Korán

Korán Zdroj: wikipedia.org

Islámský extremismus v knihách je mezi vězni bezpečnostním rizikem, tvrdí odborníci

Před několika dny rozhodl pražský městský soud v neveřejném jednání o zrušení osvobozujícího verdiktu nad místopředsedou Ústředí muslimských obcí Vladimírem Sáňkou v kauze vydání a šíření knihy obsahující projevy islámského extremismu. Celou kauzou se tak opět bude muset zaobírat obvodní soud pro Prahu 1.

V původním rozsudku rozhodl předseda trestního senátu Vladimír Hermann, že kniha vydaná pod patronací Vladimíra Sáňky propaguje ideologii, za což nelze trestně stíhat. Podle soudního znalce a odborníka na islám Pavla Ťupka „kniha vyzývá k nenávisti vůči neislámským vládám, což je doktrína, kterou šíří radikální islám“, a „Islámský stát vychází ze stejných zdrojů jako tato kniha“, řekl u soudu Ťupek.

 

Je zajímavé, že i přes obsah určitých problémových pasáží neobsahuje český překlad knihy plný text originálu. Podle Ťupka v české verzi scházejí některé pasáže, jež hovoří například o tom, že je povinností muslimů zabít osoby usvědčené z čarodějnictví. 

V souvislosti s touto knihou se ovšem objevila kauza ve Velké Británii, která podporuje názor Pavla Ťupka. V půlce loňského roku vyšel na webu britské veřejné zpravodajské služby BBC článek s názvem „Extremistické knihy jsou i přes varování stále ve věznicích“, jenž informuje o tom, že i několik měsíců po zveřejněném varování vězeňské služby Anglie a Walesu před pěti radikálními knihami jsou tyto knihy dostupné ve vězeňských knihovnách. Jednou z těchto radikálních knih je i anglická verze Základy tauhídu — Islámský koncept boha.

Dva autoři těchto knih jsou přímo považováni za inspiraci pro islámské teroristy. Profesor sociologie na Londýnské škole ekonomie a politických věd a odborník na extremismus Chetan Bhatt vyjádřil znepokojení nad přítomností těchto knih ve vězeňských knihovnách. Odborník na deradikalizaci islámských extremistů Musa Admani před těmito knihami varoval a řekl, že mohou svést lidi k islámským džihádistům. Vedoucí vyšetřovací komise v anglických a velšských věznicích Ian Acheson prohlásil, že dostupnost těchto materiálů zranitelným a sugestibilním vězňům je zřejmým bezpečnostním rizikem.

 

Za zdroje potenciálního zradikalizování vězňů byly označeny tyto knihy:

Cesta džihádu (Hasan al-Banná)

Milníky (Sajjid Qutb)

Povolené a zakázané v islámu (Júsuf al-Karadáwí)

K pochopení islámu (Sajjid Abú al-A’lá al-Mawdúdí)

Základy tauhídu (Bilal Philips)

Není jistě bez zajímavosti, že souzený místopředseda Ústředí muslimských obcí Vladimír Sáňka je podepsán jako odpovědný redaktor i pod vydáním knihy Povolené a zakázané v islámu od Júsufa al-Karadáwího, již vydala Islámská nadace v Praze v roce 2004. Tato kniha se také nachází na seznamu pěti radikálních knih v anglických věznicích.

 

Podle výroční zprávy o extremismu českého ministerstva vnitra kniha Základy tauhídu propaguje salafijský směr islámu, který hlásá nenávist k jiným náboženstvím. Autoru knihy Bilalu Philipsovi bylo zabráněno ve vstupu do několika zemí, protože je tento autor na seznamu potenciálních hrozeb pro bezpečnost některých států. Ředitel filipínské národní policie na ostrově Mindanao Wendy Rosario prohlásil, že je Bilal Philips považován za hrozbu pro národní bezpečnost, informoval web manilatimes.net.

Ukázka kontroverzních výroků z knihy Základy tauhídu (strana 27):

Uctívání (ibáda) znamená naprostou poslušnost a Alláh je považován za nejvyššího zákonodárce, zavedení světských právních systémů, jež se nezakládají na Alláhových zákonech (šarí’a), je aktem nevíry v Alláhem zjevené zákony a aktem víry ve správnost těchto světských legislativ. Což je opět širk ve smyslu uctívání někoho jiného než Alláha.

Alláhův zákon (šarí’a) musí být znovu zaveden v takzvaných muslimských zemích, kde vlády vládnou podle dovezených kapitalistických nebo komunistických ústav a kde islámské právo je zakotveno v knihách, ale řídí se světskými zákony, musí tyto zákony usměrnit šarí’ou. Ti, kdo mají moc to změnit, musí tak učinit, zatímco ti, kdo tuto moc nemají, musejí veřejně vystupovat proti uplatňování světských zákonů a vyžadovat zavedení šarí’e. A pokud ani to není možné, je nutno své neislámské vlády upřímně nenávidět a pohrdat jimi k uspokojení Alláha a udržení víry v tauhíd.