Jiří Fabián

Jiří Fabián Zdroj: archiv

Jiří Fabián
HR analytický nástroj už vyzkoušela řada společností.
Sociogram
3
Fotogalerie

Jiří Fabián: Muž, který je schopen pomocí pěti otázek zjistit, kdo jste

V osmi letech mu imponoval prezident Gustav Husák, který na sjezdu ÚV KSČ sklízel frenetický potlesk, dnes hledá inspiraci spíše u Tomáše Bati, Jaromíra Jágra nebo čínského filosofa Lao-c‘. Vstává v nekřesťanskou hodinu, denně si stanoví jen jednu zásadní misi a naplánuje maximálně dvě schůzky. Den zakončuje rituálem.  Řeč je o startupovém mágovi a vizionáři Jiřím Fabiánovi. 

Poté, co si vyzkoušel prostředí korporátu i startupy po celém světě, založil spolu s Jiřím Píšou vlastní společnost JetMinds. Když po čtyřech letech tehdy už s týmem 40 lidí dosahovala padesátimilionového obratu, prodal ji za desítky milionů korun Američanům. Většina týmu se tak mohla relokovat za sluníčkem do Kalifornie a ještě pracovat na vývoji slibného produktu. V současnosti věnuje nejvíce času společnosti PurposeFly a svému oblíbenému oboru HR. Jako ultraběžec a futurista v jednom se vydal na celoživotní běh za ozdravění podnikatelského prostředí. Nechce totiž, aby byla ČR ponížena jen na pouhou montovnu, proto je třeba si zde vychovávat vlastní talenty. Problém je, že moderní fluidní společnosti vyžaduji úplně jiné schopnosti a charakterové rysy, než bylo v každé správné stabilní organizaci dosud zvykem.

„Věřím v lidské společnosti, rychle experimentující laboratoře, kde si každý najde (nebo nenajde) místo jen a pouze podle svých dovedností a vlastností. Společnosti, kde se oslavuje jak výhra, tak neúspěch, pokud se z něj poučíme. Věřím a mám vyzkoušeno, že takové společnosti přitahují ty nejlepší na trhu a přinášejí v delším horizontu větší zisk než manufaktury na peníze,“ říká Fabián.

K vytvoření skvělého pracovního týmu a pracovního prostředí, které by bylo objektivně spravedlivé vyvinuli v PurposeFly Franka. HR analytický nástroj už vyzkoušela řada společností, mezi nimi také Česká Spořitelna, Liftago nebo třeba RWE. Rozkrývá mezilidské vazby na pracovišti a odhaluje skrytý potenciál i slabiny týmu. Není v moci manažerů držet přehled o vztazích na pracovišti nebo o tom, jak se kdo profesně vyvíjí. Frank tohle dokáže spočítat. Pomocí pěti otázek zjistí, který člen týmu přináší hlavně výsledky, kdo je tmelič kolektivu a kdo odborník na slovo vzatý. Otázky jsou primárně koncipovány pozitivně a tak, aby výsledek zmapoval zkoumané oblasti a přinesl snadno aplikovatelnou zpětnou vazbu. Prostřednictvím vygenerovaného sociogramu například ukáže, kdo komu věří, kdo se na koho obrací jako na experta, a současně vytvoří objektivní osobní profily všech členů.

Frank to tady u nás může doslova obrátit vzhůru nohama. Pomáhá už v náborovém procesu, ale zefektivní i zaběhlé společnosti. Identifikuje zapálené tahouny, které je třeba spravedlivě ohodnotit a aktivně využívat při řízení firmy. A posvítí si také na traviče studně, se kterými je zase lepší se rozloučit.

Oblast lidských zdrojů se mění, protože se mění způsob práce, i způsob organizace práce.

„Velkým úkolem a zároveň miliónovou příležitostí pro mentory a kouče bude ještě probuzení a transformace manažerů na leadery. Ti lidé byli kdysi akční a většinou i dost inteligentní. Jen se zkrátka zasekli ve svých slonovinových věžích místo aby seděli v maštali se svým týmem a měnili svět,“ dodává Fabián.