Nehoda Ivana Hlinky

Smrtelná havárie trenéra národního hokejového týmu Ivana Hlinky plnila stránky novin. Veřejnost hltala každý detail a novináři nahrazovali nedostatek oficiálních informací novými a novými spekulacemi. Snad tragédie nepřeroste v záhadu připomínající příběhy jiných slavných obětí silnic - Alexandra Dubčeka nebo princezny Diany. Jako by nebylo hvězdám dovoleno zemřít tak "fádní" smrtí, jakou je autonehoda.

Co přesně se odehrálo během tragických sekund krátce po poledni 16. srpna u Karlových Varů? Ze všech dostupných zdrojů je zatím jisté jen to, že se v protisměru před Hlinkovou škodou superb náhle vyhouplo nákladní auto Daewoo Avia a oba vozy do sebe v plné rychlosti narazily. Ze zdemolovaného osobáku záchranáři vyprostili zraněného řidiče, který po necelé hodině rozsáhlým vnitřním poraněním podlehl. Česká republika ztratila hokejovou legendu. Příčiny toho všeho objasňují policisté a do ukončení vyšetřování vyhlásili na případ informační embargo. Zpočátku hovorným soudním znalcům posuzujícím technický stav vraků zakázala profesní komora poskytovat médiím jakékoli další informace. "Nechceme nic veřejnosti zatajovat, ale musíme podle zákona ctít presumpci neviny řidiče avie i ochranu důvěrných informací o zdravotním stavu zesnulého pana Hlinky," zdůvodnil opatření karlovarský policejní ředitel Lubomír Kučera.

Foto Pavel Mazáč


Přesto už teď lze z této causy vyčíst mnohé, a to nejen o jednom konkrétním karambolu. Třeba i něco o celospolečenské apatii ke každodenním dramatům na českých silnicích.

BĚŽNÝ SMRŤÁK?

Proč se avia objevila v protisměru? To je základní otázka, na kterou má dát odpověď vyšetřování. Veřejnost dostala na výběr mezi verzí řidiče avie o poruše na brzdách a mezi dedukcí znalců o nedovoleném odbočení na vedlejší silnici přes plnou čáru.
"Nějaké zvíře mi náhle vyběhlo před auto. Začal jsem brzdit a na brzdách se zřejmě něco porouchalo. Auto šlo do smyku a nedalo se s tím už nic dělat," citoval Blesk řidiče avie Františka Veletu. Tři roky stará avia byla krátce po technické kontrole a podobná odvolávání na zvíře přebíhající přes silnici slýchávají dopravní policisté poměrně často. "S tím zvířetem to nemusí být výmluva, ale pochybuji, že by k tomu vzhledem k tragickým následkům nehody soud i tak nějak přihlédl. Osobně mi připadá věrohodnější druhá verze. Znám ten úsek dobře a vím, že se tam takhle odbočuje. Nakonec tomu napovídají i brzdné stopy," posoudil možnou příčinu zkušený soudní znalec z oboru dopravních nehod Jiří Vronský z Liberecka. Zdůraznil ale, že i jeho vyjádření jsou jen spekulací.
Karlovarský policejní ředitel označil nehodu za "běžný smrťák" vymykající se jen slavným jménem oběti. Ovšem sama policie neúmyslně možná zavdala záminku ke splétání různých teorií záhad a spiknutí. První obvinění řidiče avie z ublížení na zdraví s následkem smrti totiž státní zástupce zrušil pro chyby ve vyšetřování. Úspěšný byl až druhý pokus. "Šlo jen o formální chybu, nedostatečný popis skutku, kterým se měl řidič provinit. Při zajišťování stop jsme nezanedbali nic," komentoval pochybení Lubomír Kučera. Vyšetřování by mělo trvat přibližně ještě měsíc.

