Pohled na magistrálu z budovy Národního muzea

Pohled na magistrálu z budovy Národního muzea Zdroj: ČTK

Trojský most, jedna z mála povedených porevolučních infrastrukturních staveb v Praze, i jeho dokončení  a otevření trvalo několik let, dočkali jsme se ho v 2014
Horní patra objektu DRN jsou dnes považována za nejexkluzivnější kancelářské prostory vzniklé po roce 1990
Vizualizace Dvoreckého mostu, stavět se má začít v roce 2022.
3
Fotogalerie

Kdo otevře konzervu aneb Stavební účet Prahy posledních třiceti let

Tři dekády po listopadu 1989 se Praha probouzí z kolapsu způsobeného koronavirem. Vylidněná, bez turistů, jakoby obnažená. Ideální čas si připomenout, co jsme si v metropoli (ne)postavili, co nás čeká a co zůstává v neproniknutelné mlze schvalovacích procesů.

Praha za posledních třicet let prokoukla, z velké většiny šedých budov širšího centra města zmizely „dočasně“ instalované dřevěné podpory. Když se dnes procházíte pokoronavirovou Prahou, i díky tomu, že nejotřesnější turistické atrakce zalezly do útrobí domů, máte příjemný pocit. Všude kolem je plno malých krámků, kaváren, hospod, barů i restaurací.

Praha pozitivní

Nad Museem Kampa se skví skleněná nadstavba od Mariana Karla. Na rohu Národní třídy a Mikulandské ulice v roce 2017 vyrostl DRN architekta Stanislava Fialy, v pražských poměrech nadstandardní příklad povedeného spojení moderní architektury s původní zástavbou – přilehlým Schönkirchovským palácem přestavěným ve 20. a 30. letech 18. století. Na tomto místě se sluší připomenout rekonstrukce dvou budov od Ladislava Lábuse – Langhans ve Vodičkově ulici a Edison v ulici Jeruzalémské.

Do večerního města září oblouk Trojského mostu z roku 2014 a povedl se i projekt chystaného Dvoreckého mostu Atelieru 6 a společnosti TURBES, který by mohl být otevřen mezi lety 2024 a 2025. Odborníci si cení i návrhy domů, které vzniknou kolem nádraží Praha-Smíchov a jsou projektované hned několika studii – Lábus AA, A69, D3A, Jakuba Pilaře a dalších.

 

Praha negativní

Spíše než co se v Praze za třicet let povedlo postavit, naši dobu definuje to, co jsme nepostavili. Nestojí Národní knihovna, nemáme Národní stadión, Veletržní palác, do něhož dlouhodobě zatéká, se neblíží k rekonstrukci, brownfield v Holešovicích leží ladem, vnitřní a vnější městský okruh nejsou dostavěny a centrem dál projíždí meziměstská doprava…

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!