Jak se v Praze žilo a jezdilo za první světové? Dopraváci v turbulencích Velké války

6/15
Přehled fotografií
Zavřít
  • Zvláštní vydání nejčtenějších českých novin — Národních listů. Česká veřejnost žila v následujících dnech a týdnech v přesvědčení, že se válka omezí na trestnou výpravu proti Srbsku.
    Zvláštní vydání nejčtenějších českých novin — Národních listů. Česká veřejnost žila v následujících dnech a týdnech v přesvědčení, že se válka omezí na trestnou výpravu proti Srbsku. | Zdroj: Pražské příběhy
  • Motorový pohřební vůz měl výklopné bočnice. Na desky,
které se pod nimi vysouvaly, byly rakve upevňovány řemeny.
    Motorový pohřební vůz měl výklopné bočnice. Na desky,
které se pod nimi vysouvaly, byly rakve upevňovány řemeny. | Zdroj: Pražské příběhy
  • Ubytování domobrany na Loretánském náměstí.
    Ubytování domobrany na Loretánském náměstí. | Zdroj: Pražské příběhy
  • Vyhlídkový vůz č. 500 při zahájení provozu v květnu 1913. Po vypuknutí bojů byly vyhlídkové jízdy z praktických i etických důvodů zastaveny a obnoveny až po dlouhých šesti letech.
    Vyhlídkový vůz č. 500 při zahájení provozu v květnu 1913. Po vypuknutí bojů byly vyhlídkové jízdy z praktických i etických důvodů zastaveny a obnoveny až po dlouhých šesti letech.| Zdroj: Pražské příběhy
  • Průvod mobilizovaných záložníků provázela přes horní Malostranské náměstí dechová hudba.
    Průvod mobilizovaných záložníků provázela přes horní Malostranské náměstí dechová hudba. | Zdroj: Pražské příběhy
  • Poslední setkání u plotu pražských kasáren před odjezdem na frontu. V první světové válce zahynulo asi 140 tisíc mužů české národnosti na straně císaře, dalších více než pět tisíc v řadách legií.
    Poslední setkání u plotu pražských kasáren před odjezdem na frontu. V první světové válce zahynulo asi 140 tisíc mužů české národnosti na straně císaře, dalších více než pět tisíc v řadách legií.| Zdroj: Pražské příběhy
  • Plošný odvod koní pro armádní účely způsobil po celé Praze obrovské zásobovací potíže.
    Plošný odvod koní pro armádní účely způsobil po celé Praze obrovské zásobovací potíže.| Zdroj: Pražské příběhy
  • Překládka pytlů s moukou z vlečného vozu elektrické dráhy na Ferdinandově, nyní Národní třídě.
    Překládka pytlů s moukou z vlečného vozu elektrické dráhy na Ferdinandově, nyní Národní třídě.| Zdroj: Pražské příběhy
  • Obálka knihy
    Obálka knihy| Zdroj: Pražské příběhy
  • Pro dopravu drobných nákladů bylo pak postaveno několik speciálních vozíků, které mohly jezdit jak po kolejích, tak mimo ně.
    Pro dopravu drobných nákladů bylo pak postaveno několik speciálních vozíků, které mohly jezdit jak po kolejích, tak mimo ně.| Zdroj: Pražské příběhy
  • Čtyřicítka statečných. Skupina žen-průvodčích, které 1. prosince 1915 nastoupily do pravidelné služby v pražských tramvajích. Jedna se k slavnostnímu focení nedostavila.
    Čtyřicítka statečných. Skupina žen-průvodčích, které 1. prosince 1915 nastoupily do pravidelné služby v pražských tramvajích. Jedna se k slavnostnímu focení nedostavila.| Zdroj: Pražské příběhy
  • Ženy nebyly po odchodu mužů na frontu zaměstnávány jen jako průvodčí, ale také dělnice při opravě kolejnic v dílnách Elektrických podniků.
    Ženy nebyly po odchodu mužů na frontu zaměstnávány jen jako průvodčí, ale také dělnice při opravě kolejnic v dílnách Elektrických podniků.| Zdroj: Pražské příběhy
  • Krátce po zahájení bojů byla vybudována odbočka do areálu nádraží císaře Františka Josefa I. Na fotografii je patrná budova Nového německého divadla (Státní opery). Žena stojí v ústí dnešní Vinohradské třídy.
    Krátce po zahájení bojů byla vybudována odbočka do areálu nádraží císaře Františka Josefa I. Na fotografii je patrná budova Nového německého divadla (Státní opery). Žena stojí v ústí dnešní Vinohradské třídy.| Zdroj: Pražské příběhy
  • Motorový vůz č. 109 z roku 1901 v Muzeu MHD. V provozu s cestujícími byl do roku 1928, poté upraven k broušení kolejnic a provozován až do roku 1967. Nyní odpovídá jeho stav provozu na konci první světové války.
    Motorový vůz č. 109 z roku 1901 v Muzeu MHD. V provozu s cestujícími byl do roku 1928, poté upraven k broušení kolejnic a provozován až do roku 1967. Nyní odpovídá jeho stav provozu na konci první světové války.| Zdroj: Pražské příběhy
  • Spodní část Václavského náměstí  s křižovatkou Můstek v roce 1917
    Spodní část Václavského náměstí s křižovatkou Můstek v roce 1917| Zdroj: Pražské příběhy
Zvláštní vydání nejčtenějších českých novin — Národních listů. Česká veřejnost žila v následujících dnech a týdnech v přesvědčení, že se válka omezí na trestnou výpravu proti Srbsku.
Motorový pohřební vůz měl výklopné bočnice. Na desky,
které se pod nimi vysouvaly, byly rakve upevňovány řemeny.
Ubytování domobrany na Loretánském náměstí.
Vyhlídkový vůz č. 500 při zahájení provozu v květnu 1913. Po vypuknutí bojů byly vyhlídkové jízdy z praktických i etických důvodů zastaveny a obnoveny až po dlouhých šesti letech.
Průvod mobilizovaných záložníků provázela přes horní Malostranské náměstí dechová hudba.
Poslední setkání u plotu pražských kasáren před odjezdem na frontu. V první světové válce zahynulo asi 140 tisíc mužů české národnosti na straně císaře, dalších více než pět tisíc v řadách legií.
Plošný odvod koní pro armádní účely způsobil po celé Praze obrovské zásobovací potíže.
Překládka pytlů s moukou z vlečného vozu elektrické dráhy na Ferdinandově, nyní Národní třídě.
Obálka knihy
Pro dopravu drobných nákladů bylo pak postaveno několik speciálních vozíků, které mohly jezdit jak po kolejích, tak mimo ně.
Čtyřicítka statečných. Skupina žen-průvodčích, které 1. prosince 1915 nastoupily do pravidelné služby v pražských tramvajích. Jedna se k slavnostnímu focení nedostavila.
Ženy nebyly po odchodu mužů na frontu zaměstnávány jen jako průvodčí, ale také dělnice při opravě kolejnic v dílnách Elektrických podniků.
Krátce po zahájení bojů byla vybudována odbočka do areálu nádraží císaře Františka Josefa I. Na fotografii je patrná budova Nového německého divadla (Státní opery). Žena stojí v ústí dnešní Vinohradské třídy.
Motorový vůz č. 109 z roku 1901 v Muzeu MHD. V provozu s cestujícími byl do roku 1928, poté upraven k broušení kolejnic a provozován až do roku 1967. Nyní odpovídá jeho stav provozu na konci první světové války.
Spodní část Václavského náměstí  s křižovatkou Můstek v roce 1917