Fotografie islamistické popravy rukojmího se stala komerční reklamou

Fotografie islamistické popravy rukojmího se stala komerční reklamou Zdroj: Archív

Fotografie islamistické popravy rukojmího se stala v Česku komerční reklamou

Další mezník hnusu pokořen. Míra nestoudnosti v české reklamě dosáhla takové míry, že to převyšuje veškerou představivost. Video vraždy britského humanitárního pracovníka Davida Hainese islamisty zneužila komerční firma ke své reklamě.

Inzerát, který vyšel ve Střelecké revue 1/2015, vidíte níže. Tam ovšem vyšel bez rozostřeného obličeje oběti a s reklamou na komerční firmu. Zadavatel reklamy na svůj web poté, co na věc upozornil Radiojournal, napsal: „Žijeme v době, kdy řadu našich spoluobčanů zaskočí, že pušky střílejí, nože řežou, auta jezdí a sršni nás mohou zcela nekorektně popíchat žihadlem. Prohlašujeme, že firma Zelený sport nemá s rozhodnutím britského občana zavraždit svého spoluobčana vůbec nic společného a neměla nikdy v úmyslu na jeho zavrženíhodném činu ani vydělávat. Použili jsme v reklamě velmi frekventovaný obrázek a chtěli sloganem v odborném periodiku svým zákazníkům připomenout s trochou nadsázky, že v životě mohou nastat situace, kdy ,mít holé ruce‘ není ta úplně nejlepší volba. Věřím tomu, že takto to pochopila většina čtenářů časopisu Střelecká revue, na které byl inzerát zacílen. Není v žádném případě naší chybou, že se vinou redaktorů Radiožurnálu v honbě za lacinou senzací dostal (v rozporu s platnými zákony) tento inzerát i mezi laickou veřejnost, která není na kontexty takových inzerátů připravena. Každým svým inzerátem chceme odbornou veřejnost pobavit, ne ve smyslu rozesmát, ale ve smyslu bavit, tedy zaujmout, ani v tomto inzerátu tomu nebylo jinak. V žádném případě jsme tímto inzerátem nechtěli snížit ničí důstojnost. Osobně se domnívám, že současná válka na Blízkém východě má s náboženským vyznáním pramálo společného a že být na použité fotografii poprava syrských vojáků nebo iráckých policistů, bylo by to naprosté většině ,květinomilů‘, kteří se nad použitou fotografií teď tolik rozněžňují, úplně volné, takových vražd se tam totiž odehrávají denně desítky, ale to se přece v dnešní kavárně bere podle běžně aplikovaného pořekadla: Smrt jednoho je tragédie, smrt tisíců je statistika a autem sražený pes ve večerních zprávách je tragédie na druhou (ve sbírce se potom na něj vybere desetinásobek toho co na dítě nemocné rakovinou). S pozdravem Rudolf Martin st., jednatel.“

Radiožurnálu ještě pan Martin dodal: „(Inzerát) cílí na skupinu sportovních střelců. Měl je pobavit a zaujmout něčím, co je dneska frekventované a mediálně známé. Ale nemá to propagovat nic kromě našich výrobků. Já si myslím, že za hranicí vkusu je spíš zabíjet ty lidi než dělat inzerci v odborném periodiku.“

Zneužít fotografii zavražděného člověka ke komerční reklamě je myslím krok, jenž se ještě v historii reklamy neobjevil. Nerozostření obličeje oběti je už jen bonbónkem navíc. Největší prasárna, kterou jsem v životě v reklamě viděl. Autor a zadavatel reklamy jsou anetická hovada. Živnostenský úřad a Rada pro reklamu už zadavatele šetří a hrozí mu až dvoumiliónová pokuta. To je ale nesmírně málo. Prosím všechny, kteří umějí anglicky (kdybych uměl, udělám to sám), vyhledejte kontakt na pozůstalé toho zavražděného Brita a pošlete jim mailem ten inzerát a kontakt na nějakého dobrého českého právníka, ať na těch darebácích, co zneužili vraždu nevinného k tomu, aby vydělali prachy, vysoudí maximální možné odškodné.

Fotografie islamistické popravy rukojmího se stala komerční reklamouFotografie islamistické popravy rukojmího se stala komerční reklamou|Archív