Herec Toby Jones.

Herec Toby Jones. Zdroj: Profimedia.cz

Ze 4. řady seriálu Sherlock.
Fenomenální uvedení postavy Toby Jonese.
Ze 4. řady seriálu Sherlock.
3
Fotogalerie

Jsem nejnebezpečnější a nejohavnější bytost, jakou kdy Holmes potkal, říká herec Toby Jones

Milovníci Sherlocka Holmese mají po třech letech posvícení. Televizní stanice BBC přinesla čtvrtou řadu Sherocka, tedy tři nové díly moderních kriminálních případů; poslední uvidíte tuto neděli. Kromě Benedicta Cumberbatche (Sherlock) a Martina Freemana (doktor Watson) v něm na hony vyniká sériový vrah Culverton Smith. Hraje ho tichounký a vtipný Toby Jones (50), člen britského hereckého klanu Jonesů a herec, který ve filmu Anthropoid skvěle ztvárnil postavu odbojáře Jana Zelenky-Hajského.

Na loňském festivalu ve Varech, kde byl TOBY JONES členem umělecké delegace právě k Anthropoidu, se o něm ještě jako o hvězdě nemluvilo. Teď, po Sherlockovi, už je to jinak. Rozhovor s ním byl ale ve Varech nezvyklý zážitek; odpovídal tiše, naprosto soustředěně, s klidem a skromností člověka, jenž zná svoje kvality. Jeho herecký fundament však není jen klasicky britský, ale i klaunský.

V čem jsou podle vás příběhy Sherlocka Holmese z dílny BBC tak populární?

Vím, že všichni mluví o genialitě scenáristů Marka Gattisse a Stevena Moffata, ale musím je znovu pochválit: jejich vyprávění je vystavěné tak chytře a moudře, že diváky doslova nutí k porozumění. Lidé, kteří se na Sherlocka dívají, se necítí poučováni, naopak, jsou neustále ujišťováni, že jsou dostatečně chytří na to, aby pochopili i velmi komplikované případy. Myslím, že tohle mají lidi opravdu rádi.

A jak se vám hrál vrah?

Nemůžu o tom ještě mluvit, ale dobře. Jsem empatický vrah. Rozumím ostatním, a proto i oni rozumějí mně.

Chodil jste i do francouzské školy pro klauny, l'Ecole Jacques Lecoq. Proč?

Možná se vám to zdá divné, ale tahle klaunská zkušenost mi dodnes strašně pomáhá. V jakékoli roli, u padoucha i u hodňouse. Slova v téhle poetice totiž jakoby neexistují, což pro mě tehdy byla úplně nová zkušenost. Trénovali jsme v Paříži hlavně práci s prostorem, učili se vyprávět příběhy dechem, zapomněli na Stanislavského převtělování. Je to hodně vizuální akademie, znakuje se tam místo slov, zachází úsporně se všemi výrazovými prostředky. Čím víc let od toho Lecoqova tréninku uplynulo, tím víc si uvědomuju, jak moc ho používám především na filmovém placu – vaše tělo v roli totiž často mluví v protikladu k tomu, co říkáte slovy.

Jak hrál Toby Jones Trumana Capoteho, svou přelomovou roli? Jak Alfreda Hitchcocka? A jak odbojáře v Anthropoidu? Čtěte v novém Reflexu v rozhovoru Veroniky Bednářové.

Reflex 02/2017Reflex 02/2017|Archív