Zprávy

Zpět na článek

Národ hloupne, školy se zhoršují, vlády 20 let selhávají

26 komentářů

kkk999
16. prosince 2010 • 14:48
Naše děti nehloupnou, pouze se neučí, kašlou na to, do školy si chodí, jak chtějí, učitelé nemají přirozenou autoritu a vynutit si ji nemohou, protože ihned by byli ztrestáni. Jak může učitel dítě něco naučit, když dítě zájem o učení nemá, v některých případech ani na zvolenou školu nemá a je tam drženo jen proto, aby škola dostala příslušné peníze na daný počet žáků...Základní chyba je v rodinách, dítě, které není slušné a zvyklé poslouchat doma, těžko bude slušné a soustředěné ve škole.
jiriydolezalostny
11. prosince 2010 • 14:11
Národ čte 20 let Reflex.
ctenar33
10. prosince 2010 • 17:23
Copak se některý ministr, kdy o školství skutečně staral?? Vždyť si vemte jenom státní maturity - jak se připravují dlouho. Teď nemluvím o sporu, zda ano či ne. Ale jak to, že se připravují 15let, jsou takové připravené nepřipravené a stále se vedou diskuze, zda budou či nebudou !!!
zkosarek
10. prosince 2010 • 10:55
Téměř všechny diskuze o školství opomíjejí jednu zásadní věc. Všichni dnes již víme, že centrální plánování nefunguje. S tím se mnou asi budete souhlasit. Ale co je současné státní školství? Ano, centrální plánování. Tak jak se někdo může divit, že nefunguje? (stačí se podívat na katastrofální situaci státních škol v USA). Pokud je vzdělání povinné a zadarmo, lidé si toho vůbec neváží a děti už vůbec ne. To je ten problém.
Jediným správným řešením je úplné odtržení státu od vzdělání a přenechání vše trhu. Za vzdělání by se sice platilo, ale bylo by mnohem lepší, efektivnější, hodnotnější, učitelé by měli mnohem větší platy a úroveň by se rychle zvedla. Pokud se podíváme do historie, tak než se stát začal "fušovat" do vzdělání, soukromé školy fungovaly velice dobře. Až poté začal stát přebírat kontrolu nad celým školstvím. A začal diktovat, co se bude vyučovat.

Napadlo vás někdy, proč se na státních školách nevyučuje ve větší míře ekonomie? Teď myslím jenom jednoduché základy, jako jak funguje nabídka a poptávnka, co jsou to peníze a jak vznikly, co jsou to ceny a jak se vytvářejí, jak funguje tržní ekonomika atd.. Na základních školách se učíme chemii, fyziku a neříkejte mi, že ekonomické základy jsou složitější než nějaké chemické rovnice. Není to náhodou tím, že je pro stát výhodné, že lidé o základních ekonomických souvislostech nic nevědí? Lidé se pak snadno nechají "opít rohlíkem" lichými politickými sliby...
jiriydolezalostny
11. prosince 2010 • 14:12
spíš se řada praktických věcí­....­....­....­....­.základ­ky jsou přípravky na gymply a na střední...ne na život....gymply a střední..jsou přípravky na vejšky.......
pismenacislice
10. prosince 2010 • 09:57
Pokud vím, tak učitelům od roku 1989 v podstatě neustále rostly platy - pokud je tedy problém v platech učitelů, tak by mělo platit, že úroveň výuky by měla spíš růst. Ale ona ta úroveň klesá!

