dramaticky.

Zaplatit za Michelin tak není nic proti praxi našeho národního marketingu a jedno pěkné panorama Hradčan Česko fakt ve světě neprodá. Že by to ale chtělo trochu probrat a důkladněji se zabývat efektivitou utracených stamilionů a miliard, není pochyb.

Vstoupit do diskuze (1)