Jiří Šiftař

Jiří Šiftař Zdroj: Jiří Šiftař

Fotografie Jiřího Šiftaře
Fotografie Jiřího Šiftaře
Fotografie Jiřího Šiftaře
Fotografie Jiřího Šiftaře
Fotografie Jiřího Šiftaře
6
Fotogalerie

Momentálně nejpopulárnější český fotograf? Díky sociálním sítím talentovaný "amatér"

Má přes 75 tisíc fanoušků. Na sociální síti Instagram, kde lidé sdílejí fotografie pořízené převážně mobilními telefony, je nejúspěšnějším Čechem. Byť žije už pět let v Londýně. Jiří Šiftař říká, že ho fotografování neživí, ale přesto hodně zmenilo jeho život.

Kdy jste Instagram objevil?

Úplně na začátku, vlastně první den po vydání. Zaujala mě hlavně lehkost, s jakou šlo fotky sdílet napříč sociálními sítěmi. Nedocenil jsem hned všechny aspekty. To přišlo až s rostoucím počtem uživatelů a vylepšováním funkcí. Postupně se pro mě publikování na Instagramu změnilo téměř ve strategickou hru. Jak zaujmout, kdy fotky zveřejňovat, jak komunikovat a hlavně co a jak fotit.

 

(Prohlédběte si fotografie Jiřího Šiftaře na webovém prohlížeči Webstagram).

 

Co vás na téhle hře nejvíc baví?

Asi ta okamžitá odezva na každou fotku. Obecně je to možnost nějak ventilovat svou kreativitu. Kdyby Instagram náhle skončil, asi bych zase musel založit kapelu.

 

Instagram je aplikace pro mobilní telefony iPhone či s operačním systémem Android. Umožňuje jednoduchou úpravu fotografií s použitím filtrů. Instagram však zároveň funguje jako sociální síť, ve které uživatelé sbírají fanoušky, sledují své vlastní oblíbence a mohou dostávat či rozdávat "lajk". Instagram vznikl před dvěma lety, na trhu je k dispozici od září 2010 (pro iPhone) a od dubna 2012 (pro Android). V poslední době na něj "zaútočily" celebrity, které Instagram berou - podobně jako Facebook či Twitter - coby prostředek pro udržování či získávání popularity. V dubnu oznámila společnost Facebook, že kupuje Instagram za 1 miliardu dolarů.

Fotografa jste v sobě objevil až díky Instagramu?

Dá se to tak říct. Nepovažuju se za fotografa, je to pro mě zábava. Instagram byl ohromným katalyzátorem focení. Začal jsem se najednou na věci kolem sebe dívat jinak. S iPhonem v kapse využiju každou příležitost, jak zaznamenat něco zajímavého. Fotím hlavně pro sebe, ale samozřejmě předem tuším, co asi půjde na Instagram. A už tak nějak podvědomě komponuju záběr do čtverce.


Jste na Instagramu hodně populární, ale to vás asi neuživí. Nebo se ta popularita dá nějak zpeněžit?

Jsou to spíš drobnosti, které potěší. Ozývají se vám lidi, že by s vámi chtěli fotit, a někdy i PR agentury. Ty nabízejí přístup na akce, které by rády zviditelnily v sociálních sítích, ale kam bych se normálně nedostal. Pokud je to zajímavé, rád do toho jdu. Člověk z Ruska mi uspořádal výstavu ve svém podniku a nedávno mi jistý mobilní operátor zaplatil víkend s přítelkyni v Portugalsku. Jeho cílem bylo zviditelnit nabídku roamingu. Ale nic z toho nevidím jako důvod, abych snad přemýšlel o kariéře fotografa. Na to se necítím. Jako vizitku své kreativity ovšem své instagramy určitě využiju.

 

 

Může Instagram nějak ohrozit akvizice Facebookem?

Žádný strom neroste do nebe a je mi jasné, že Facebook bude chtít svou investici dřív nebo později zhodnotit. Pocítil jsem velké změny v dynamice už v momentě, kdy do hry vstoupili uživatelé Androidu, a změny určitě přinese i hlubší propojení s Facebookem. Obávám se komercionalizace, kdy značky a celebrity budou mít v komunitě výsostné postavení a jejich "čísla" odsunou běžné smrtelníky do "sociální tmy". Ale na druhou stranu je pravda i to, že současné komunity mezi stávajícími uživateli jsou velmi silné a snaží se instagramové aktivity přenášet i na jiné sítě a platformy. Což dává určitou naději, že kreativita a originalita z Instagramu hned tak nezmizí.