Moje osobní zkušenosti mi říkají, že problém je v erudici učitelů. Je to jen pár let zpátky, co jsem bydlel na koleji se studenty peďáku. Ale tito studenti pedagogiky měli jeden společný poznatek - na fakultě je učí všechno - krom toho, jak učit. Další zajímavou věcí bylo to, že tak 70 % studentů už na počátku studia jasně deklarovalo, že učit nechtějí, že na škole jsou jen kvůli zisku titulu Mgr - a peďák, že prý je jedna z nejsnadnějších cest, jak přijít k titulu. Výsledkem tohoto je, že skutečně učit jdou pouze ti intelektuálně nejslabší (a omlovuvám se tomu zlomku nadšenců, kteří vidí v učení své poslání). Když si vzpomenu na některé ty tupé peďačky, které jsem měl tu "čest" poznat, tak se mi úplně svírá srdce při představě, že tohle teď někde učí nebohé děti.
jan9
10. prosince 2010 • 09:48
Já jsem uvedl některé věci k nimž se konkrétně vyjádřit neumíte. Jen samé obecné, odsuzující výštěky. Asi jste opravdu moc dobré učitele neměl. Anebo měl a chyba je ve vás.
luboskonecny
10. prosince 2010 • 09:37
stačí se podívat a poslouchat projevy lidí ve veřejném prostoru nebo například v restauracích. Připadá mně jakobychom svobodu zaměnili za zákon džungle a zodpovědné, nearogantní jednání rozumného člověka za předvádění zvířecích vzorců chování a ukájení těch nenejnižších pudů. V tom nás podporují média a podobně se chovají i politici. Osobně mi to nevadí, se zvířátky se lépe manipuluje lépe než s civilizovaným člověkem, ale bojím se toho, že právě toto někdo zneužije. Ach jo, asi to zase skončí nějakou válkou po které si lidstvo na chvíli řekne že se začne chovat rozumně. Ono se to ostatně událo již mockrát ....
muhlhaus
10. prosince 2010 • 08:29
A kolik "dobrých učitelů" odešlo? A co to jsou "nedůstojné podmínky"? (vzhledem k tomu, že ve školství nejsou skoro žádná volná místa, asi zas tolik učitelů neodešlo a podmínky tak hrozné nejsou). A vůbec - jak takové srovnání probíhá? A nakolik je objektivní? Pokud ano - nejsou příčiny třeba někde jinde? Co o tom chvíli přemýšlet, páni novináři? Krátce řečeno - další reflexní článek o ničem (slušně řečeno).
jan9
10. prosince 2010 • 07:26
Sem napište váš vzkaz!Řekl bych "pěkný článek". Nicméně: jsem nucen se zeptat po příčinách toho, že čeští žáci dosahují v mezinárodním srovnání stále horších výsledků.:
1) Zhloupli snad čeští učitelé? ( Že by tak naráz? To snad ne!)
2) Kvůli věku odcházejí do důchodu učitelé, kteří získali vzdělání na totalitních VŠ a kteří necelou polovinu své profesní dráhy prožili v totalitním režimu. Jsou snad mladí učitelé, kteří nastupují po nich a kteří absolvovali již demokratické vysoké školy mnohem horší? (Že by? To snad taky ne!)
3) Hlavní příčinu vidím v celkovém klimatu české společnosti, v neúctě ke vzdělání a k práci učitelů. A třeba i ty platy: ve srovnání s jinými skupinami vysokoškolsky vzdělaných lidí mnohem menší a například ve srovnání se soudci či advokáty zcela bídné. A i při mezinárodním srovnání: Průměrný plat učitele v Česku dosahuje sotva průměrného celorepublikového platu, když v sousedním Rakousku či Německu je to asi 150 až 170%. Velmi hloupé protiučitelské působení médií v tom smyslu, že učitelé mají prázdniny a neučí denně 40 hodin (o tom proč je to hloupé, bych mohl argumentovat více). Srovnání práv učitelů a žáků vyznívá zcela v neprospěch učitelů. Tak například: Zletilý žák SŠ může sám sobě napsat omluvenku z vyučování, učitel to takto učinit nemůže. Ona by prý pánům lékařům upadla ruka, kdyby měli zadarmo dát žákovi do Omluvného listu razítko a napsat mu tam 3 slova. Žáci si klidně mohou v hodinách používat mobily, i když je to školním řádem zakázané. Co může učitel? Napomenout ho, vzít mobil mu nesmí. Navrhnout může důtku - žák si z ní stejně nic nedělá a je hrdina. Žák klidně řekne učiteli třeba "polib si p., ty šmejde". A co může učitel? Navrhnout žákovi trest - ten si z něj stejně nic nedělá. A ze ZŠ žáka vyloučit nejde a ze SŠ vyloučen nebude, neboť by škola přišla o desítky tisíc Kč. A rodiče? Ti obvykle uvěří lžím svého dítěte a stěžují si na učitele. A žák když vidí, že jeho otec, vydělá mnohdy i nečestně, miliony, váží si chudého uč