#Instantní svět. Češi objevují krásu Instagramu | Reflex.cz
reklama
nahoru

#Instantní svět. Češi objevují krásu Instagramu

Miloš Čermák, Miloš Čermák4. srpna 2012 • 06:00
#Instantní svět. Češi objevují krásu Instagramu
foto: @lukashanes

Říká se jim mrvítka anebo ještě o něco vulgárněji. Jsou to aplikace neboli malé programy pro mobilní telefony. S jejich pomocí si svět můžete vyfotografovat hezčí a barevnější, než ve skutečnosti je. Nejznámější se jmenuje Instagram.

reklama

 

 

Celosvětově má tato aplikace už přes padesát miliónů uživatelů. A v posledních měsících přibývají také ti z Česka. Kolik jich přesně je, nedokážeme říct. Nikde se přesně neevidují. Ale můžeme odhadnout, že této zábavě propadly v Česku tisíce, možná i kolem jednoho desetitisíce uživatelů. Jejich fotky poznáte snadno: vypadají dobře a čtvercovým formátem připomínají snímky z prehistorického amerického polaroidu.

 

V čem je kouzlo Instagramu? Po pravdě řečeno, jsou ta kouzla dvě. První se jmenuje „uděláme tu fotku hezčí“. Taky máte pocit, že když pořídíte snímek kompaktním fotoaparátem nebo mobilním telefonem, vypadá tak nějak nekvalitně a lacině? Většinou má spousty chyb, počínaje červenýma očima a konče třeba nevýraznými barvami. Že lze fotky upravovat a vylepšovat ve složitých programech (jako Photoshop), není žádné tajemství a dělá to i většina profesionálních fotografů. Aplikace v mobilních telefonech nabízejí něco mnohem jednoduššího. Říká se tomu „filtry“. Prostě uděláte fotku a jedním z takových filtrů ji „protáhnete“ ... a zničehonic vypadá líp. Barvy jsou sytější, kontury ostřejší ... a specializované filtry dokáží dodat další kouzla. Například snímek dostane retrostyl a vypadá jako pořízený před padesáti lety. Obyčejná fotka cvaknutá mobilem je pak najednou jak z magazínu.

 

Instagram nabídl takových fi ltrů asi dvacet. Ale to by k celosvětové slávě nestačilo, podobných programů je víc. Druhé kouzlo se proto jmenuje: „Uděláme tu fotku hrozně populární.“ Instagram je totiž zároveň něco jako sociální síť. Můžete zde získávat fanoušky, sami sledovat své oblíbence a podobně jako na Facebooku rozdávat „lajky“.

 

Zní to banálně? Možná právě proto to tak funguje. Na jaře překročil celkový počet nahraných fotek na Instagramu jednu miliardu, každý den jich přibude nových pět miliónů. I to byl důvod, proč celkem překvapivě koupil Instagram letos v dubnu Facebook. A to za ještě překvapivější cenu jedné miliardy dolarů. Akvizice zatím neprošla všemi formálními náležitostmi, ale i tak jde o jeden z největších internetových obchodů tohoto roku. Facebook tvrdí, že Instagram „nespolkne“ a že ho bude i nadále provozovat jako samostatnou sociální síť. Uvidíme.

 

INSTANTNÍ CELEBRITY

Historie Instagramu kopíruje ostatní sociální sítě. Zpočátku byl malým písečkem hravých geeků, velmi brzy se ho však zmocnily celebrity. A tak je dnes nejpopulárnější instagramistkou instantní celebrita Kim Kardashianová (pro neznalce, je to taková americká Agáta Hanychová), druhý je čerstvý postpubescent Justin Bieber, třetí pak zpěvačka Taylor Swiftová.

 

V první padesátce najdeme také Baracka Obamu, basketbalistu LeBrona Jamese či kuchaře Jamieho Olivera. Asi dvacet uživatelů má dnes už přes milión fanoušků. Instagram však také vyrábí své vlastní celebrity, jež se prosadily tím, co a jak na této síti dělají. Oproti Twitteru nebo Facebooku má aplikace tu výhodu, že se zde komunikuje prostřednictvím obrazu. A tak tolik nevadí jazykové bariéry. Prosadit se je zdánlivě snazší. Potřebujete maličkost ... mít talent a vědět, jak ho správně využít. Designér Jiří Šiftař to nepochybně ví. Nejúspěšnější Čech na Instagramu má téměř 80 tisíc „followerů“.

