10 zásadních počinů českého designu. Hlasujte a vyberte ten nejpovedenější

5/10
Přehled fotografií
Zavřít
  • Kolo Favorit (1950) „Chceš-li vědět, co je dřina, kup si kolo Ukrajina, chceš-li letět jako šíp, kup si kolo Favorit,“ říkávalo se za socialismu. Favority se vyráběly od roku 1950 v nejrůznějších verzích, ty nejznámější a také nejdražší závodní speciály F1 se daly sehnat jen na zvláštní poukázky ČSTV a stály majlant. Například nová F1 vyšla na 4500 Kč, což byly minimálně dvě slušné měsíční výplaty.
    Kolo Favorit (1950) „Chceš-li vědět, co je dřina, kup si kolo Ukrajina, chceš-li letět jako šíp, kup si kolo Favorit,“ říkávalo se za socialismu. Favority se vyráběly od roku 1950 v nejrůznějších verzích, ty nejznámější a také nejdražší závodní speciály F1 se daly sehnat jen na zvláštní poukázky ČSTV a stály majlant. Například nová F1 vyšla na 4500 Kč, což byly minimálně dvě slušné měsíční výplaty.| Zdroj: Archív
  • Jiří Brabec: Půllitr (1972). Z krýglů od sklářského výtvarníka Jiřího Brabce se za normalizace, ale ještě i v devadesátých letech minulého století pilo pivo skoro v každé hospodě. Půllitr připomínající obložení některých stanic metra A (ty mimochodem vznikaly také v první polovině sedmdesátých let) byl vyroben v Rudolfově huti.
    Jiří Brabec: Půllitr (1972). Z krýglů od sklářského výtvarníka Jiřího Brabce se za normalizace, ale ještě i v devadesátých letech minulého století pilo pivo skoro v každé hospodě. Půllitr připomínající obložení některých stanic metra A (ty mimochodem vznikaly také v první polovině sedmdesátých let) byl vyroben v Rudolfově huti.| Zdroj: Archív
  • Tramvaj T3 (1961). Tímto vozem vyvrcholila několikaletá spolupráce Tatry Smíchov s designérem Františkem Kardausem. S více než 14 000 „exempláři“ jde o nejpočetněji vyráběný kus tramvaje na světě. Může za to i na svou dobu progresívní design a použití nových materiálů, jako byly třeba plasty a sklolaminát. V dohledné době by měla po Praze jezdit updatovaná modrá „tétrojka“ T3 Coupé z dílny studia Anna Marešová design.
    Tramvaj T3 (1961). Tímto vozem vyvrcholila několikaletá spolupráce Tatry Smíchov s designérem Františkem Kardausem. S více než 14 000 „exempláři“ jde o nejpočetněji vyráběný kus tramvaje na světě. Může za to i na svou dobu progresívní design a použití nových materiálů, jako byly třeba plasty a sklolaminát. V dohledné době by měla po Praze jezdit updatovaná modrá „tétrojka“ T3 Coupé z dílny studia Anna Marešová design.| Zdroj: Archív
  • Libuše Niklová: Černý kocour (1963). „Maminka pracovala s éterickým materiálem, jako je vzduch; proto se design tak liší od hraček třeba ze dřeva nebo z kovu. Duší té hračky je vzduch, váš dech,“ řekl o nafukovacích hračkách Libuše Niklové její syn Petr Nikl u příležitosti výstavy 200 dm3 dechu. Mezi její nejznámější kousky, jež „vychovaly“ generace Čechů, patří tento černý kocour.
    Libuše Niklová: Černý kocour (1963). „Maminka pracovala s éterickým materiálem, jako je vzduch; proto se design tak liší od hraček třeba ze dřeva nebo z kovu. Duší té hračky je vzduch, váš dech,“ řekl o nafukovacích hračkách Libuše Niklové její syn Petr Nikl u příležitosti výstavy 200 dm3 dechu. Mezi její nejznámější kousky, jež „vychovaly“ generace Čechů, patří tento černý kocour.| Zdroj: Archív
  • Tatra 87 (1937). Tahle legendární tatrovka uměla jet až 160 km/h. Proslavili ji hlavně cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka. The New York Times vyhlásily vůz navržený Erichem Übelackerem a Hansem a Erichem Ledwinkovými „sběratelským autem roku 2010“.
    Tatra 87 (1937). Tahle legendární tatrovka uměla jet až 160 km/h. Proslavili ji hlavně cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka. The New York Times vyhlásily vůz navržený Erichem Übelackerem a Hansem a Erichem Ledwinkovými „sběratelským autem roku 2010“.| Zdroj: Archív
  • Jan Kloss a Jakub Korouš: Botas 66  (2009). S novým designem dříve slavných botasek přišli v roce 2008 v rámci školního projektu na UMPRUM studenti designu Jan Kloss a Jakub Korouš. Vyhráli s ním první cenu v soutěži European Design Awards (ED-Awards). V roce 2009 pak společně se značkou Botas uvedli první společné kolekce.
