Jaký kapitalismus v Česku chceme? Mafiánský polostátní, anebo skutečný soukromý?

Martin Roman symbolizuje určitý typ kapitalismu v Čechách. Řadí se k nejúspěšnějším manažerům, je mimořádně inteligentní a výkonný, s dobrými vztahy s politiky i novináři. Z firmy ČEZ vybudoval nejen ekonomicky, ale i politicky a společensky jednu z nejvlivnějších institucí v zemi. Bez nadsázky můžeme mluvit o státu ve státě, přičemž na první pohled není jasné, který je který.

 

Martin Roman symbolizuje určitý typ kapitalismu v Čechách. Řadí se k nejúspěšnějším manažerům, je mimořádně inteligentní a výkonný, s dobrými vztahy s politiky i novináři. Z firmy ČEZ vybudoval nejen ekonomicky, ale i politicky a společensky jednu z nejvlivnějších institucí v zemi.
Bez nadsázky můžeme mluvit o státu ve státě, přičemž na první pohled není jasné, který je který. Byl to myslím časopis Respekt, který jako první přišel s názvem "Čezko". Přesně to vystihuje, jaké postavení ČEZ v Česku má.
Jako správce polostátního majetku vydělal Martin Roman víc peněz než drtivá většina podnikatelů svým vlastním byznysem. To samo o sobě je dost kontroverzní a i v minulosti to budilo kritiku.
Na druhou stranu už před časem vyhlásil, že drtivou část svého jmění nechce utratit ani odkázat dětem, ale rozdat na charitu. Ze svých vlastních peněz spolufinancuje například prestižní soukromé gymnázium či zajímavý internetový projekt zaměřený na podporu čtení dětí.
Je Martin Roman spíš padouch, nebo hrdina? Toť těžká otázka. Že mohl na státním tak "vyrůst" a zbohatnout, je spíše vina politiků, kteří takový systém nastavili či dopustili. Teď se však objevilo nové, mnohem závažnější podezření.
Podle něj Martin Roman byl a možná ještě je spoluvlastníkem Škody Plzeň, kde před kariérou ve firmě ČEZ rovněž působil jako manažer. Vážné je to proto, že Škoda Plzeň dostávala mnohamiliardové zakázky. Nejen od firmy ČEZ, kterou Martin Roman řídil, ale i Českých drah, kde působil v dozorčí radě.
Sám Roman toto obvinění popírá, deník MF Dnes však zveřejnil dokumenty, které tomu nasvědčují. A ve vyšších patrech byznysu a politiky prý tato informace byla veřejným tajemstvím. "Vím do důležitých lidí, že to tak je," řekl mi Radim Jančura, šéf firmy Student Agency.
I on je prototypem českého kapitalisty, avšak zcela jiného druhu. Není tak uhlazený, elegantní ani populární. V médiích působí často jako živelná pohroma. Ale vybudoval od nuly miliardovou firmu, která se státními monopoly naopak bojuje. Před dvěma týdny začala jako vůbec první konkurovat Českým drahám, když rozjela soukromé vlaky mezi Prahou a Ostravou.
Podle Jančury je Martin Roman "největší zločinec v této zemi a do půl roku bude v teplákách." Rozumějme ve vězení. Netroufám si soudit, jestli to tak bude. Ať to prošetří policie. Ale už to, co víme, by mělo stačit k rozhodnutí, jaký kapitalismus v Česku chceme. Jestli ten mafiánský polostátní, nebo skutečný soukromý.

Byl to myslím časopis Respekt, který jako první přišel s názvem "Čezko". Přesně to vystihuje, jaké postavení ČEZ v Česku má.

 

 

Jako správce polostátního majetku vydělal Martin Roman víc peněz než drtivá většina podnikatelů svým vlastním byznysem. To samo o sobě je dost kontroverzní a i v minulosti to budilo kritiku.

 

 

Na druhou stranu už před časem vyhlásil, že drtivou část svého jmění nechce utratit ani odkázat dětem, ale rozdat na charitu. Ze svých vlastních peněz spolufinancuje například prestižní soukromé gymnázium či zajímavý internetový projekt zaměřený na podporu čtení dětí.

 

 

Je Martin Roman spíš padouch, nebo hrdina? Toť těžká otázka. Že mohl na státním tak "vyrůst" a zbohatnout, je spíše vina politiků, kteří takový systém nastavili či dopustili. Teď se však objevilo nové, mnohem závažnější podezření.

 

 

Podle něj Martin Roman byl a možná ještě je spoluvlastníkem Škody Plzeň, kde před kariérou ve firmě ČEZ rovněž působil jako manažer. Vážné je to proto, že Škoda Plzeň dostávala mnohamiliardové zakázky. Nejen od firmy ČEZ, kterou Martin Roman řídil, ale i Českých drah, kde působil v dozorčí radě.

 

 

Sám Roman toto obvinění popírá, deník MF Dnes však zveřejnil dokumenty, které tomu nasvědčují. A ve vyšších patrech byznysu a politiky prý tato informace byla veřejným tajemstvím. "Vím do důležitých lidí, že to tak je," řekl mi Radim Jančura, šéf firmy Student Agency.

 

 

I on je prototypem českého kapitalisty, avšak zcela jiného druhu. Není tak uhlazený, elegantní ani populární. V médiích působí často jako živelná pohroma. Ale vybudoval od nuly miliardovou firmu, která se státními monopoly naopak bojuje. Před dvěma týdny začala jako vůbec první konkurovat Českým drahám, když rozjela soukromé vlaky mezi Prahou a Ostravou.

 

 

Podle Jančury je Martin Roman "největší zločinec v této zemi a do půl roku bude v teplákách." Rozumějme ve vězení.

 

 

Netroufám si soudit, jestli to tak bude. Ať to prošetří policie. Ale už to, co víme, by mělo stačit k rozhodnutí, jaký kapitalismus v Česku chceme. Jestli ten mafiánský polostátní, nebo skutečný soukromý.

 

(Psáno jako sloupek pro slovenský deník Sme, rozhovor s Radimem Jančurou čtěte v příštím Reflexu).