ŠANCE NA PŘEŽITÍ

Jednou z mála otázek, ve které udělali znalci jasno, je ta, zda Hlinka použil bezpečnostních pásů. Sám zraněný řidič záchranářům po vyproštění řekl, že připoután byl.
Zůstal ještě několik minut při vědomí a se záchranáři komunikoval. Znalci ale nalezli pod sedačkou nevybuchlou patronu, která pás předepíná těsně po srážce. Prozrazuje, že si řidič před jízdou pás nezapnul. To rozpoutalo diskusi, jaké šance měl legendární hokejista na přežití. Škoda Superb patří k vyšší třídě vozů, je doslova vypolštářována airbagy. Soudní znalci posuzující vůz zesnulého trenéra řekli, že lidé vylezli živí už i z hůř vypadajících vraků. I Hlinkův ošetřující lékař z karlovarské nemocnice se vyjádřil v tom smyslu, že by připoutání mohlo zmírnit vážná zranění hrudníku. "Nemyslím si, že by zapnutý pás v tomto případě změnil tragické následky nehody.Viděl jsem fotografie vraku, škoda jela zřejmě velmi rychle a náraz šel spíše z boku na stranu řidiče.
Pás zachycuje tělo hlavně při pohybu vpřed a chrání ho před vystřelením airbagu, který může nepřipoutaného řidiče i vážně zranit. Při silné ráně z boku dochází spíše k překývnutí hlavy, zvlášť u vyšších lidí, a pan Hlinka rozložitější postavy byl. Následkem bývá vážné narušení cévního systému v mozku. Tomu by odpovídal i popis stavu zraněného těsně po nehodě, to, že byl krátce při vědomí," připojil názor do diskuse znalec Jiří Vronský. Největší pochybovači pak vyčetli záchranářům, že neposlali pro Hlinku vrtulník, který by ho rychle přepravil do lépe vybavené nemocnice v Plzni nebo v Praze.
Foto Pavel Mazáč

Ti, kteří si vybavují slavného trenéra unaveného oslavami při triumfálním návratu z olympiády v Naganu, mohou mít jistotu, že neřídil pod vlivem alkoholu.To potvrdily krevní testy. Neměl tedy sníženu schopnost v kritické chvíli včas zareagovat a zachránit si tak život nějakým manévrem. Hypoteticky totiž existovaly možnosti, jak v takové situaci zvýšit šance na přežití. Jenže rozhodování, jemuž jsou vyhrazeny jen zlomky sekund, lze těžko předem odhadnout. "Většina lidí v kritické situaci prudce brzdí, pokud auto nemá ABS, stane se naprosto neovladatelným, což předznamenává ty nejhorší následky.
Automobiloví závodníci vědí, že je lepší dělat kotrmelce než vletět do srážky. Jediným řešením tady bylo vyhnout se avii. Buď vyjet mimo vozovku, nebo ji objet po anglicku v protisměru. Pan Hlinka ale samozřejmě nebyl na rozdíl od závodníků na takovou situaci trénován," poznamenal soudní znalec.

NA PRANÝŘI

Se jménem Ivan Hlinka se od nehody nejčastěji pojí jméno František Veleta. Do té doby neznámý řidič prádelen z Karlových Var získal popularitu, o kterou určitě nestojí. Přinesla mu telefonické výhrůžky a hrubé nadávky. Jeho dům si jezdí prohlížet zvědavci a čekají, jestli neuvidí toho, kdo zabil "hokejového boha". Od propuštění z nemocnice nebere telefony a nevychází z domu.
Foto Pavel Mazáč

Podle zásad presumpce neviny by se do rozsudku na něho mělo pohlížet jako na člověka, který nic nespáchal. Byť by vině nasvědčovala většina indicií. Navíc za normálních okolností by se jeho jméno neměla veřejnost dozvědět až do soudního líčení. Výjimku tvoří pozůstalí, kteří mají právo nahlédnout do spisu. V případě Ivana Hlinky je ale pozůstalých, jak se zdá, celý národ. "Není to správné a policie jeho jméno nezveřejnila. Jenže veřejnost a novináři se o tento případ logicky velmi zajímají a je hodně jiných cest, jak si tu informaci mohli zajistit, třeba z nemocnice," podotkl karlovarský policejní ředitel. Kdo ví, kolik lidí, kteří Františka Veletu za smrt trenéra národního týmu šmahem odsoudili, jezdí hůř než on a jen měli štěstí, že zrovna nezabili Hlinku. To samozřejmě řidiče avie v případě prokázání viny nijak neomlouvá - hrozí mu až pětileté vězení.

SEPÉŠI ATD.

Fanoušci se těžko smiřují s vysvětlením, že se jejich idol stal obětí obyčejné dopravní nehody.To vytváří živnou půdu pro různé legendy. Už v době normalizace si -náctiletí připisovali na plakát své popové hvězdy křížek a datum 29. 7. 1985.To se na cestě z Františkových Lázní zabil v autě Petr Sepéši, půlka tehdy populární pěvecké dvojice Bartošová-Sepéši. Na železničním přejezdu ho smetl vlak. Ač se tehdy média tomu tématu příliš nevěnovala, veřejnost stejně jako dnes žila spekulacemi. Mluvilo se o tom, že spáchal sebevraždu, podle realističtějších názorů mu zhasl na kolejích motor.
Ještě markantnější je případ Alexandra Dubčeka, jenž se smrtelně zranil ve vládní limuzíně 1. září 1992 na dálnici u Humpolce. Ještě v roce 2001 při výročí nedožitých osmdesátin této osobnosti Pražského jara 1968 vyzývala Sociálně demokratická strana Slovenska k novému přešetření nehody svého expředsedy. Postrádala přesvědčivé důkazy, že na politika nebyl spáchán atentát. Dubčekovo auto tehdy za deště vylétlo ve velké rychlosti z vozovky, politik nebyl připoután a vypadl zadním oknem. Na následky mnohočetných zranění, komplikovaných vysokým věkem pacienta, po dvou měsících strávených v nemocnici zemřel.
V Británii letos znovu otevřeli sedm let starý případ snad nejznámější autonehody světa, při níž v Paříži zemřela princezna Diana a její přítel Dodi al-Fajíd. Bývalý komorník princezny má prý důkaz, že tragickou havárii nezavinila opilost řidiče a náraz ve vysoké rychlosti do mostního pilíře, nýbrž spiknutí britských tajných služeb. Doufejme, že se obdobné mýty památce Ivana Hlinky vyhnou.

HROZÍCÍ NÁKLAĎÁKY

Zbytečná smrt oblíbeného sportovce šokovala veřejnost. Ale zaúčinkovala i výchovně? Ti, kteří se pravidelně setkávají se smrtí na silnicích, pochybují. "Smrtelnou autonehodu většina lidí vnímá jako něco běžného, jako daň za vyšší životní úroveň. Pokud se v autě nezabije kdosi slavný, přejdou to bez zájmu.Víc je rozruší zpráva, že někdo na jezeře ubil krumpáčem labuť," poznamenal šéf dopravní policie Ústeckého kraje Jiří Ušák. Ročně zemře v České republice v autech na 1300 lidí, ponuré křížky u silnic rostou jako houby po dešti. Na nehodovosti se stále více podílejí nákladní auta, každoročně o tisíc případů. Nakonec kdyby Hlinkovu superbu stál v cestě namísto osmitunové avie favorit, pohřeb by měl zřejmě řidič starší škodovky.
Možná i jako reakci na Hlinkovu nehodu uspořádala policie minulý týden prvního Kryštofa zaměřeného na nákladní auta. "Nákladní auta jsou stále modernější a rychlejší. Jejich řidiči nedodržují povinné odpočinky a bývají unaveni. Stát proti tomu udělal jen formální opatření v podobě periodického přezkušování profesionálních řidičů. Příliš nepomohou ani nárazoví Kryštofové.
Něco se změní, až se budou řidiči bát, že za každým rohem může stát policajt se silnou motorkou jako v Americe," nehýřil optimismem soudní znalec Jiří Vronský.
Od úmrtí legendárního kouče do dnešního dne skončilo život na českých silnicích podobně tragicky dalších sto bezejmenných. Až na nejkřiklavější případy, jakým bylo šest mrtvých u Svitav či opilým řidičem sražený policista ze Svobody nad Úpou, se o jejich tragédii zajímá jen úzký okruh pozůstalých. Novinám nestojí za to věnovat takovým událostem víc než pár řádek v černé kronice.
Vždyť běžným smrťákem dnes čtenáře už nezaujmou.