Co nám zbylo z lásky

Co nám zbylo z lásky Zdroj: Archív

Co nám zbylo z lásky: Železo jako umění a krásná příroda v novém islandském filmovém klenotu

Diskuze (0)

Výtvarnice Anna (Saga Garðarsdóttir) vytváří pozoruhodná plátna. Tkaninu rozprostře na zahradě a na několik měsíců na ni položí ocelový výřez. Působením přírody se kov na plátno obtiskne, pokaždé jinak. Je to meditativní proces, který Annu učí trpě­livosti. Stejně jako kupce jejích děl. Anna by chtěla, aby jich bylo víc, a tak vítá nafoukaného švédského galeristu. Musí vydržet všechny jeho kecy o drahém víně.

Anna vychovává tři děti – dospívající Ídu a malé kluky Grímura a Porgilse (všechny si zahráli režisérovi potomci). Otec dětí už v domě nebydlí. Magnús (Sverrir Gudnason) je od přírody samotář, tráví dlouhé týdny na rybářské lodi. Musí se rvát s vlnami, s mokrými, těžkými sítěmi a tunami severomořské rybí fauny. Uprostřed živlů si víc a víc uvědomuje svou samotu. Čas od času se objevuje na Annině prahu, ale nezdá se, že by rozviklanou rodinnou situaci mělo něco změnit.

Režisér, scenárista i kameraman Hlynur Pálmason (*1984) patří mezi samorosty současného evropského kina. Debutoval důlním dramatem Zimní bratři (2017), psychologická studie nevěry Bílý bílý den (2019) už se promítala v Cannes. Největší úspěch slavil se Zapomenutou zemí (2022) o dánském knězi, který koncem 19. století připlouvá na Island, aby tu postavil kostel. Pálmasonovy filmy lze rozeznat podle melancholické nálady a syrové přírody, především ale podle soustředěného pohledu do uzavřené rodiny anebo komunity.

Lze to vidět i v nejnovějším snímku Co nám zbylo z lásky: v prvním záběru jsme svědky bourání Annina ateliéru. Střecha musí pryč. Jeřáb ji vyrve z dřevěné stavbičky. Výjev evokuje pohled pod kůru stromů, do rozrytého mraveniště. „Byl to první záběr, který jsem pro film natočil,“ říkal mi později Hlynur Pálmason s tím, že se boural jeho ateliér. Pálmason tak upozornil na svůj tvůrčí styl, kdy průběžně zachycuje, co se okolo něj děje. A podle toho pak dotváří scénář a připravuje hlavní natáčení. Domácímu stylu odpovídá i zapojení vlastních dětí. A koneckonců umění, které Anna ve filmu tvoří, je Pálmasonovým koníčkem.

Meditativní tempo filmu kontrastuje s použitou jazzovou hudbou, celkový zážitek dotváří několik surrealistických výjevů, které zastiňují okolní niternost. Film působí rozmarně a hravě, vzdáleně se blíží náladám známým z komedií Wese Andersona.

Drama Co nám zbylo z lásky mělo světovou premiéru v Cannes, kde se promítalo mimo soutěž v programu Cannes Premiere. Díky roli psíka Pandy získalo Psí palmu, cenu, již Cannes už čtvrtstoletí uděluje nejlepšímu psímu herci z festivalových filmů.

Režie: Hlynur Pálmason / Island 2025

Začít diskuzi