SUV - ekologové prohráli

Jiří X. Doležal

O tom, co se ve společnosti rozmůže, samozřejmě nerozhodují plamenná slova projektů a proklamací. Rozhoduje o tom prostá volba, zájem, záliba lidí - spotřebitelů. A vývoj módy ukazuje, že ekologové prohrávají.

Jda s Kačenkou na procházku, začal jsem z nudy pozorovat ulicí projíždějící auta. Po chvíli jsem musel konstatovat, že dnes skutečně významní lidé (nebo ti, co se za ně považují) už dávno nejezdí autem, ale náklaďákem. Mám samozřejmě na mysli vozy SUV, nikoliv Avii. Snad každé třetí auto, které projíždělo, prostě bylo SUV...
Podíváme-li se blíže na parametry této třídy osobních, ale jako náklaďák vyhlížejících automobilů, zjistíme, že "navíc" proti běžnému osobnímu automobilu mají jen velikost a vzhled. Argument pohonu všech čtyř kol je třeba zamítnout, neboť SUV bez ohledu na to nejsou určena a vhodná do terénu, navíc osobní auta s náhonem na všechny čtyři už vyrábí i Škodovka. Nesporných a neoddiskutovatelných nevýhod je mnohem více: vyšší spotřeba, horší parkování, díky větším rozměrům vozu i vyšší cena, a vyšší ceny dokonce i v myčkách. Přesto si dnes automobil SUV rád koupí každý, kdo je schopen na něj uspořit.
Co to znamená? Je to jednoduché - ekologie prohrála. Přestože je evropská krajina stále více zasviňována větrnými elektrárnami, přestože kontejnery na tříděný odpad skutečně zlidověly, ekologie se prostě NESTALA módou. Naopak - do módy přišly automobily zcela nehospodárné, neekologické a trvale neudržitelné. Přesto se prodávají čím dál víc. Zelené, úsporné a hospodárné chování se naopak do módy nedostalo a jak to tak vypadá, hned tak nedostane. Konzum je prostě lákavější. Svědomí si uklidníme úspornými žárovkami a tříděním odpadu, ale když pak dojde na auta, volíme vůz, co žere a váží za dva.