Sociolog Martin Buchtík

Sociolog Martin Buchtík

Excellent: Za co by utratili sto tisíc mileniálové a za co Husákovy děti?

Proč jsou čeští mileniálové a Husákovy děti tak jiní? Proč jejich rozdílné priority leží tolika lidem v žaludku? Je vůbec něco, co by se mohly Husákovy děti od mileniálů, tedy generace lidí mezi 25 až 38 lety, naučit? To všechno a mnohem víc o tom, jak se nestat zapšklým padesátníkem, se DOZVÍTE UŽ PŘÍŠTÍ ČTVRTEK 15. 3. V EXCELLENTU, VLOŽENÉM DO NOVÉHO REFLEXU. MARTIN BUCHTÍK, sociolog z agentury Median, který se dlouhodobě věnuje sociálním analýzám a výzkumem životního stylu, nám pomáhal generační rozdíly rozklíčovat. Tak vznikl speciálně pro web Reflexu tento rozhovor.

V čem jsou mileniálové tak dramaticky jiní než předešlé generace?

Došlo ke změně hodnot. Husákovy děti byly formovány, aby žily život, který má určitý řád: dokončit školu, založit rodinu, pořídit si bydlení. Mileniálové už nejsou usměrňovaní a svázaní těmito hodnotami. Dochází k postupnému rozmělňování toho, co se musí a co nemusí. A to je pro některé mileniály veliká výhoda. Pro jiné je to naopak obrovsky frustrující, protože společnost na ně sice netlačí, ale ani jim neukazuje, kam mají jít. Nemají řád. Takže jsou ztracenější.

Zdá se mi to, nebo jsou mileniálové kritizovaní víc než jiné generace?

U dnešních mladých vzniká nová životní fáze, jež je daná tím, že zakládají rodiny později než Husákovy děti. Takže jim po dokončení školy vzniká prostor, klidně i deset let a víc, kdy jen tak prozkoumávají svět okolo, bez závazků a bez vytváření hodnot, kterým Husákovy děti rozumějí. Může to vypadat, že se jen tak poflakují, ačkoli třeba cestují, zkoušejí různé profese nebo zakládají start-upy. Dalším důvodem, proč jsou nepochopení, je obraz mileniálů v médiích.

Jaký je mediální stereotyp mileniála?

Když se píše o mileniálech, je to většinou o extrémních příkladech té generace. Buď o digitálních nomádech, nebo youtuberech, nebo klukovi, jenž si založil v 15 letech start-up. Nebo o lidech, kteří by si za sto tisíc koupili sportovní vybavení. Tenhle obrázek ale nereprezentuje většinu mileniálové generace.

Jsou hodnoty, jež mají Husákovy děti a mileniálové společné?

Dvě třetiny mileniálů například jednou chtějí založit rodinu a žít v manželství. U Husákových dětí to bylo zhruba 80 procent, což zase není tak velký rozdíl.

Vidíte zásadní rozdíl mezi mileniály u nás a v západní Evropě či Americe?

Naši mileniálové mají stále lepší vyhlídky do budoucna než generace jejich rodičů. To už třeba ve Spojených státech není pravda. Dále je u nás nízká nezaměstnanost mladých — ve srovnání třeba s jižní Evropou. Naší výhodou jsou i relativně malé sociální rozdíly v Česku. Mileniály lze jen těžce plošně srovnávat jako celou generaci, pouze snad jejich kosmopolitní elitu. Ti jsou si podobní všude na světě.

Čím se vyznačuje kosmopolitní elita mileniálů?

Vzdělaní, zcestovalí, umějí jazyky, zastávají demokratické hodnoty, jsou citliví vůči ekologii, orientují se v technologiích. Tihle mileniálové dokáží plně využívat výhod globalizovaného světa. Ale představují jen čtvrtinu generace. Nesmíme zapomínat, že třetina českých mileniálů pochází z rodin, kde nemají naspořeno víc než deset tisíc korun. Ti řeší jiné problémy. Abstraktní hodnoty jsou jim jedno.

Více o mileniálech a Husákových dětech si přečtěte příští čtvrtek 15. března ve speciálním čísle Excellentu nazvaném ŽIJTE MLADĚ.