 

Žije v Londýně, což mnohé rovněž usnadňuje. „Ozývají se různé PR agentury a nabízejí přístup na akce, které by rády zviditelnily a kam bych se jinak nedostaly,“ říká. „Člověk z Ruska mi uspořádal výstavu v Moskvě ve svém podniku a nedávno mi jistý britský mobilní operátor zaplatil víkend s mou přítelkyní v Portugalsku. Cílem bylo zviditelnit jeho nabídku roamingu.“ Jiří Šiftař je skutečně instagramovým veteránem. Aplikaci si stáhl hned první den, co se objevila na trhu. Nejdřív si s ní jen hrál, ale postupně objevoval její další aspekty. Zejména ten sociální. „Publikování fotek se pro mě změnilo téměř ve strategickou hru. Jak zaujmout, kdy publikovat, a hlavně co a jak fotit. Samozřejmě mě zaujalo to, že má člověk na každou fotku prakticky okamžitě odezvu. Je to droga pro každého, kdo chce nějak ventilovat svou kreativitu. Kdyby Instagram zničehonic skončil, musel bych asi založit kapelu,“ směje se.

 

HROZBA FOTOGRAFŮ

Co na to říkají profesionální fotografové? Mnozí jsou podobně rozladění, jako byli už víckrát v minulosti, třeba když se objevily opravdu kvalitní fotoaparáty pro amatéry nebo začaly být dostupné programy typu Photoshop. Mnozí se těžko smiřují s tím, že se jejich řemeslo díky technologiím v posledních desetiletích opravdu demokratizovalo. Dobrou fotku dnes umí udělat každý. I když … to asi není dobře řečeno. Dobrá fotografi e se dnes pozná jinak než jen podle technické a řemeslné dokonalosti. Ale jsou i profíci, kteří Instagram berou jako další šanci oslovit fanoušky a dělat jinak i jinde to, co je baví. V Česku je na Instagramu například Alžběta Jungrová, známá mimo jiné válečnými reportážemi, nebo kolega Tomáš Tesař z Reflexu. „Nejdřív jsem bral Instagram jako další webové fotoalbum, kde se pochlubím s těmi nejlepšími fotkami. Ale pak jsem pochopil, že tak to nebude fungovat. A že Instagram může být spíše deníkem nebo fotoblogem, kam budu zachycovat to, co mě v danou chvíli zaujalo.“

 

 

Tomáš se konkurence amatérů z Instagramu nebojí. Ostatně sám lidi k fotografování mobilem povzbuzuje. Má svůj blog s radami a triky iphonefoto.cz, na festivalu ve Varech uspořádal pro instagramisty dva workshopy. Zájem byl velký. Ani ti nejúspěšnější instagramisté však nemají ambice profesionálům konkurovat. „Nepovažuju se za fotografa, je to pro mě zábava,“ říká Jiří Šiftař. „Ale je pravda, že to ve mně zájem o focení probudilo. Přistihnu se, že už dnes všude přemýšlím, co a jak bych na Instagram vyfotil. A už tak nějak podvědomě ty záběry komponuju do čtverce.“ Přemýšlel, že by svou značnou popularitu využil a částečně se profesionalizoval? „Na to se necítím. Ale jako vizitku své kreativity Instagram rád prezentuji,“ říká Šiftař.

 

NEDĚLNÍ RÁNO

Je to hra, a jak už to u sociálních sítí bývá, tak čím víc lidí ji hraje, tím je to větší zábava. Instagramisté běžně vyhlašují tematické akce typu: „Vyfoť se jako miliardář!“ nebo „Ukaž svůj pracovní stůl“. Chuť a kreativita uživatelů jsou překvapivé. Že to funguje i v Česku, jsme se snadno přesvědčili. Minulý týden jsme instagramisty mezi našimi čtenáři oslovili, ať zachytí své „nedělní ráno“. Odezva nás zaskočila. Než se ráno přehouplo v odpoledne, bylo na Instagramu přes 200 fotografií se značkou #nedelnirano. Některé z nich najdete na této čtyřstraně. Vybrali jsme ty, jež nás zaujaly nebo nám prostě padly do oka. Ale, po pravdě řečeno, bychom klidně mohli publikovat všechny. Doufáme, že si s námi i sami mezi sebou budete i nadále hrát. Protože život je příliš krátký a hezký na to, abychom ho zaznamenávali ošklivými fotkami.

 

No a taky bychom rádi podotkli, že název „mrvítka“ považujeme pro tuhle zábavu za nespravedlivý.

 



Klíčová slova: miloscermakinstagramrxrxmiloscermakinstagram



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama