Tereza Boučková

Tereza Boučková Zdroj: ČTK / Konečný David

Trochu román, trochu zápisník. Tereza Boučková píše v nové knize o šoa i o válce na Ukrajině

Kryštof Eder
Diskuze (0)

Českou literaturou se prohání vlna autofikce. Při nekonečném hledání odpovědi na otázku, co to vlastně autofikce je, došel kdekdo ke zjištění, že se nejedná o žánr posledních několika let – naopak, že je tu s námi už pěkně dlouho. Co jiného než autofikce je slavná trilogie Svatby v domě Bohumila Hrabala? A co taková série knih s Dannym Smiřickým od Josefa Škvoreckého či Český snář Ludvíka Vaculíka? Jedná se vesměs o tituly, které by dnes byly označeny za autofikční (a některé z nich nejspíš i za šovinistické). Za autofikční tak lze považovat i knihy Terezy Boučkové (*1957).

Už její prvotina Indiánský běh (samizdatově vyšla na konci osmdesátých let, oficiálně v roce 1991) vzbudila značné pozdvižení, protože se v ní mladá autorka podle některých nevybíravě vyjadřovala o svém otci, spisovateli a dramatiku Pavlu Kohoutovi. Ještě větší rozruch vzbudil Rok kohouta z roku 2008, v němž tehdy již etablovaná spisovatelka popisovala strázně se dvěma adoptovanými romskými chlapci.

Nyní vydala jedna z nejoblíbenějších tuzemských prozaiček posledních dvou dekád novou knihu. Zatímco Rok kohouta byl stylizovaný jako deník, Dům v Matoušově ulici, jak se novinka vydaná Odeonem jmenuje, má jiný rámec. Autorka se v něm vydává po stopách obyvatel titulního domu, v němž vyrůstala a kde nyní opět žije.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!

Začít diskuzi