Colin Trevorrow

Colin Trevorrow Zdroj: Profimedia.cz

Exkluzivně: Rozhovor s režisérem Jurského světa, který říká, že Spielberg zjišťoval, zda není blázen

Když si ho nechal zavolat slavný Steven Spielberg (autor filmů jako jsou Jurský park, E.T. Mimozemšťan či Schindlerův seznam), měl Colin Trevorrow (38) na kontě jen jeden devadesátiminutový film. Hollywood si ťukal na čelo. „Vzal jsem si hodobóžovou košili a zakázal si vystupovat jako jeho fanoušek,“ vzpomíná na moment, kdy mu král Hollywoodu nabídl Jurský svět. A ten se právě teď stal naprostým diváckým hitem po celém světě.

Když si ho nechal zavolat slavný Steven Spielberg (autor filmů jako jsou Jurský park, E.T. Mimozemšťan či Schindlerův seznam), měl Colin Trevorrow (38) na kontě jen jeden devadesátiminutový film. Hollywood si ťukal na čelo. „Vzal jsem si hodobóžovou košili a zakázal si vystupovat jako jeho fanoušek,“ vzpomíná na moment, kdy mu král Hollywoodu nabídl Jurský svět. A ten se právě teď stal naprostým diváckým hitem po celém světě.

Musel jste se hodně u Spielberga snažit?

Právě že ne. Už producent Frank Marshall mě uklidňoval, že nejde o konkurs, že jsem v podstatě vybraný. „Steven vás chce osobně potkat, aby věděl, že třeba nejste blázen,“ řekl mi a já se nervoval dvojnásob. Nevypadat jako blázen před Spielbergem, to snad ani nejde.

Evidentně jste si ale padli do oka.

Steven je tvůrčí člověk, takže jakmile přišla řeč na práci, všechny rozdíly se setřely. Oba filmy milujeme a oba toužíme dělat diváky šťastnými.

Přesto jste chtěl zpočátku od Jurského světa utéct.

Nastoupil jsem do vlaku rozjetého před jedenácti lety. Jurský svět se chystal od roku 2004, takže jsem dostal hotový scénář a čekalo se, že ho jenom zrealizuji. Jel jsem do Los Angeles, abych si ho přečetl, ale u poslední stránky jsem měl sbaleno. Prostě se to nedalo. Omluvil jsem se, že nevím, co s tím, a že bude lepší, když se vrátím domů do Vermontu. „A co kdybyste zkusil napsat vlastní scénář?“ povídá Steven. „My se snažili dlouho, teď je řada na vás.“ Tak jsme s kolegou Derekem Connollym začali přepisovat. Zachovali jsme jen námět, který pocházel přímo od Stevena.

To jste měl docela kuráž, vzepřít se globální filmové legendě.

Dal mi šibeniční lhůtu tří měsíců. Napsat a připravit za tak krátkou dobu velkofilm mi připadalo zhola nemožné. Opět jsem se s dinosaury v duchu loučil, Stevenovi se ale naše verze natolik líbila, že nám u studia vyjednal roční odklad. Fungoval pak jako nárazník, před vším mě chránil. Nikdy mu nebudu dost vděčný.

Prý vám dopřával nezvyklou volnost.

Cítil jsem se svobodněji než u svého nezávislého debutu. Nad projektem bděl, ale nestál mi za zadkem, jednak měl dost práce s vlastním filmem, hlavně ale věřil našemu scénáři. Věděl, že bude fungovat, a to mu stačilo, ani na plac nás nechodil kontrolovat. Spielberg je proslulý tím, že své filmy stříhá na papíře: Scénář pevně vymezuje mantinely. Až zpětně jsem si uvědomil, jak to náš výsledek ovlivnilo. Natočil jsem totiž skutečně jen to, co jsme si naplánovali, jestli jsem vystřihl deset minut, je to hodně.

Skutečně vám do práce vůbec nemluvil?

Občas poradil, podělil se o názor, ale nikdy nejednal direktivně. Bedlivě sledoval denní práce, když měl nápad, nakreslil ho na papír a poslal mailem – škoda že tu nemám mobil, vlastním slušnou sbírku Stevenových skic. Do střižny párkrát dorazil, ale poslední projekci už nechal na nás – že prý to mám v paži. Byl opravdu vzácně velkorysý, jednal se mnou jako rovný s rovným, jakkoli jsme oba věděli, že je to blbost.

Fanoušci už vám stihli vyčíst, že ničíte Spielbergův odkaz. Jak to nesete?

Těžce, samozřejmě. Už proto, že se mezi ně sám počítám. Útoky jsem očekával, ale některé fámy mě fakt bolely. Například tvrzení, že jsem z raptorů udělal domácí mazlíčky. Spousta přátel také z upoutávek usoudila, že jsem natočil „akčňárnu“ plnou výbuchů. Taková blbost. Moderní marketing dokáže být krutě zjednodušující.

A co krádež scénáře?

Krádež?

Fanoušci se pokusili ukrást scénář, tvrdí váš producent.

O pokusech vím, ale pokud uspěli, radši mi to asi zatajil – tušil, že bych vyšiloval.

Čím to, že Hollywood dnes tolik tajnůstkaří? Někdy jsou všechna ta embarga a pečlivé dávkování informací až směšné.

Stěžujte si u fanoušků. Jsou schopni věcí, nad nimiž zůstává rozum stát. Umějí se vkrást na natáčení, odcizit scénář, pronásledovat herce. Na jednu stranu rozumím jejich rozhořčení, pokud se dozvědí, že jim někdo przní milovanou látku. Na druhou stranu by si měli počkat na výsledek a neblbnout. Takhle nám pak nezbývá než žít jako v bondovce – například scénáře si už dnes nesmíme vytisknout na papír, distribuují se elektronicky a šifrují.

V Jurském světě se mihne řada rekvizit z prvního dílu. Jsou autentické?

Steven i George Lucas mají neuvěřitelné archívy. Několikrát jsem je navštívil, seděl jsem mezi robotem z Hvězdných válek a hlavou dinosaura a připadal si velmi surreálně.

Brousíte si zuby na pátý díl Parku?

To by nebyl dobrý nápad. Pro sequely je lepší, když je točí pokaždé někdo čerstvý. Znám spoustu mladých talentů, obzvláště z prostředí hororových filmů, jimž by dinosauři slušeli víc. Já plánuju Book of Henry od bestselleristy Gregga Hurwitze. Steven u toho samozřejmě nebude chybět.

Text byl původně publikován v tištěném Reflexu č. 24/2015.