
A přece (ne)stojí! Příběh vzniku La Grande Arche v pařížské La Défense je fraškou i dialogem o podstatě tvorby
Kdo je Johan Otto von Spreckelsen a proč ho nikdo nezná? Když dánský architekt na začátku 80. let zvítězil v klání o dominantu vznikající moderní čtvrti La Défense na západním okraji Paříže, byl to šok pro odborníky i veřejnost aspoň trochu znalou věci. Otto do té doby postavil jen vlastní dům a čtyři kostely. Učil. A máme-li věřit historce z úvodu filmu Architektfrancouzského scenáristy a režiséra Stéphana Demoustiera, tušení o něm neměl ani dánský konzulát, na který se lidé od tehdejšího prezidenta Françoise Mitterranda obrátili.
Monumentální projekt obchodní a úřednické čtvrti byl Mitterandovým pokusem zapsat se do historie a tváře města tak nějak natrvalo. Překvapivý vítěz soutěže o centrální prvek přišel s velkolepým nápadem na 110 metrů vysokou dutou kostku, která by zakončovala několikakilometrový prospekt od Vítězného oblouku. Skromný, idealistický, ale zároveň neústupný tvůrce byl výhrou samozřejmě polichocen, ale brzy narazil na podstatnou překážku: na realitu, notabene francouzskou, prorostlou byrokracií, lajdáctvím a zdržovačkami.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!














