Jaro ve švýcarských Alpách jako "z rychlíku".

Jaro ve švýcarských Alpách jako "z rychlíku". Zdroj: Profimedia.cz

Na Kronplatz přijede ročně vlakem na 65 tisíc lyžařů.
Lyže si nacvaknete hned na nádraží.
Vysokohorská turistika je dostupná z vašeho nejbližšího nádraží.
Cestování vlakem má své neopakovatelné kouzlo.
5
Fotogalerie

Udržitelně a na poslední chvíli? Na lyže vlakem!

Ještě byste si letos rádi užili sněhu a zimních sportů, ale nemáte náladu na dlouhé balení a úmornou cestu po dálnici? Sbalte si pár nejpotřebnějších věcí a nasedněte na vlak. Přes Mnichov nebo Linec a Innsbruck se snadno dostanete až do nejsevernější italské provincie.

Ačkoli se vám to zdá možná nereálné, lyžáky nechte hezky na vrchu zavazadla. Z Brixenu až do Vierschachu, tedy ze západu na východ, dojedete totiž zhruba za hodinu moderním a voňavým panťákem a už po cestě můžete lyžovat na čtyřech místech – Gitschberg-Jochtalu, Kronplatzu, San Candidu/Innichenu a 3 Zinnen Dolomites.

Nádraží místo lyžárny

Pokud vás v poledne jedny sjezdovky omrzí, vyrazíte na druhé o kus dál. Ski Pustertal Express vás proveze po 14 bezberiérových zastávkách a vy si tak vyberete z bezmála 200 kilometrů sjezdových tratí, přičemž nacvakávat lyže můžete přímo na nádraží. Jízdenka na vlak je zahrnutá v ceně skipasu nebo takzvané holiday card, kterou si vyžádáte při ubytování v některém z místních penzionů. Tento udržitelný model nabízí místní lyžařská střediska až do 30. dubna.

„Železnice nám takhle funguje už sedm let, místní ji často využívají k cestě do práce, ale lyžaři si na ni stále ještě zvykají. Přáli bychom si, aby jezdili ještě mnohem víc,“ říká zdejší marketinková šéfka Stefanie Pfeifhoferová. Na Kronplatz prý vlakem přijede ročně asi 65 000 lyžařů.

„Jezdili jsme vždycky až skoro do tmy, do půl páté, a než přijel vlak, stihli jsme ještě aperol,“ popisuje Anna, jedna z pravidelných návštěvnic areálu. „V lyžákách jsme pak vystoupili u nás ve Villabasse, v klidu se na půvabném c. a k. nádražíčku přezuli a cestou do hotelu stihli před saunou a večeří ještě jedno pivko. Bez obvyklého štrachání s věcmi z auta a do auta, hledání parkoviště, hlídání hladinky, škrabání zamrzlých oken kreditkou a tak podobně,“ doplňuje.

Do švýcarského Davosu

S podobnou nabídkou udržitelného cestování přišly letos také České dráhy. Milovníkům zimních sportů nabízejí až do konce dubna slevu na skipasy v rámci společného projektu českých a švýcarských skiareálů. Cesta do podmanivého Davos Kloster se dá vlakem zvládnout pohodlně v lůžkovém voze přes noc. Přímý lůžkový vůz z Prahy do Curychu odjíždí každý večer před půl sedmou a pokračuje přes České Budějovice a Linec. Pokud už se letos nedostanete na lyže, není od věci popřemýšlet o jarním výletu. Cesta, která začíná kolébáním nočního vlaku a končí ranním probuzením v horách, totiž rozhodně stojí za úvahu.

Cesta z města

Za krásami jarních hor ale nemusíte vyrážet daleko. Rychlíky mezi Prahou a Turnovem jezdí co tři hodiny a regionální „krkonošské“ spoje vás dál rozvezou do Vrchlabí nebo Jilemnice. Do Svobody nad Úpou a Trutnova jezdí také přímé spěšné vlaky z Hradce Králové.

Šumavské hvozdy se před vámi otevřou, když chytnete v Praze vlak do Železné Rudy. Rychlík Berounka vás tam zaveze za tři a půl hodiny. Přímé rychlíky a spěšné vlaky míří do hor také z Brna, například do Nového Města na Moravě trvá cesta spěšným vlakem necelé dvě hodiny. Do Ramzové v Jeseníkách je to tři a čtvrt hodiny.

Vlakem se dá vyrazit také z Prahy do slovenských horských středisek. Cesta pendolinem Košičan trvá z Prahy do Ružomberku pět hodin. Noční vlak Slovakia s  lehátkovými vozy umožňuje noční přejezd. Cestující se večer v půl deváté uloží v Praze do lůžkového vagonu a ráno před sedmou vystupují v Popradu na úpatí Tater.

Že ještě nemáte plány na příští víkend? Tak rychle, ať vám neujede vlak!