    Jan Kloss a Jakub Korouš: Botas 66 (2009). S novým designem dříve slavných botasek přišli v roce 2008 v rámci školního projektu na UMPRUM studenti designu Jan Kloss a Jakub Korouš. Vyhráli s ním první cenu v soutěži European Design Awards (ED-Awards). V roce 2009 pak společně se značkou Botas uvedli první společné kolekce.| Zdroj: Archív
  • Olgoj Chorchoj: Rybička Mikov (začátek  20. století/2018). Staré a nové, nové  a staré, to je příběh  sportovní obuvi Botas, hodinek Prim nebo tohoto nožíku – „rybičky do každé rodiny“ – od Mikova z Mikulášovic. Znovuzrozený Mikov oslovil studio Olgoj Chorchoj, a to před třemi lety představilo nový nůž, za nějž vyhrávalo, kde mohlo, mimochodem také na Designbloku. Letos na svou práci Olgojové Chorchojové navazují, představí novou rybičku pro Mikov.
    Olgoj Chorchoj: Rybička Mikov (začátek 20. století/2018). Staré a nové, nové a staré, to je příběh sportovní obuvi Botas, hodinek Prim nebo tohoto nožíku – „rybičky do každé rodiny“ – od Mikova z Mikulášovic. Znovuzrozený Mikov oslovil studio Olgoj Chorchoj, a to před třemi lety představilo nový nůž, za nějž vyhrávalo, kde mohlo, mimochodem také na Designbloku. Letos na svou práci Olgojové Chorchojové navazují, představí novou rybičku pro Mikov.| Zdroj: Archív
  • MAGNETOFON SONET DUO (1961). „… Naštěstí doktor Hedvábný nosí vždy u sebe svůj oblíbený magnetofon Sonet Duo, a proto máme na věky zachycen onen historický liptákovský výbuch, prosím o jeho spuštění.“ Jak vidno, první český komerčně úspěšný kotoučový magnetofon se dostal i do „cimrmanovského“ semináře. Robustní, elektronkový, a přesto spolehlivý přístroj uměl nahrávat zvuk z televizoru, disponoval i mikrofonem, ale hlavně – jako úplné novinky přehrával v 60. letech semaforské, Goťákovy i olympické hity. A že jich bylo…
    MAGNETOFON SONET DUO (1961). „… Naštěstí doktor Hedvábný nosí vždy u sebe svůj oblíbený magnetofon Sonet Duo, a proto máme na věky zachycen onen historický liptákovský výbuch, prosím o jeho spuštění.“ Jak vidno, první český komerčně úspěšný kotoučový magnetofon se dostal i do „cimrmanovského“ semináře. Robustní, elektronkový, a přesto spolehlivý přístroj uměl nahrávat zvuk z televizoru, disponoval i mikrofonem, ale hlavně – jako úplné novinky přehrával v 60. letech semaforské, Goťákovy i olympické hity. A že jich bylo…| Zdroj: Archív
  • PSACÍ STROJ CONSUL 203 (1969). „Romantika byla v tom, že jste měla něco, co jste ovládla. Kdežto u počítače mám pocit, že ovládá on mě,“ vzpomíná na psací stroj spisovatelka Eva Kantůrková, které estébáci její oblíbený consul zabavili hned dvakrát. Podotýkáme, že se bavíme o spisovatelském pravěku. Výroba psacích strojů na konci 20. století téměř skončila. Úplně poslední prý vyrobila indická firma Godrej a Boyce v dubnu 2011 v Bombaji.
    PSACÍ STROJ CONSUL 203 (1969). „Romantika byla v tom, že jste měla něco, co jste ovládla. Kdežto u počítače mám pocit, že ovládá on mě,“ vzpomíná na psací stroj spisovatelka Eva Kantůrková, které estébáci její oblíbený consul zabavili hned dvakrát. Podotýkáme, že se bavíme o spisovatelském pravěku. Výroba psacích strojů na konci 20. století téměř skončila. Úplně poslední prý vyrobila indická firma Godrej a Boyce v dubnu 2011 v Bombaji.| Zdroj: Archív
  • Autokar Š706 RTO (1958). Říkalo se mu vajíčko, okurka nebo knedlík. Designér-inovátor Otakar Diblík navrhl v národním podniku Karosa luxusní speciální verzi tohoto autobusu pro bruselské Expo 58: prosklená karosérie, nová sklápěcí sedadla, kuchyňka a toaleta, dokonce i malá televize z Tesly v něm našla místo. Lidovější varianta se vyráběla mezi lety 1958 a 1972, vzniklo přes 15 000 kusů.
