Andrej Babiš: pan Chleba nastupuje. Bude největší pekař v zemi konečně dělat lepší chleba? | Reflex.cz
reklama
nahoru

Andrej Babiš: pan Chleba nastupuje. Bude největší pekař v zemi konečně dělat lepší chleba?

JIŘÍ FENCL3. května 2012 • 06:00
Andrej Babiš: pan Chleba nastupuje. Bude největší pekař v zemi konečně dělat lepší chleba?
Andrej Babiš
• foto: 
ČTK

Podnikatel Andrej Babiš na podzim 2011 pohltil svého hlavního konkurenta na trhu s chlebem a rohlíky, konkurenční firmu United Bakeries. Bude největší pekař v zemi konečně dělat lepší chleba?

reklama

 

Příběh s iniciálami AB je zářným příkladem spojení byznysu a politiky. Spojenectví se sociálně demokratickými politiky v čele se Stanislavem Grossem z něj nejprve udělalo vládce tuzemské chemie a následně i krále v předotovaném zemědělství a potravinářství.

 

Hlavní zisk má Babiš pochopitelně z chemie, protože významné české chemičky poskytují primární produkty pro řadu oborů, mj. automobilový průmysl, který donedávna prožíval nebývalou konjunkturu. Ani dnes na tom – především díky německému Volkswagenu – není tak zle.

 

Zlatým dolem v Evropě je také ovládat dotované zemědělství. Díky tomuto systému přitékají do Babišovy skupiny jisté peníze. A čím je skupina větší, tím je významnějším tvůrcem samotného dotačního systému. Pekárenství je další obor, kde Babiš díky obrovským ziskům z chemie zaujal druhou či třetí příčku, aby spojením s jedničkou či dvojkou ovládl celý trh.

 

VÝHODY VELKOPEKAŘE

Taková koncentrace výrobních sil je logická tam, kde dosud dlouho vládne síla obchodních řetězců. Řada jejich dodavatelů to s nimi totiž vůbec nemá jednoduché. Výjimku samozřejmě tvoří takoví nadnárodní giganti, jako jsou třeba Henkel, Unilever nebo v ryze českých podmínkách Karlovarské minerální vody. Právě na tuto úroveň se pohlcováním konkurentů chtěl vždycky dostat i momentální bojovník proti korupci Andrej Babiš.

 

Velký dodavatel si může klást podmínky a nemusí brečet ministru zemědělství na rameni. Čím větší, tím lepší, ale nemusí platit vždy. Zvlášť když jde o jídlo. Kvalita chleba v Česku se v posledních letech výrazně zhoršila. Proč?

 

TŘI ČTVRTĚ ROKU STARÝ CHLEBA

Velkovýroba pečiva, které pak musí urazit v náklaďácích mnohdy velmi dlouhou cestu, si žádá mnohem nižší náklady a také kratší lhůty. Další koncentrací výroby tento tlak samozřejmě ještě sílí. Chleba se tak v pekárenských továrnách vyrábí z předem připravených směsí, jež také dodává už jen pár monstrfabrik v Evropě.

 

Velkopekárník je doveze po kamiónech v kontejnerech. Takové směsi mají ekonomické opodstatnění, a proto obsahují výdobytky chemického a potravinářského výzkumu, obecně nazývané „vylepšující látky“. Ty pak nejsou ničím jiným než chemií, která má zakrýt absenci tradičního kvásku ve výrobě.

 

Řada obchodních řetězců navíc prodává pečivo vlastní výroby, a někteří pekárničky umísťují dokonce přímo na prodejní plochu, aby byly na očích. Jde samozřejmě o další trik. Toto „pečivo“ sice krásně voní, ale má stejné „parametry“. Obvykle jde o polotovary vyráběné zpravidla v Polsku.

 

Pečivo s vylepšujícími látkami se ve velkém vyrobí, prudce zmrazí na méně než -30 °C a uchovává se asi na poloviční hodnotě. A pozor! Vydrží ve skladu tři čtvrtě roku. A o to jde především. Jako by se u nás prosazoval průmyslový producent Tricatel z filmu Křidýlko nebo stehýnko.

 

ZDRAVÍ JEN JEDNO

Jak kvalita pečiva, především tradičního chleba, rychle klesá, si všímají pochopitelně spotřebitelé – především ženy, kterým jde o zdraví rodiny.

 

Na internetu si lidé už například tvoří seznamy dostupných pekáren, jež k výrobě „božího daru“ nadále (anebo znovu) používají nefalšovaný kvásek plný živých kultur. Kvásek je pro nás mnohem lépe stravitelný než sloučeniny vyvinuté inženýry. A díky dávno objevenému postupu výroby skutečně dodává našemu tělu živiny a stopové prvky.

 

Ony „zlepšující látky“ mají dokonce přesně opačný efekt. Bude zajímavé sledovat, jak rychle rozhodující většině lidí dojde, že za více peněz je více zdraví a že takzvaná nízká cena je pouze faleš, kterou zaplatíte u doktora. Hrabivost nenáviděného kapitalisty by tak nakonec mohla přinést pozitivní efekt. V těchto dnech Andrej Babiš vybírá komunikační agenturu pro svůj politický projekt ANO 2011, s nímž chce vstoupit do Parlamentu.

 

Třeba by mu mediální mágové mohli doporučit, že lepším marketingovým tahem než barevné billboardy je vyrábět poctivý chleba, jaký dělají ještě tu a tam malé pekárničky. S produkty své firmy Penam se Babiš totiž do Poslanecké sněmovny zřejmě jen těžko dostane.

 

JIŘÍ FENCL


Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama