Poučení z řetězce Chipotle: Chcete přirozené, lokální potraviny? Smiřte se s E.coli | Reflex.cz
reklama
nahoru

Poučení z řetězce Chipotle: Chcete přirozené, lokální potraviny? Smiřte se s E.coli

Reflex, Wall Street Journal, ČTK4. ledna 2016 • 11:28
Poučení z řetězce Chipotle: Chcete přirozené, lokální potraviny? Smiřte se s E.coli
Mekka "přirozených", "lokálně pěstovaných" potravin, americký řetězec Chipotle
• foto: 
Chipotle

Móda takzvaných přirozených potravin dostala v posledním půlroce tvrdou ránu. Jeden z nejdůležitějších propagátorů takového stravování, americký řetězec rychlého stravování Chipotle, se potýká se sérií otrav a vypadá to, že příčinou je právě sázka na lokálně pěstované, přirozené jídlo.

reklama

List Wall Street Journal si škodolibě všímá, že společnost Chipotle po léta bojovala pod heslem Jídlo dělané poctivě s konkurenty, které obviňovala z používání chemie a umělých přísad.

Zdůrazňovala, že používá biopotraviny a čerstvé potraviny místo zmražených a že jídla připravuje „přirozenějším“ způsobem než jiné řetězce. Prodejce burrita a dalších mexických pokrmů zaznamenává od července případy nákaz jídel po celých Spojených státech.

Nejméně 50 zákazníků snědlo něco, co obsahovalo bakterii E.coli. Firma reagovala rychle, provedla několik hloubkových kontrol, a dokonce porušila své první přikázání: suroviny začala krájet centrálně, aby usnadnila kontrolu, přičemž cibuli nejdříve namáčí do vařící vody. Maso se pak rozhodla marinovat hermeticky v sáčcích. Dříve to dělala v otevřených mísách, což sice vypadalo patřičně rustikálně, ale do takové mísy pak vleze leccos.

Přesto však Chipotle dodnes netuší, co bylo příčinou otrav. Jedním z možných důvodů je, že část používané zeleniny odebírá firma lokálně a že práce s velkým počtem dodavatelů odhalení rizik ztěžuje.

Chipotle tedy v zájmu bezpečnosti potravin začíná zavádět praktiky běžné u těch ostatních, „neudržitelných“, „nepoctivých“, „průmyslových“ obchodů a restaurací. Wall Street Journal poukazuje na ironii celé kauzy: řetězec jako Chipotle umožnila prosperita, již pomohlo vybudovat efektivní potravinářství a zemědělství za pomoci dnes tolik kritizované chemie a geneticky modifikovaných organismů. Vedly totiž k poklesu cen potravin.

Tato prosperita dala vzniknout romantizující módě „přirozených“ a „lokálně pěstovaných“ potravin, a tedy firmám jako Chipotle, které se efektivnímu zemědělství a potravinářství vysmívají. Móda je především záležitostí vyšší střední třídy a dobře situovaných studentů ve velkých městských centrech. Ti dnes dostali ke svému „zdravému“ obědu docela novou perspektivu: víc než 140 studentů odešlo počátkem prosince z jedné bostonské restaurace Chipotle s provirem.


Marketing Chipotle, zaměřený na lokální potraviny a proti GMO, byl součástí obchodní strategie, která firmu odlišovala od konkurentů a získala jí významný podíl na trhu. Trh je ale brutální učitel, pokud zákazníci a investoři zjistí, že něco není v pořádku. V posledním čtvrtletí se čeká razantní pokles tržeb a akcie firmy letos ztratily čtvrtinu hodnoty.

Chipotle vede kampaň proti geneticky modifikovaným organismům. Jak poznamenává americký deník, z pojídání geneticky upravených potravin, na rozdíl od zcela přírodní E.coli, ale nikdo nikdy náhle neonemocněl.

Reflex, Wall Street Journal, ČTK




Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama