Rychlostní značka

Rychlostní značka Zdroj: Profimedia

Překvapení z Dánska: Zvýšení povolené rychlosti dělá silnice bezpečnějšími

S trochu odlišným názorem do diskuse o vlivu nejvyšší povolené rychlosti a bezpečnosti silničního provozu přispělo Dánské silniční ředitelství. V této severské zemi se totiž před dvěma lety zvýšila nejvyšší povolená rychlost mimo město o deset kilometrů. A výsledek? překvapivé snížení počtu nehod.

Dánští odborníci na bezpečnost v dopravě celé dva roky sledovali, jak a zda změna rychlosti změnila chování řidičů. Jedním z hlavních zjištění bylo, že po zvýšení limitů z 80 na 90 kilometrů za hodinu poklesl rozdíl v rychlosti mezi nejpomalejšími a nejrychlejšími účastníky silničního provozu. Zatímco nejpomalejší řidiči zrychlili (to ostatně nepřekvapuje), část těch nejrychlejších naopak o maličko (průměrně o 1,6 km/h) zpomalila. Tato situace má za následek, že ubylo rizikového předjíždění. Jestliže je na silnici ještě něco (o dost) nebezpečnějšího než vysoká rychlost, je to, když se po ní pohybují dopravní prostředky odlišnými rychlostmi.

Podobně tak prý ubylo za nehod i na dálnicích, poté co před devíti lety Dánsko změnilo povolenou rychlost na tomto typu komunikací ze 110 na 130 kilometrů.

Vysvětlení tohoto zdánlivého paradoxu podle slovenského serveru sme.sk spočívá v tom, že mnozí řidiči považují za větší riziko pozdní příjezd do cíle, než riskantní předjíždění. Zároveň se většina lidí snaží jezdit v blízkosti nejvyšší povolené rychlosti. Pokud ji zvýšíte, zrychlí i oni. V tom okamžiku řidiči, kteří za jiných okolností riskantně předbíhají, ztrácejí k tomuto počínání motivaci.

Ještě před tím, než se v Česku začneme bavit o zvýšení rychlostních limitů (a autor tohoto textu by se nějakému mírnému, třeba o deset kilometrů, nebránil), je třeba připomenou, že se v Dánsku i po zvýšení povolených rychlostí nejezdí rychleji, než ve většině Evropy, tedy ani než u nás. Spíše je to důvod k zamyšlení pro země, které podobně jako dříve Dánsko, omezily rychlost na svých silnicích až příliš razantně. To ostatně řekl pro časopis Auto Expres i mluvčí Aliance britských řidičů: „Tento výzkum, zdá se, naznačuje, že jsme se ve Velké Británii vydali špatnou cestou.“