Tichý vizionář  BMW Vision Next 100 Concept

Tichý vizionář BMW Vision Next 100 Concept Zdroj: DAVID TURECKÝ

Na toužebně očekávanou premiéru konceptu Faraday Future dorazil na začátku letošního roku do Las Vegas celý automobilový svět. To, o čem všichni mluvili, se konečně mělo stát skutečností. Tento start-up sliboval zcela nový přístup, jaký se těžko může zrodit v hlavách inženýrů a designérů vychovaných v mantinelech přísných předpisů a homologací.   Jenže v Las Vegas se potvrdilo, že nadšení a dobrá vůle nestačí. Automobilky zdokonalují svůj produkt desítky let, takže navrhnout na čistém papíře tak komplexní věc, jakou je auto, zůstává fikcí. Místo převratného řešení představila americká společnost, která chce jednou konkurovat Tesle, jen další, podivně vyhlížející supersportovní vůz s nízkým profilem, elektrickým pohonem a lehce pozměněnou koncepcí. Revoluce se odkládá na neurčito.
EDAG Soulmate disponuje množstvím technologií a inovací, dostatečným na to, aby se zařadil mezi vozy, které skutečně chtějí tvořit budoucnost. Příklad? Jedním z klíčových témat současného automobilového průmyslu je snižování hmotnosti. A EDAG dosáhl skvělého výsledku s využitím technologie tisku 3D, která výrazně ovlivnila jeho bionicky vyhlížející skelet.  Z modelu činí spřízněnou duši (anglicky soulmate; pozn. red.) jeho schopnost bezpečně provést majitele nejen běžným provozem, ale i nástrahami každodenního života. EDAG svůj automobil jednoduše postavil po bok smartphonů a ostatních chytrých zařízení a spojil je v jeden celek – pokud vám například poslíček přinese balík, pouhým poklepáním na displej palubovky ho vpustíte do předsíně své vily, i když jste kilo­metry daleko. Jako ze Star Treku pak zní informace o dotykovém displeji NeoSense, který mění strukturu povrchu, a tím navozuje pocit, že se dotýkáte skutečných mechanických ovladačů.
EDAG Soulmate disponuje množstvím technologií a inovací, dostatečným na to, aby se zařadil mezi vozy, které skutečně chtějí tvořit budoucnost. Příklad? Jedním z klíčových témat současného automobilového průmyslu je snižování hmotnosti. A EDAG dosáhl skvělého výsledku s využitím technologie tisku 3D, která výrazně ovlivnila jeho bionicky vyhlížející skelet.  Z modelu činí spřízněnou duši (anglicky soulmate; pozn. red.) jeho schopnost bezpečně provést majitele nejen běžným provozem, ale i nástrahami každodenního života. EDAG svůj automobil jednoduše postavil po bok smartphonů a ostatních chytrých zařízení a spojil je v jeden celek – pokud vám například poslíček přinese balík, pouhým poklepáním na displej palubovky ho vpustíte do předsíně své vily, i když jste kilo­metry daleko. Jako ze Star Treku pak zní informace o dotykovém displeji NeoSense, který mění strukturu povrchu, a tím navozuje pocit, že se dotýkáte skutečných mechanických ovladačů.
Porsche Mission E, jenž se představil na loňském frankfurtském autosalónu.
Superluxusní druhý domov. Mercedes-Benz F015 Luxury in Motion Concept
37
Fotogalerie

Auta blízké budoucnosti. Exkluzivní fotografie BMW a další futuristické koncepty

Budou vozítka příštích dekád hybridy, elektromobily, auta na plyn, nebo na vodík? Menší, lehčí, chytřejší, přeplněná elektronikou? Budou si spolu povídat, chodit nám nakupovat a kontrolovat, zda žijeme stejně ekologicky jako ona sama? Špičkoví designéři v laboratořích těch nejlepších automobilek světa už na těch dokonalých strojích pracují. Posuďte sami – v dnešní příloze Reflexu Excellent s názvem Ženy a auta blízké budoucnosti.

Tichý vizionář BMW Vision Next 100 Concept

Působí to dost zvláštně, ale je to tak – Excellent, lifestylová příloha českého týdeníku Reflex, získal jako druhé médium v Evropě možnost vyfotografovat si v Mnichově unikátní vůz, nedávno představený koncept BMW Vision Next 100.

Auto vyrobené, jako ostatně většina konceptů, v jediném exempláři, je fantastická studie, plná nových řešení a nápadů. Většina z nich se zatím jeví jako trochu šílená, ale za pár let – kdo ví…

Automobilka svou vizi poprvé ukázala na oslavách stého výročí založení firmy, za účasti dvou tisíc hostů z celého světa – místo očekávaného rekapitulování a nostalgického ohlížení do minulosti BMW představila možnou podobu značky pro příštích sto let.

Od té doby má vůz nabitý diář. Bezprostředně po našem mnichovském focení auto putovalo na letiště a odtud do Číny, na pekingský autosalón, později jej budou obdivovat v Londýně i v Los Angeles, kde BMW uvede své další vizionářské koncepty. Vždyť „Budoucnost začíná dnes“, jak v březnu 2016 prohlásil šéf firmy Harald Krüger při uvedení BMW Vision Next 100.  

Dokonalé podmínky pro fotografování jsme našli ve staré tovární hale na okraji Mnichova, kam pro nás vůz dopravili lidé z BMW. Přelepené čočky na jejich telefonech prozrazovaly, že auto doprovázejí i experti z přísně střeženého oddělení designu. Každý díl jakéhokoli vozu-konceptu je originál vyrobený na míru; sebemenší poškození znamená problém. Proto s autem mohou manipulovat jen speciálně vyškolení technici, pro ostatní platí přísný zákaz dotýkat se.

Vůz je plně funkční, a přestože v BMW záměrně nespecifikují pohonnou jednotku, soudě podle tichého svistu se pod aerodynamicky tvarovanými panely karosérie pravděpodobně ukrývají elektromotory. Většinu funkcí, jako jsou světla, ale třeba i zvláštní skládací volant, který nemá daleko ke kniplu stíhačky, ovládá obsluha u stojícího auta dálkově – na tabletu.

Fascinující, dynamicky tvarovaná skulptura připomíná současná auta jen vzdáleně. Na první pohled ani nevidíte kola, která jsou vzhledem k aerodynamice ukryta v bocích karosérie; obklopuje je neobvyklá struktura trojúhelníkových segmentů. Síť těsně naskládaných hranolů na první pohled tvoří jednolitou plochu, ale při natočení kol jako by auto ožilo, povrch blatníku se rozdělí, roztáhne do desítek částí a uvolní prostor pro vytočené kolo. Plocha v oblasti kol však nemění jen tvar, ale i barvu, čímž signalizuje změnu směru. Hra s dynamicky se měnícími trojúhelníky pokračuje i v interiéru, kde z povrchu přístrojové desky informuje řidiče například o překážkách na silnici.

Futuristický vůz samozřejmě nepostrádá ekologicky čistý pohon; podrobnosti BMW zatím tají. Jisté je, že se řidič bude moci rozhodnout pro autonomní mód jízdy, pokud ho řízení přestane bavit. Uvidíme, jak se tento koncept zapíše do dějin automobilového designu. BMW ovšem mívá slušný odhad – před lety firma způsobila malou revoluci ve tvarování exteriérů aut svým konceptem GINA, jenž je dodnes považován za jeden z klíčových designových počinů automobilového průmyslu.

Tady vidíte další vozy, z nichž některé se kolem roku 2040 určitě objeví na D jedničce...