nahoru

Využíváte internetové bankovnictví? Přes své přihlašovací údaje můžete nově s úřady komunikovat online

Prezentace klienta 13. září 2021 • 00:00
• foto: 
Ministerstvo vnitra

Potřebujete rychle něco vyřídit na úřadě a tlačí vás čas? Ušetřete si cestu a využijte možnost komunikace přes internet. Díky stejným přihlašovacím údajům, jako vlastníte do internetového bankovnictví, se budete moci přihlásit ke službám veřejné správy. V budoucnu ji bude možné využít také k elektronickým podpisům nebo vyplňování formulářů v rámci ziskové sféry.

Bankovní identita poskytuje stejně jako jiné prostředky elektronické identifikace, jako je datová schránka nebo eObčanka, přístup k vybraným službám veřejné správy on-line. Jedná se například o Portál občana, portál eReceptu, datové schránky, Daňový portál a další.  

Daňové přiznání i výpis bodového hodnocení

Portál občana, do kterého se prostřednictvím bankovní identity přihlásíte, nabídne nespočet služeb, kvůli kterým již nemusíte docházet osobně na úřad. Jedná se například o výpis bodového hodnocení řidiče, výpisy z Živnostenského rejstříku i Rejstříku trestů a také informace z katastru nemovitostí nebo registru řidičů.

Prostřednictvím bankovní identity se rovněž přihlásíte do e-portálu České správy sociálního zabezpečení. Zde se dozvíte například informace k pracovní neschopnosti nebo si zobrazíte přehled o důchodovém pojištění. Bank ID umožní vstup i do Daňového portálu Finanční správy. On-line vyřídíte například potvrzení o bezdlužnosti nebo podání daňového přiznání. Nabídka služeb stále přibývá a aktuální seznam služeb je k dispozici zde.

Přihlášení stejné jako do banky

Důležitým krokem je samotná aktivace bankovní identity. Ze strany banky musí dojít k ověření údajů, které musí být totožné s těmi, jež jsou uloženy v základních registrech veřejné správy. V případě klientů bank ověření totožnosti proběhlo například při předchozím sjednávání produktu banky, kdy se klient dostavil fyzicky na pobočku za účelem založení například bankovního účtu.

Poté se postačí ke svému internetovému bankovnictví přihlásit na webové stránce instituce, se kterou chtějí komunikovat, například Portál občana. Posléze bance udělí souhlas, že může poskytnout osobní údaje. Dojde tak k bezpečnému ověření totožnosti. Žádný jiný úkon už uživatel dělat nemusí. Doporučujeme si ale předem ověřit, zda má banka s příslušným úřadem či firmou dohodu. Úplný přehled bank, které přihlášení pomocí bankovní identity nabízí, naleznete zde.

Důvěra a známé prostředí

Služby internetového bankovnictví využívá 97 % Čechů. Současně mají v banky a jejich řešení, tedy zajištění bezpečnosti a uživatelsky přívětivého prostředí, velkou důvěru. V průběhu roku 2021 by bankovní identitu měly začít využívat i soukromé firmy, a to nejen pro identifikaci svých klientů, ale i pro digitální podepisování smluv. Česká republika se tak inspirovala po vzoru severských zemí nebo například Estonska, kde bankovní identitu pro komunikaci se státem běžně využívají.