Lenka dala reklamě  na Windows nejen zvuk, ale i tvář. Výtvarné zpracování jejích klipů je stejně zábavné jako její zpěv.

Lenka dala reklamě na Windows nejen zvuk, ale i tvář. Výtvarné zpracování jejích klipů je stejně zábavné jako její zpěv. Zdroj: Youtube.com

Microsoft zakomponoval Lenčin klip do své reklamy na Windows 8
„Někdy jsem sice  na pódiu trochu nervózní, ale vždycky doufám,  že publikum rozesměju,“ říká zpěvačka
2
Fotogalerie

Lenka

V záplavě reklamního balastu plného uřvaných zelených mužíků, Marka Vašuta a jogurtů, co léčí rakovinu, je těžké najít perlu. Firmě Microsoft se podařilo takovou perlu stvořit. Bohužel pro ni to ale není díky bůhvíjak geniální prezentaci nové verze Windows, ale díky ústřední písni celé reklamy. Nazpívala ji australská zpěvačka českého původu, která si říká jednoduše Lenka.

Křehká hnědovláska svou chytlavou písní docílila toho, co marketéři z Microsoftu asi úplně nepotřebovali. Její zpěv, tanec a song totiž zcela zastínily smysl sdělení reklamy. Každý, kdo ji uvidí, si řekne: Sakra, to je pěkná písnička. Místo aby si řekl: Sakra, ty Windows 8, to je věc. Právě éterickou bytost, laškovně zpívající, že chce být vším najednou, budou lidi následně googlit. Stalo se, že reklama proslavila píseň, místo aby píseň pomohla reklamě. Zatímco klip Everything At Once má na YouTube dohromady asi deset miliónů zhlédnutí, reklama na Windows 8 jen několik desítek tisíc.

 

LENČIN HLAS JE V REKLAMÁCH JAKO DOMA

Kouzlu reklamní písně rozumí Lenka Kripac, dcera českého jazzmana Jiřího, jenž v roce 1968 emigroval do Austrálie, velmi dobře. Windows totiž nejsou zdaleka první a pravdě­podobně ani poslední produkt, který Lenčin zpěv propaguje. Větší díru než do světa pop-music udělala tahle poloviční Češka se svou hudbou do světa reklamního.

 

Ačkoli vydala už dvě řadová alba a čtyři singly, které nebyly úplný­mi propadáky, s fenomenálními úspěchy popových zpěvaček dnešní doby se nemůže srovnávat. Lenčin dosud nejúspěšnější singl s názvem Show dosáhl ve světových hitparádách nejlépe na dvacáté místo, a přesto je právě tato píseň neuvěřitelně oblíbená u tvůrců reklam a upoutávek. Následující výčet hovoří za vše – hrála jako podklad v malajské reklamě na šampon, jako upoutávka na pořady britské televize ITV, indická televize Zee TV dokonce použila část písně jako pravidelné zakončení reklam, Show hrála také v reklamě na oděvní značku Old Navy, v upoutávce na americký seriál ­Ošklivka Betty anebo jako promopíseň dětského kanálu Animax. Její další úspěšná píseň, Trouble Is A Friend, zněla v seriálech 90210, Chirurgové a v upoutávkách na seriál Mentalista. Aktuální Everything At Once nezní jen v reklamě na Windows 8, ale také na dévédéčka od Disneyho a opět v seriálu Chirurgové.

 

V čem tedy tkví Lenčin úspěch na poli reklamy? Je zpěvačka českého původu zázračnou skladatelkou, která má šestý smysl pro skládání hudby do spotů a upoutávek? Podle reklamního gurua Marka Prchala je klíč k vytvoření dobré reklamní písně jednoduchý. „Písnička musí posluchačovi něco připomínat, musí při ní mít pocit, jako by už ji někdy dřív slyšel.“ Ano, když si poslechnete Lenčinu píseň k reklamě na Windows, zní to trochu jako Regina Spektor, trochu jako Lily Allen a trochu jako Katy B. Je to povědomé. „Musí to být hravé a navozovat pocit, že všechno je super, v pohodě a snadný,“ pokračuje v popisu ideál­ní reklamní písně Prchal. Jeho slova a tím pádem i vlastnosti Lenčiny písně potvrzuje hudební publicista Lukáš Boček: „Že si gigant Microsoft vybral pro svou kampaň zrovna písničku Everything At Once od Lenky, není překvapení: je nenáročná, hravá, přitom dostatečně sofistikovaná. Odpovídá tak jistě ideálům géniů z firmy postavené na přísné logice a analytickém uvažování. Navíc melodie, jež stojí na zapamatovatelné klavírní lince, jsou a vždy budou ever­greenem jakékoli doby.“ Jinými slovy: genialita se skrývá jako vždy v jednoduchosti. A Lenka očividně ovládá umění složit chytlavou nenáročnou melodickou linku, která ovšem nezní lacině.

 

ALTERNATIVNÍ POP V REKLAMÁCH JEDE

Zajímavé je, že Microsoft si do reklamy nevybral jen Lenčinu píseň, ale zasadil do ní i část jejího klipu. Ty má australsko-česká zpěvačka docela netradičně výtvarně řešené. Může za to její manžel, australský výtvarník James Gulliver Hancock. V reklamě na Windows se dokonce černobílá mozaika z Lenčina klipu prolíná s uživatelským rozhraním nového operačního systému a celou roztomilou symbiózu skvěle dokresluje text písně. „Dalším důležitým aspektem pro výběr Everything At Once byl určitě i nekomplikovaný text o zpěvaččině touze být lstivá jako liška, volná jako pták, silná jako oslice ... a v podstatě být naprosto čímkoli. Proklamovaným novátorským prvkům Windows 8 tak jistě vyhovovala do posledního písmenka,“ říká k tomu Lukáš Boček.

