Dálnice

Dálnice Zdroj: Profimedia.cz

VILIAM BUCHERT: Takže se nic nemění – za tři roky přibude pouze 60 kilometrů dálnic. Je to výsměch

Sliby se slibují, blázni řidiči se radují. Vlastně už zase ne. Ministr dopravy Antonín Prachař (ANO) v neděli v pořadu Partie na TV Prima prozradil, že dostaneme 60 kilometrů nových dálnic. Za tři příští roky! Cena 8,9 miliardy. Takže stát prostaví v tomto případě pouhé 3 miliardy korun ročně. Asi se jedná o to slibované oživení investic a rozhýbání hospodářství. Pokud to vláda myslí vážně, je to výsměch.

Podle Prachaře bude například dokončen obchvat Českých Budějovic na dálnici D3 i D1 u Přerova. Urychleně by se měl vyřešit také sesuv na dálnici D8 v Dobrovičkách nebo výkup pozemků pro D11 u Hradce Králové.

Když někdo hovoří o dálnicích, vždy to vypadá zajímavě. Jenže o tom, že například problém s D1 se už vyřeší, slyšíme od politiků mnoho let. Byla slibována severnější alternativní trasa k D1. O tom už nikdo nehovoří. Že budou na nejvytíženější dálnici země každým směrem tři pruhy, sliboval před 12 lety (!) ministr Milan Šimonovský (KDU-ŠL). Kdy už bude konečně dokončena dálnice na severu Čech, a také na jihu Čech? Že by měla existovat na trase Karlovy vary – Praha. Pokračovat můžeme donekonečna. Pořád nic.

A co ostatní silnice? Mnohé z nich jsou v mimořádně špatném stavu. S Rakouskem či Německem se to pořád vůbec nedá srovnávat. To se řešit nebude? Kolik je na to peněz? Mají se o ně starat kraje, ale ani ty nemají na rozdávání.

Budeme také doživotně jezdit pomalejšími železnicemi než v Německu, Nizozemsku či ve Francii? Podle všeho ano. Místo aby se dala vlakem vzdálenost mezi Prahou a Brnem překonat za hodinu, jak by tomu bylo jinde, můžeme si podobné vlaky vyzkoušet leda v cizině.

Za neuspokojivý stav infrastruktury mohou všechny polistopadové vlády, ať už byly pravicové či levicové. Nemůže za něj ani současný ministr dopravy Antonín Prachař. Ale 60 kilometrů dálnic za tři roky? To je skutečně výsměch.