Hedžázské nádraží: Jedna z nejkrásnějších staveb v syrském Damašku | Reflex.cz
nahoru

Hedžázské nádraží: Jedna z nejkrásnějších staveb v syrském Damašku

redakce LaZ16. července 2019 • 17:50
Hedžázské nádraží: Jedna z nejkrásnějších staveb v syrském Damašku
foto: Profimedia.cz

Budova Hedžázského nádraží leží pár kroků na východ od hradeb Starého Města. Přestože železnice z Damašku do Medíny byla postavena již v roce 1908 (aby zkrátila poutníkům do Mekky až dvouměsíční cestu na velbloudech), samotná budova nádraží, nazývaného taktéž Kanawat terminus, vyrostla o devět let později.

Autorem projektu byl španělský architekt Fernando de Aranda, který ve stavbě budovy zkombinoval dva různé styly - evropský i orientální styl, ovlivněný zejména osmanskou architekturou. Před budovou je vystavena německá lokomotiva Jung vyrobená v roce 1908, která připomíná první léta slavné tratě. Koleje vedoucí odtud do další stanice Kadem byly vytrhány až v roce 2003 - do té doby byla tato část železnice funkční.

Interiér nádražní budovy je bohatě zdoben různými dekoračními prvky. Nejviditelnější z nich jsou barevná skla oken a vyřezávané motivy na zábradlí i dřevěném obložení stropu a zdí. Prostor uvnitř dnes slouží především jako obchod s knihami, ale konají se zde i výstavy a stále si tady lze koupit lístky - ovšem pouze na autobus. I když budova bývalého nádraží slouží v současné době jako kulturní památka, prostor těsně za ní se má v blízké budoucnosti oživit stavbou velkého komplexu, ve kterém bude umístěn obchodní dům, pětihvězdičkový hotel a kanceláře. A právě sem povede i připravovaná Zelená linka metra. Zdá se tedy, že budova Hedžázské železnice bude po více než sto letech opět na začátku kolejové dopravy.

Teruelská dvojčata. To jsou majestátní mudéjarské věže San Martín a San Salvador na…
Starobylé strážkyně paláců. To jsou dvě egyptské sfingy, které daroval Petrohradu car…

redakce LaZ




Diskuse ke článku

 

Články odjinud
Starší články Lidé a Země