Zprávy
Zajímavosti

Chytré koleje: Na 200 kilometrech mohou české vlaky jezdit bez mašinfírů

ČTK
30. prosince 201515:59
Chytré koleje: Na 200 kilometrech mohou české vlaky jezdit bez mašinfírů
Bez řidiče umí třeba Škoda 380.
• foto: 
Mgr. Jaroslav Charvát - www.zelpage.cz (CC BY-SA 3.0)

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila projekt, díky němuž funguje na prvním a druhém koridoru a také na některých dalších tratích systém automatického vedení vlaku. Ten spočívá v tom, že vlak vybavený příslušnou technikou nemusí ovládat strojvůdce, spoří energii a jede přesně podle jízdního řádu. Provoz s tímto systémem je také bezpečnější.

Vlak je řízený automaticky díky tomu, že na trati jsou nainstalované adresné informační body, které přenášejí informace o jízdě vlaku do elektronického systému. Zjednodušeně lze hovořit o chytrých kolejích. "Součástí projektu za téměř 200 milionů korun byla právě instalace zmíněných bodů, které pokryly přes 200 kilometrů tratí. Díky tomu mohou nyní vlaky jezdit s automatickým řízením na delších úsecích," vysvětlil mluvčí SŽDC Pavel Tesař.

Soudruzi z Čínské lidové republiky vyvinuli automobil, který řídíte myšlenkami. Akorát nezatáčí

Nejvíce vozidel, které jsou vybavené systémem pro automatické řízení, mají České dráhy. Jedná se o elektrické lokomotivy přezdívané peršing a eso a nejnovější lokomotivy ze Škody řady 380, dále o elektrické příměstské jednoty City Elefant, o modernizované motorové lokomotivy přezdívané brejlovec a o některé řídicí vozy.

Systém je instalovaný na tratích prvního a druhého koridoru, tedy z Děčína přes Prahu a Brno do Břeclavi, z Břeclavi do Ostravy a také na spojnici koridorů z České Třebové do Přerova. Systém je také na příměstských tratích z Prahy do Benešova a do Berouna a na některých tratích na Ostravsku. Jelikož ve většině případů se jedná o tratě transevropských koridorů TEN-T, přispěla na instalaci systému Evropská unie.

Roboti brzy nahradí nejen dělníky, ale i manažery

První pokus s automatickým vedením vlaku začal v Česku už v roce 1993 na trati z Prahy do Kolína. Systém dokáže zabránit nehodám v případě, že by strojvedoucí nerespektoval návěst. Dokáže také optimálně využít jízdní dobu danou jízdním řádem a dokáže přesně zabrzdit u nástupiště. Díky tomu se šetří energie, u osobních vlaků se udává sedm až devět procent, u rychlíků kolem 3,5 procenta.

ČTK

Klíčová slova:

Diskuse ke článku


 
reklama
Nejčtenější články
DesktopMobile