Otevření Popeyes na Václavském náměstí v Praze.

Otevření Popeyes na Václavském náměstí v Praze. Zdroj: ČTK / Šimánek Vít

Otevření Popeyes na Václavském náměstí v Praze.
Otevření Popeyes na Václavském náměstí v Praze.
Otevření Popeyes na Václavském náměstí v Praze.
Otevření Popeyes na Václavském náměstí v Praze.
Otevření Popeyes na Václavském náměstí v Praze.
8
Fotogalerie

Sendvič za 35 vteřin. „Mocně dobré kuře“ Popeyes z jižanské Louisiany chce dobýt (nejen) Prahu

Americký fastfoodový řetězec se smaženými kuřaty Popeyes dnes otevřel svou první pobočku v Česku v horní části pražského Václavského náměstí. Společnost začínala před 51 lety na předměstí New Orleans a v součastnosti má ve 45 zemích světa přes 4 200 provozoven. Rychlé občerstvení spojující cajunskou a kreolskou kuchyni v čele s Chicken Sandwichem se chystá i do dalších českých měst – do devíti let má po republice vyrůst na šedesát restaurací Popeyes.

Historie řetězce sahá do začátku sedmdesátých let do jižanské Louisiany a je zásadně spjatá se jménem Alvina Charlese Copelanda. „Al“ Copeland byl podnikatel tělem i duší – ze střední školy odešel v šestnácti letech, aby následně pracoval v obchodu s potravinami nebo prodával donuty v řetězci částečně vlastněném jeho bratrem. V červnu 1972 se osmadvacetiletý Copeland rozhodl na neworleanském předměstí Arabi otevřít podnik „Chicken on the Run" s vidinou, že bude konkurovat tehdy už zajeté značce se smaženými kuřaty KFC, která ovšem v té době měla dvacetiletý náskok.

Restauraci musel Copeland po několika měsících zavřít, ale už o čtyři dny později znovuotevřel s novým názvem Popeyes Mighty Good Chicken neboli „mocně dobré kuře“. S kamarády kuchaři údajně strávil sedm měsíců v garáži, kde doslova společnosti vdechli kulinářský duch – jeho základem je dodnes cajunská a kreolská kuchyně od imigrantů z Francie a Karibiku, kteří se kdysi usadili v Louisianě. Copeland a spol. zároveň vytvořili směs koření a bylinkového těstíčka, v němž se kuřata na pobočkách po celém světě před smažením namáčí. Typickou složkou receptury, jež se nemění už půlstoletí, je rovněž oranžová marináda – její barva se ostatně stala poznávacím prvkem pro Popeyes.

Copeland vymyslel název podle postavy detektiva Jimmyho „Popeye“ Doyla, kterého ve filmu z roku 1971 Francouzská spojka ztvárnil Gene Hackman. Společnost však později pro svůj marketing výrazně používala kreslenou postavičku Pepka námořníka – v angličtině Popeye the Sailor.

V roce 1976 se Copelandovi podařilo otevřít první franšízu rovněž v Louisianě a další podniky začaly rychle přibývat – už v roce 1985 byla otevřena pětistá restaurace Popeyes. Ze zakladatele společnosti se stal zámožný muž s devíti dětmi, které měl se čtyřmi manželkami. Copeland byl známý po celém New Orleans pro svůj okázalý životní styl, v němž hrály podstatnou roli závody motorových člunů, extravagantní svatby a každoroční vánoční světelné show v jeho sídle v luxusní čtvrti v rámci louisianské metropole. Když v 64 letech v roce 2008 zemřel, zanechal za sebou impérium čítající na několik tisíc restaurací po celém světě – a na mapu společnosti Popeyes se nyní přidává Česko.

Kus Louisiany na Václaváku a 60 poboček do 9 let

V den otevření první české pobočky Popeyes stálo už v ranních hodinách před Domem módy na pražském Václavském náměstí pod velkým nápisem „Popeyes Famous Louisiana Chicken“ přes dvě desítky lidí – prvních sto zákazníků získalo Chicken Sandwich zdarma, první tři dokonce obdrželi poukázky na tento pokrm po celý rok gratis. Pikantní je i umístění dvoupodlažní restaurace s téměř 700 metry čtverečními – na druhém rohu Krakovské ulice totiž už řadu let sídlí KFC, hlavní konkurent Popeyes.

S rozjezdem pražské pobočky pomáhá Peter Genna, globální šéfkuchař Popeyes. V nabídce nechybí již zmíněný největší hit louisianského podniku – Chicken Sandwich. Vlajková gastroloď s hodnotou 700 kalorií byla například po uvedení na trh v roce 2019 do dvou týdnů ve Spojených státech kompletně vyprodaná, v Číně se na ni zase stály až čtyřhodinové fronty. Kuřecí sendvič tvoří čtyřicet procent tržeb. Hosté mohou dále ochutnat křidélka, máslové sušenky či hranolky s cajunským kořením.

Jídla z Popeyes jsou oproti konkurenci typicky pálivější – v Česku byla ovšem receptura přizpůsobena zdejším zvyklostem (například nabídka v Asii je výrazně pálivější). Pražská pobočka Popeyes vedle toho bude klást důraz na rychlost přípravy pokrmů – vyškolení zaměstnanci jsou prý schopni připravit sendvič za 35 vteřin, přičemž opečení housky trvá 16 sekund.

Vstup Popeyes na český trh má na svědomí společnost Rex Concepts CEE (spadající pod investiční holding McWin), která je zároveň takzvaným master franšízantem. Skupina má na českém trhu velké plány – na začátek roku 2024 se připravuje otevření dokonce třípatrové pobočky v Brně, otevřeny by měly být restaurace ve zrekonstruovaném pražském obchodním centru Máj (My) na Národní třídě a rovněž drive-thru kousek za hlavním městem na dálnici D7.

Už příští rok by investoři měli po celé republice celkem šest poboček s třemi sty zaměstnanci. Ambiciózní plán navíc počítá s otevřením šedesáti poboček do devíti let napříč českými regiony – Rex Concepts CEE ještě rozhodne, jestli si v budoucnu ponechá všechny pobočky, nebo je nabídne dalším zájemcům. Po celém Česku by tak již zavedenému KFC, ale také McDonald’s či Burger Kingu mohla už brzy vyrůst skutečně silná fastfoodová konkurence – opravdu se tak stane?