Konec papírů u doktora: České zdravotnictví se má konečně propojit on-line. Co se v praxi změní?
Víc dat v aplikaci EZKarta, e-žádanky a digitální zdravotní záznamy sdílené lékaři i pacientem. Po letech příprav by v příštím roce mělo začít centrální předávání informací ve zdravotnictví v digitálním režimu. Zatímco v digitálních kompetencích patří Češi ke špičce, v elektronizaci státních systémů, včetně zdravotnictví, stát v evropském srovnání spíš zaostává a změny jdou pomalu. Zdravotníci sice mají své on-line systémy, nejsou ale propojené. Lidé si vyzvedávají e-recepty a lékaři píšou e-neschopenky, ale na rentgen, odběry nebo vyšetření u specialisty se stále nosí papírové žádanky. Brzy má být i tohle možné on-line. Zmapovali jsme, jak má vše fungovat.
Pacient bude mít údaje o svém zdraví na internetu. Odpadnou papírové karty, přinese to zásadní zlepšení komunikace mezi pacientem a jeho lékaři. Těmito slovy před čtyřiadvaceti lety představoval tehdy vznikající internetovou zdravotní knížku IZIP její spoluautor, lékař a tehdejší poslanec ODS Michal Cabrnoch. Jenže projekt po deseti letech zkrachoval kvůli minimálnímu využívání, netransparentnímu financování i pochybné bezpečnosti. A celou elektronizaci začal stát budovat od začátku.
Pak přišlo pár projektů v soukromém sektoru, ale pacienti stále nezískali plně elektronický přístup ke svým zdravotním záznamům. Zákony už se ale psaly, a v roce 2018 dokonce tehdejší ministr Adam Vojtěch (ANO) mluvil o nástupu elektronizace včetně e-žádanek do dvou let. Pak ale přišel covid, který na jednu stranu přinesl novinky, jako je očkovací aplikace Tečka a elektronické žádanky na testování, systémové řešení se ale kvůli pandemii opět odsunulo.
Dnes jsou žádanky sice stále na papíře, z Tečky se ale vloni stala EZKarta a stát slibuje, že od roku 2026 bude elektronizace zdravotnictví opravdu realitou. Jak má vypadat v praxi a jak je to teď?
Současná praxe
Plné vyšetřovny, plná čekárna. V ORL ambulanci Všeobecné fakultní nemocnice v centru Prahy je ve všední den dopoledne tradičně rušno. Kromě kontrol hospitalizovaných pacientů tu řeší i akutní případy „zvenčí“ a pacienty, které sem na vyšetření poslal jejich lékař. Jako pana Petra. Přišel s papírovou žádankou od svého lékaře. Má e-recepty v telefonu, ale odchází s lékařskou zprávou na papíře. Samotný papír mu prý tolik nevadí, nebaví ho ale s dokumenty cestovat. „Že mám jít sem na vyšetření, mi můj pan doktor řekl po telefonu, když mi volal výsledky stěrů. Jenže jsem i pak musel ještě k němu pro žádanku. Tady jsem dostal zase zprávu pro něj, kterou mu budu muset donést,“ popisuje. A donesete? „No, až budu mít cestu, zatím mám po pravdě tyhle zprávy spíš doma ve složce,“ přiznává pacient.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!