Archív

Zpět na článek

Školství? Úpadek!

1 komentářů

arkim
2. září 2010 • 17:07
S obsahem článku mohu téměř bez výhrad souhlasit. Ve školství jsem pracoval (a ještě trochu pracuji) téměř padesát let (! - není to překlep), převážně na střední škole technického zaměření. Současná úroveň mnoha absolventů (netvrdím, že všech) - maturantů, z nichž naprostá většina se hlásí a také je přijata na vysoké školy je na děsivé úrovni. Někteří studenti I. ročníku VŠ by před patnácti - dvaceti lety lety stěží absolvovali I. ročník průmyslovky. Otázka je ovšem, proč. Jistě všechny důvody neznám, ale některé jsou nepochybné. Podle současné školské reformy dnes studenti mají získat " kompetence ", zatímco dříve se měli (například matematiku) naučit. K čemu jim budou tyto kompetence, to lze těžko říci, vypadá to tak, že k tomu aby dokázali na jakékoliv téma "diskutovat", lépe řečeno nezávazně a bez znalosti tlachat. Škola má být hra (nic proti tomu, aby byla zábavná a přitažlivá - o to se dobrý učitel vždy snažil), ale také, možná především, má studenta, žáka naučit pracovat, překonávat obtíže a umět nastudovat i věci, které nejsou zrovna snadné nebo nejsou příliš zábavné. I to patří k přípravě na život, ten jistě není vždycky zábava. A že toto je kámen úrazu například při výuce matematiky, je jasné. Proto také je a bude naprostý nedostatek studentů technických a přírodovědných oborů. Proto také je úroveň studia na technických VŠ, zejména v prvních ročnících taková, jaká je. Kam tento stav povede, není těžké domyslet.
Samozřejmě s tím souvisí i různá organizační opatření včetně skladby maturity. Vypuštění matematiky jako povinného maturitního předmětu na gymnaziích a technicky zaměřených středních školách (průmyslovkách) kdysi označil prof. Zahradník za zločin. A měl pravdu. A stačí si vzpomenout, kdo se o to před léty zasloužil. Tehdejší ministryně školství Buzková (s kuriozním vysvětlením) za asistence řady senátorů a poslanců. Pokud si dobře pamatuji, proti byla tehdy většina senátorů a poslanců ODS, za což jim patří díky, i když