 

Dá se tedy říct, že Lenčiny písně naplňují představy výrobců reklam o správném hudebním podkladu. Nemusí být zázračná zpěvačka a skladatelka, ale to, že se jí už několikrát za sebou podařilo prosadit své písně do reklam, to zázrak je. „Anebo má okolo sebe opravdu dobrý tým a není moc drahá,“ krotí Marek Prchal nadšení.

 

Jak je ale možné, že chladně kalkulující koncern typu Microsoftu si vybere do reklamy vyloženě holčičí skladbu? Chce přece cílit na všechny a v případě technologií to vždy budou spíše muži. „Chlapi totiž holčičí věc klidně přijmou, naopak to nefunguje,“ objasňuje Marek Prchal. Lenka ostatně není jediná zpěvačka, jehož písně slýcháme v poslední době z reklam. Vzpomeňme si na spot na pojištění České pojišťovny, v jehož pozadí hraje píseň Mercy od britské zpěvačky Duffy. Dost frčí také Lana Del Rey v kampani na oděvní řetězec H&M, kde i hraje, její song Blue Jeans slyšíme i v reklamě na Nespresso a Burning Desire v reklamě na jaguara.

 

„Stalo se už téměř pravidlem, že každá moderní reklama musí mít v pozadí písničku od nezávislého umělce-písničkáře, který se střednímu proudu vymyká především svou neokoukaností, ale jinak zcela následuje trendy. Těmi jsou nyní především nelineární kompozice a omámení nevtíravou elektronikou,“ rozebírá tento jev Lukáš Boček. Mezi populární reklamní pěnice můžeme zařadit i již výše jmenovanou Lily Allen nebo Florence And The Machine.

 

U všech ale probíhal opačný proces – vzala se známá píseň známé zpěvačky, která se přilepila k reklamě na zatím neznámý produkt. Diváci slyšeli „něco povědomého“ a reklama získala jejich pozornost. V případě Lenky se celý proces odehrával naopak, navíc celá reklama je v podstatě založená na její osobnosti a charismatu. Lenka je prostě trochu jiná, navíc je tak trochu naše. Zemi svého původu navštívila poprvé v devatenácti letech a od té doby tu byla už několikrát. Česky sice podle svých slov umí jen základní fráze, ale i tak se setkává s částí rodiny, která tu zůstala. Lenčiny návštěvy Česka nebyly jen soukromé, před rokem a půl odehrála úspěšný koncert v Lucerna Music Baru.

 

Předskakoval jí tehdy Michal Motyčka, v uměleckém světě známý jako Niceland. Vybavuje si především Lenčino bezprostřední chování. „Pamatuju si, že jsem z ní byl nervózní, protože je moc hezká. Hned po koncertě vylezla mezi lidi a osobně prodávala svoje desky a trička. Byla moc milá. A navíc na turné hrála moji oblíbenou písničku od Arcade Fire.“

 

DCERA ČESKÉHO JAZZMANA

Když jsme u těch hudebních vzorů, nikoho, kdo Lenku slyšel, asi nepřekvapí výčet jejích inspirátorů. Björk, již zmiňovaní Arcade Fire nebo Goldfrapp. „Občas si vypůjčí něco od Feist, jindy není daleko od tvorby Colbie Caillat nebo Taylor Swift. A při vší úctě k Lence – její hudba není žádná potrava pro mozky; ve své podstatě jde o akustický pop podmalovaný moderními beaty. Přesto dokáže nenudit a zaujmout,“ popisuje její hudbu Lukáš Boček.
Písně Australanky s českými kořeny jsou takovou zvláštní směsicí různých vlivů, z nichž nemalý na ni měl její otec Jiří, v Austrálii uznávaný jazzový muzikant.

 

Ten svou dceru dovedl nejen k hudbě, ale také k tanci a herectví, se kterými Lenka začínala. Herectví dokonce vystudovala na Australské divadelní škole, kde ji učila i známá herečka Cate Blanchett. Po studiu začala hrát v televizních seriálech a objevila se i v několika nízkorozpočtových filmech. Následně si zkusila hudební kariéru v kapele Crossover Ring, v níž vydržela dva roky a dvě alba. V roce 2007 se přestěhovala do Kalifornie a začala sólovou kariéru. Debutové album s prostým názvem Lenka obsahuje již zmiňovaný doposud největší hit Show, jenž zpěvačce vydělal rozhodně víc peněz v reklamách než v rádiu.

 

Mimochodem když si u Windows troufli kromě zpěvačky do své reklamy namontovat i výtvarnou stránku jejího klipu, věděli, proč to dělají. Lenčina spolupráce s manželem Jamesem se promítá nejen do jejích klipů, ale také do prezentace na koncertech. Neobvyklé grafické zpracování scény i kostýmů jsou přidanou hodnotou k jejímu zpěvu a tanci. Manželský pár navíc pořádá i společné výstavy v galeriích po celé Austrálii. Lenka totiž – kromě toho, že se živí zpěvem a je vystudovaná herečka – získala bakalářský titul v moderním umění, konkrétně sochařství.

 

„Vždycky jsem moc ráda vystupovala před lidmi. Někdy sice jsem trochu nervózní, ale většinou se na koncert moc těším a pokaždé doufám, že publikum rozesměju,“ svěřila se Lenka před rokem v rozhovoru. Tahle krásná herečka, výtvarnice, tanečnice a zpěvačka umí dělat reklamy a jednu skvělou dělá i České republice.