    Autokar Š706 RTO (1958). Říkalo se mu vajíčko, okurka nebo knedlík. Designér-inovátor Otakar Diblík navrhl v národním podniku Karosa luxusní speciální verzi tohoto autobusu pro bruselské Expo 58: prosklená karosérie, nová sklápěcí sedadla, kuchyňka a toaleta, dokonce i malá televize z Tesly v něm našla místo. Lidovější varianta se vyráběla mezi lety 1958 a 1972, vzniklo přes 15 000 kusů.| Zdroj: Archív
Kolo Favorit (1950) „Chceš-li vědět, co je dřina, kup si kolo Ukrajina, chceš-li letět jako šíp, kup si kolo Favorit,“ říkávalo se za socialismu. Favority se vyráběly od roku 1950 v nejrůznějších verzích, ty nejznámější a také nejdražší závodní speciály F1 se daly sehnat jen na zvláštní poukázky ČSTV a stály majlant. Například nová F1 vyšla na 4500 Kč, což byly minimálně dvě slušné měsíční výplaty.
Jiří Brabec: Půllitr (1972). Z krýglů od sklářského výtvarníka Jiřího Brabce se za normalizace, ale ještě i v devadesátých letech minulého století pilo pivo skoro v každé hospodě. Půllitr připomínající obložení některých stanic metra A (ty mimochodem vznikaly také v první polovině sedmdesátých let) byl vyroben v Rudolfově huti.
Tramvaj T3 (1961). Tímto vozem vyvrcholila několikaletá spolupráce Tatry Smíchov s designérem Františkem Kardausem. S více než 14 000 „exempláři“ jde o nejpočetněji vyráběný kus tramvaje na světě. Může za to i na svou dobu progresívní design a použití nových materiálů, jako byly třeba plasty a sklolaminát. V dohledné době by měla po Praze jezdit updatovaná modrá „tétrojka“ T3 Coupé z dílny studia Anna Marešová design.
Libuše Niklová: Černý kocour (1963). „Maminka pracovala s éterickým materiálem, jako je vzduch; proto se design tak liší od hraček třeba ze dřeva nebo z kovu. Duší té hračky je vzduch, váš dech,“ řekl o nafukovacích hračkách Libuše Niklové její syn Petr Nikl u příležitosti výstavy 200 dm3 dechu. Mezi její nejznámější kousky, jež „vychovaly“ generace Čechů, patří tento černý kocour.
Tatra 87 (1937). Tahle legendární tatrovka uměla jet až 160 km/h. Proslavili ji hlavně cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka. The New York Times vyhlásily vůz navržený Erichem Übelackerem a Hansem a Erichem Ledwinkovými „sběratelským autem roku 2010“.
Jan Kloss a Jakub Korouš: Botas 66  (2009). S novým designem dříve slavných botasek přišli v roce 2008 v rámci školního projektu na UMPRUM studenti designu Jan Kloss a Jakub Korouš. Vyhráli s ním první cenu v soutěži European Design Awards (ED-Awards). V roce 2009 pak společně se značkou Botas uvedli první společné kolekce.
Olgoj Chorchoj: Rybička Mikov (začátek  20. století/2018). Staré a nové, nové  a staré, to je příběh  sportovní obuvi Botas, hodinek Prim nebo tohoto nožíku – „rybičky do každé rodiny“ – od Mikova z Mikulášovic. Znovuzrozený Mikov oslovil studio Olgoj Chorchoj, a to před třemi lety představilo nový nůž, za nějž vyhrávalo, kde mohlo, mimochodem také na Designbloku. Letos na svou práci Olgojové Chorchojové navazují, představí novou rybičku pro Mikov.
MAGNETOFON SONET DUO (1961). „… Naštěstí doktor Hedvábný nosí vždy u sebe svůj oblíbený magnetofon Sonet Duo, a proto máme na věky zachycen onen historický liptákovský výbuch, prosím o jeho spuštění.“ Jak vidno, první český komerčně úspěšný kotoučový magnetofon se dostal i do „cimrmanovského“ semináře. Robustní, elektronkový, a přesto spolehlivý přístroj uměl nahrávat zvuk z televizoru, disponoval i mikrofonem, ale hlavně – jako úplné novinky přehrával v 60. letech semaforské, Goťákovy i olympické hity. A že jich bylo…
PSACÍ STROJ CONSUL 203 (1969). „Romantika byla v tom, že jste měla něco, co jste ovládla. Kdežto u počítače mám pocit, že ovládá on mě,“ vzpomíná na psací stroj spisovatelka Eva Kantůrková, které estébáci její oblíbený consul zabavili hned dvakrát. Podotýkáme, že se bavíme o spisovatelském pravěku. Výroba psacích strojů na konci 20. století téměř skončila. Úplně poslední prý vyrobila indická firma Godrej a Boyce v dubnu 2011 v Bombaji.
Autokar Š706 RTO (1958). Říkalo se mu vajíčko, okurka nebo knedlík. Designér-inovátor Otakar Diblík navrhl v národním podniku Karosa luxusní speciální verzi tohoto autobusu pro bruselské Expo 58: prosklená karosérie, nová sklápěcí sedadla, kuchyňka a toaleta, dokonce i malá televize z Tesly v něm našla místo. Lidovější varianta se vyráběla mezi lety 1958 a 1972, vzniklo přes 15 000 kusů.