(HOTOVO 20.11.) Fotogalerie: Historické systémy metra
2
/
7
Přehled fotografií
Zavřít
Londýnské metro: Vůbec nejstarším metrem na světě je londýnské metro, jehož první úsek, Metropolitní železnice mezi centrálními čtvrťmi Paddingtonem a Farringdonem, byl otevřen v lednu 1863. Linku obsluhovaly parní lokomotivy tahající dřevěné vagóny. I přes nepohodlí způsobené párou a špatnou ventilací se jednalo o úspěch – již první den využilo nového dopravního prostředku přes třicet osm tisíc cestujících. V následujících letech rostlo metro rychlým tempem a první hlubinná a také elektrifikovaná linka City and South London Railway otevřela v roce 1890. I dnes je londýnské metro s celkovým součtem délky tras přes čtyři sta kilometrů stále jedním z nejrozsáhlejších komplexů metra na světě.
|
Zdroj: Profimedia.cz
Chicago „L“.: První experimentální železniční linka veřejné městské dopravy v USA začala operovat v New Yorku již v roce 1868. První skutečné metro pak vzniklo až v roce 1892 v Chicagu. Vzhledem k nákladům a parním lokomotivám sestával a dodnes sestává tento systém převážně z povrchových vyvýšených železnic – ze slova „elevated“ pochází i zkrácené „L“ jako název metra. Původní linky metra vedly kvůli byrokracii převážně po periferii a vyhýbaly se centrálním obchodním čtvrtím. Tento problém však rychle vyřešil legendární železniční magnát Charles Tyson Yerkes a už v roce 1897 byla otevřena první centrální linka, která napomohla rychlému rozvoji dnes velmi hustého centra Chicaga.
|
Zdroj: Profimedia.cz
Glasgowská podzemní dráha: Ve skotském Glasgow bylo v devatenáctém století vybudováno hned několik podzemních linek. Prvním skutečným metrem byla Glasgow District Subway, která utvořila centrální okružní linku a byla otevřena 14. prosince 1896. Vlaky byly tahány kabelem, který poháněla parní elektrárna mezi stanicemi West Street a Shields Road. Hned první den se dva vlaky srazily, což vedlo k měsíční uzavírce. Linka byla elektrifikována v roce 1935, ale její původní trasa zůstává nezměněna a na její charakteristicky široké čtyřstopé trati dodnes uvidíte typické rudě zbarvené vagóny.
|
Zdroj: Profimedia.cz
Budapešťské metro: Linka číslo jedna budapešťského metra byla zkompletována v roce 1896, což z ní činí nejstarší metro kontinentální Evropy. Původní pětikilometrová linka vedla z náměstí Vörösmarty k termálním lázním Széchenyi. Několik stanic na této lince si dodnes zachovává původní architektonická řešení, což linku číslo jedna přivedlo v roce 2002 na list Světového dědictví UNESCO.
|
Zdroj: Profimedia.cz
Pařížské metro: Slovo metro nám dalo metro pařížské, které v roce 1900 otevřel dopravce Compagnie du chemin de fer métropolitain de Paris. Název se rychle zkrátil na prosté metro a brzy se zažil jako označení pro tento typ dopravy po celém světě. Pařížské metro je po moskevském tím druhým nejrušnějším v Evropě a síť jeho stanic je jednou z nejhustších na světě. Metro je známé elegancí reprezentovanou unikátními secesními vchody. Původních vchodů zůstává osmdesát tři a původní secesní styl zůstává nadále respektován.
|
Zdroj: Profimedia.cz
U-Bahn v Berlíně: Nejstarší linka berlínského u-bahnu začala vznikat v roce 1896 v reakci na rychle rostoucí hustotu provozu. Výstavbu podzemních úseků provázely komplikace spojené zejména s vysokou hladinou spodní vody, neboť Berlín se rozkládá na bývalých mokřadech. První úseky dráhy kombinující nadzemní viadukty s tunely byly otevřeny v roce 1902. Ke kuriózním změnám došlo při rozdělení Berlína po druhé světové válce – mnohé z přestupů byly zazděny a vlaky projíždějící společnými stanicemi přísně hlídala pohraniční stráž. Jedním ze symbolů sjednocení Berlína se tak stalo obnovení trasy linky U1 přes most Oberbaumbrücke.
|
Zdroj: Profimedia.cz
Moskevské metro: Jeden z nejrozsáhlejších a nejtajemnějších systémů metra najdeme v Moskvě. Výstavba této obrovské, většinově podzemní sítě začala v roce 1932. Linky spojují moskevskou periférii s centrem s výjimkou okružní linky číslo 5, která propojuje ostatní trasy ve vzdálenosti zhruba tří kilometrů od Kremlu. Stanice, hlavně ty postavené za Stalina, jsou známé svojí opulentní výzdobou. Hlavními materiály byly žula či mramor, doplněné mozaikami a reliéfy zpodobňujícími typické sovětské motivy. Pod systémem veřejného metra má pak existovat skoro až mytické Metro-2, které má sloužit k vojenským účelům a spojovat Kreml, ústředí FSB a další kritické lokality.
|
Zdroj: Profimedia.cz
Zavřít