Kandidáti na prezidenta: Nerudová, Babiš, Pavel

Kandidáti na prezidenta: Nerudová, Babiš, Pavel Zdroj: Facebook.com; reflex.cz

Andrej Babiš v Ústí
Andrej Babiš v Ústí
Řád a klid na Moravě. Kampaň Petra Pavla dostála volebnímu heslu, byla bez odpůrců, ale i s váhajícími voliči
Řád a klid na Moravě. Kampaň Petra Pavla dostála volebnímu heslu, byla bez odpůrců, ale i s váhajícími voliči
Řád a klid na Moravě. Kampaň Petra Pavla dostála volebnímu heslu, byla bez odpůrců, ale i s váhajícími voliči
8
Fotogalerie

Voliči Nerudové poslouchají hip hop, Babišovi dechovku a Pavlovi jazz, ukázal unikátní průzkum

O tom, jaké skupiny volí kterou stranu či kandidáta, vyjde před každými volbami spousta analýz. Jednu zajímavou a nevšední nabízí datový projekt Atlas Čechů od výzkumné firmy Behavio. Zaměřuje se kromě běžných socio-ekonomických parametrů taky na životní styl – třeba na to, jak voliči tráví dovolenou, jak vychází s penězi nebo jaké mají oblíbené značky a média. Průzkum pracoval s reprezentativním vzorkem rozhodnutých voličů z online populace, z jeho výsledků vybíráme několik zajímavostí.

Voliči Andreje Babiše se od průměru populace výrazně liší v několika parametrech. Asi nepřekvapí, že jsou oproti voličům jiných kandidátů častěji v důchodu a že mají méně často vysokoškolské vzdělání. Téměř třetina z nich používá kontokorent a o něco častěji přežívají od výplaty k výplatě, naopak méně často mají spořící účty.

Pokud jde o volný čas, jsou fanoušci šéfa hnutí ANO poněkud konzervativní. 28 % z nich jezdí na dovolenou vždy na stejné místo, v celé populaci je to 19 %. Téměř 70 % z nich preferuje českou kuchyni, což je také nadprůměr. Výrazně častěji poslouchají české popové zpěváky a kapely (55 % oproti 39 % v populaci). Čtvrtina z nich by šla na dechovku, což je téměř dvojnásobek průměru. Skoro polovina z nich pravidelně sleduje pořady o bydlení a zahradě.

Příznivci Danuše Nerudové ve výzkumu asi rámcově odpovídají tomu, co se od nich čeká a jak působí kampaň Nerudové. Každý třetí z nich žije v širším centru velkého města. Výrazně častěji než zbytek populace jsou přesvědčeni, že lidé mají zásadní vliv na klimatickou změnu, stejně tak ve velké většině vnímají pozitivně Václava Havla.

Plných 26 % voličů Nerudové poslouchá hip hop, přičemž v populaci je to jen 11 %. Z médií nadprůměrně sledují zpravodajství na ČT24, zároveň ale taky často sledují youtubery. Zajímavé je, že Nerudová jako akademička neoslovuje nijak zvlášť vysokoškoláky – její podporovatele tvoří lidé všech vzdělání v průměrném počtu. Přestože ji podporují hlavně lidé, kteří v parlamentních volbách volili koalice SPOLU a Piráti a STAN, tvoří 5 % jejích příznivců voliči SPD. Tím se výrazně liší od Petra Pavla, jehož fanoušci jsou voliči SPD jen z jednoho procenta. Voliči vládní koalice u Pavla drtivě převažují.

U voličské základny Petra Pavla najdeme také několik zajímavostí. Generál oslovuje voliče, kteří investují a mají finanční rezervy, daleko častěji než průměr si myslí, že se v Česku žije dobře. Skoro dvakrát častěji jezdí na dovolenou třikrát ročně a více (Pavlovi voliči v 16 %, průměr populace v 9 %). Skoro třetina z nich by si zašla na klasickou hudbu. Častěji čtou tištěná i online média a skoro pětina z nich občas čte Reflex. Skoro polovina z nich v televizi sleduje pořady o historii.

Z pohledu politických preferencí jsou podobní voličům Danuše Nerudové, často sympatizují s Fialovou vládou a třeba i s Ivanem Bartošem. U vládních voličů je generál ještě populárnější než bývalá rektorka, naopak oproti ní zaostává u SPD a ANO, kde má velmi nízkou podporu.

Výsledky průzkumu o prezidentských kandidátech a další zajímavá čísla najdete na webu projektu Atlas Čechů.